Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
BMW M1 mohlo žít dál, šanci měla i jeho druhá generace
10.11.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Alpina teď staví lepší BMW, stačilo ale málo a mohla se postarat i o vlastní supersporty. Oba měly kráčet ve stopách slavné M1.
Jak jistě každý fanoušek BMW M1 ví, tenhle legendární stroj vznikal původně pro závody. Jenže kvůli problémům partnerského Lamborghini trvalo vývoj tak dlouho, že série, do které měl vstoupit, radikálně změnila svá pravidla. BMW si tak muselo stvořit vlastní sérii Procar a i když nápad za ní stojící nebyl špatný, žila jen dvě sezóny. BMW M1 se tak prodávalo jako silniční vůz, ani na tomto poli ale ve své době příliš nezářil - vyrobilo se asi čtyři stovky exemplářů.
Prodat takovýhle počet aut trvalo asi tři roky, což je dost málo i na svět supersportů, které nejsou nijak limitované množstvím vyrobených kusů. Vedení automobilky BMW tak výrobu M1 ukončilo, ovšem nechtělo ji zatratit úplně. Nabídlo ji firmě Alpina, se kterou už tehdy úzce spolupracovalo, že může postavit vlastní verzi.
Alpina se o tuhle příležitost skutečně zajímala, jak říká Burkard Bovensiepen, její zakladatel. Zkoumala auto a pak přišla se seznamem změn, který byl pořádně dlouhý a potřebné úpravy, aby M1 byla podle představ Alpiny, byly ohromné. „Nemohli jsme pokračovat s M1 tak, jak byla,” konstatuje Bovensiepen.
Hlavním důvodem byl fakt, že M1 byla vyvíjena jako závodní auto. Uvnitř tak nebylo dost místa a vůz byl příliš krátký, aby mohl fungovat jako dobrý silniční stroj. „Při vývoji se vůbec nehledělo na požadavky zákazníků a každodenní použitelnost. Museli bychom prodloužit rozvor,” pokračuje Bovensiepen. To by samozřejmě změnilo vizáž auta a také jeho chování.
Navíc by Alpina do své verze M1 chtěla dát svůj motor, konkrétně šestiválec z modelu B7 Turbo S o 330 koních výkonu. To by si vynutilo další změny v architektuře M1, mimo jiné i z toho důvodu, že tento motor měl ohromný apetit po vzduchu, a to jak po stránce spalování, tak i chlazení, takže by chladicí systém M1 nebyl použitelný ani s dílčími úpravami, musel by být sestrojen zcela nový.
BMW M1 v jeho původní podobě Alpina vyrábět odmítla, jeho úpravy v civilizovanější stroj by pak byly příliš náročné
Alpina se kvůli tomu všemu rozhodla v M1 nepokračovat, což bylo pravděpodobně správné rozhodnutí, neboť jejich verze by byla od té původní diametrálně odlišná. K produkci vlastního supersportu se ovšem mohla dostat ještě jednou o pár let později, v roce 1992, kdy karosárna Italdesign přišla s konceptem Nazca M12, stvořeným tehdy 26letým Fabriziem Giugiarem a postaveným kompletně z karbonu. Byl poháněn dvanáctiválcem BMW o pěti litrech objemu a 300 koních. To není úplně mnoho, ale také vůz vážil jen 1 100 kilogramů.
Další vývojový stupeň se jmenoval Nazca C2 a pokud jste před lety hráli Need For Speed II SE, dost možná si na něj pamatujete. Právě na něm spolupracovala Alpina - vyladila motor na 350 koní. Italdesign upravil vzhled přídě, nainstaloval lehké skořepinové sedačky a rozšířil rozchod kol. Nazca C2 byla blíže závodnímu autu, ale po stránce každodenní funkčnosti by asi mohla fungovat, protože Alpina zvažovala i produkci tohoto stroje.
Zkoumala, za jakou částku by takové auto mohla prodávat, aby bylo v požadovaných úrovních kvality - a dostala se na částku 600 tisíc německých marek, což v roce 1992 bylo 10,8 milionu korun. „Nikdo by tak moc nezaplatil,” říká Bovensiepen. O rok později trh se supersporty zkolaboval a pro Alpinu tak bylo z ekonomického hlediska správné rozhodnutí nechat Nazcu C2 konceptem.
Jako koncept byl tenhle vůz dokonalý, dveře se otvíraly normálně, ale bez oken - ta se zvedala jako racčí křídla. To bylo krásné, ale vrcholně nepraktické a pro produkci by to pravděpodobně muselo být jinak. Nebylo tu víko zavazadelníku vpředu ani kryt motoru vzadu, odklápěly se celé kusy karoserie včetně blatníků a bočních panelů. A pak tu byl ještě jeden problém, který by produkční Nazce zlomil vaz, i kdyby stála polovinu - McLaren F1.
Možná druhá generace M1 se zrodila v nevhodnou dobu
Galerie snímků původního BMW M1
BMW M1 mohlo pokračovat jako Alpina, ale bylo by to příliš složité
Galerie snímků BMW Italdesign Nazca C2
Alpina spolupracovala také na Nazce C2, ale ani tu by nebylo reálné vyrábět
Takto se Nazca C2 ukázala v Need For Speed II SE
Galerie snímků BMW Italdesign Nazca M12
Nazca M12 byla původním konceptem, fotky ukazují otvírání různých částí karoserie
Zdroj: Car and Driver
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
před hodinou - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
včera - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
včera
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro 11:20
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu včera 17:09
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? včera 10:00
- Předčasný konec testů v Portimau 29.1.2025
Nejnovější články
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
před hodinou - Fiat chce vrátit do hry možná nejlepší a určitě nejdrsnější Pandu, dojíždí ale na následky svých předchozích chyb
před 2 hodinami - Také Mercedes žaluje EU kvůli clům na auta Číny, ač z Číny žádná své vozy do Evropy nedováží
před 3 hodinami - Ford začal prodávat obří motor 7,3 V8 s víc než 1 000 koní výkonu, ještě levněji nabízí 811koňový pětilitr
před 5 hodinami - Akio Toyoda měl pravdu. Toyota je znovu jasně největší automobilka světa, i když neprodává téměř žádné elektromobily
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- OT - zavírám krám, uklízím 01.31. 13:56 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.31. 13:39 - řidičBOB
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus