Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
BMW M5 slaví třicetiny, dárkem bude výroční edice pro Goodwood
14.4.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+video) Kdo by to byl řekl. Je tomu už 30 let, co se objevila první stopa M5. Superrychlý sedan se stal rychle ikonou světa čtyř kol.
První M535i postavená na základech řady 5 s označením E12 vznikla už v roce 1979 a nebýt toho oficiálního jména, mohli bychom ji s klidným svědomím říkat M5. Produkt postavený oddělením BMW Motorsport (předchůdkyně dnešní M GmbH) dostal řadový šestiválec M30 o objemu 3,5 litru s výkonem 218 koní při 5 200 ot./min. a maximálním točivým momentem 305 newtonmetrů při 4 000 ot./min. Agregát spojený s manuální převodovkou a doplněný samosvorem však neměl závodní kořeny.
Nezcela přímý nástupce v podobě M535i E28 se objevil na pařížském autosalonu v roce 1984, kromě shodného, ale značně posíleného motoru, dostal lepší podvozek a kromě dvou manuálů (jeden z nich měl nakrátko poskládané kvalty) rovněž automat. Přesto to na první pohled mohlo vypadat, že M535i vyměkla. Jak ale dnes víme, BMW ve skutečnosti odsunulo tento model mírně stranou, aby ponechalo prostor pro první M5 s motorem z věhlasné M1 o výkonu 286 koní. Ta už v roce 1985 zvládala sprint na stovku za 6,5 sekundy a maximální rychlosti dosáhla poté, co ručička tachometru ukazovala 246 km/h. Devízou oproti M535i byl sportovnější podvozek, vysokovýkonná brzdová soustava a jadrnější motor. Navzdory ceně 80 tisíc marek, bylo už v květnu roku 1986 prodáno přes 1 000 kusů.
Nyní se však BMW odvolává v souvislosti se začátkem éry M5 právě na starší M535i, neboť první pravověrná „eM pětka“ se světu ukázala až o rok později. Výročí by tak ve skutečnosti připadalo až na příští rok. Vysokovýkonný sedan, který uměl mistrně spojit každodenní potřeby manažerů a jejich rodin spolu se sportovním svezením se nyní prodává již v páté generaci a stále sklízí neuvěřitelné úspěchy. Přestože už není vybaven atmosférickým motorem, nadále se nabízí pouze jako zadokolka, která dokáže udělat radost, třebaže výkon už u ní znamená více než čistá radost z jízdy. Nebudeme ale raději nic namítat a podíváme se velmi stručně, jak šel čas.
První M5 E28 se nakonec vyráběla do roku 1988 a ve své době byla nejrychlejším produkčním sedanem planety. Nástupcem se v roce 1989 stala citelně modernější E34 M5, která se opět montovala v Garchingu, avšak tentokrát s 3,6litrovým šestiválcem S38B36 o výkonu 315 koní. Zadní kola však v druhé polovině roku poháněla ještě jednotka se zvětšeným objemem (3,8 litru), která disponovala 340 koňmi, a osazena mohla být na přání o stupeň bohatším šestikvaltem.
E34 byla také vůbec prvním eMkem dostupným i v dnes raritní verzi Touring alias kombi (později už jen E60). Poté se v roce 1998 v Ženevě objevila osmiválcová M5 E39, která je s pětilitrovým motorem o výkonu 400 koní zcela poslení vybavena na evropském kontinentu manuální převodovkou. Nástupce v podobě E60 M5 dostal totiž u nás jen sedmistupňové SMG. Šedesátka vyráběná od roku 2005 je poslední „eM-pětkou“ s atmosférickým motorem. Třebaže nejede tak jako poslední dějství, její zpěvný pětilitrový desetiválec o výkonu 507 koní byl zcela unikátním zážitkem.
Poslední dějství F10 vyráběné od roku 2011 dodnes si jako první M5 přineslo V8 4,4 s dvojící turbodmychadel, které kromě 560 koní znamenaly také razantní nárůst točivého momentu až na 680 Nm. Verze s paketem Competition má upravený podvozek, řízení, stabilizační systém a výkon 575 koní. V průběhu nadcházejících měsíců budeme s tímto vozem ještě několikrát slavit 30 let od narození, jelikož BMW hodlá předchozí generace postupně znovu připomínat. Detaily jsou přísně střeženým tajemstvím, ale jisté je, že je v plánu také zavedení speciální výroční edice pro festival rychlosti v Goodwoodu. To znamená, že výroční vydání můžeme očekávat už v červnu. Teď si užijte oslavné video a mrkněte na vůbec první vůz, který vedl ke zrodu první M5.






BMW M5 už je s námi po tři desetiletí, pokud budeme brát v potaz M535i E28 jako první stopu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Také Iker Lecuona mimo hru včera 21:55
- Augusto Fernandez jako náhradník za Jonathana Reu včera 14:01
- Vítězem Bulega před Toprakem včera 10:00
- Vítězí Manzi s Yamahou, 13. Vostatek včera 09:00
- Superpole vyhrál Bulega včera 08:00
Nejčtenější články
Evropští dodavatelé automobilek propustí dalších 54 tisíc lidí. Čistý minus za pár let se blíží 100 tisícům, varuje asociace
23.1.2025Nová levná Lada dostala ostrou verzi, se svými 173 koňmi bude cupovat okruhy typické pro Rusko
23.1.2025VW už nedokáže oslovovat ani loajální správce firemních flotil. Loni doma masivně ztrácel, konkurence rostla
23.1.2025Nové řešení turba může pomoci spalovacím motorům k záchraně, řeší hlavní problémy spojené s bezemisním palivem
23.1.2025Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
23.1.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 02.22. 20:19 - audis
- Náhradné diely z Ameriky 02.22. 17:54 - Pooch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.22. 12:11 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB
- Onboard videa 02.20. 20:29 - Truck Daškam
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan