Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
BMW GINA Light Visionary Model: Bangleova revoluce
10.6.2008 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Chris Bangle zase jednou ohromuje automobilový svět. Na tvary jím navržených aut už jsme si zvykli, ale aby se auto měnilo před očima?
Zhruba před týdnem zveřejnilo BMW prazvláštní video. Komentář, který ho doprovází, mluví o převozu záhadného konceptu s názvem BMW GINA Light Visionary Model do mnichovského muzea značky. Ovšem co to je vlastně zač, divili se mnozí. Naštěstí nemuseli čekat dlouho a dnes se všichni dozvídáme tajemství nízkého roadsteru z videa.
Napadlo vás někdy, že by karoseria auta mohla měnit tvar? Co takhle zmáčknout tlačítko a z civilního kabrioletu vytvořit sportovní roadster s agresivními tvary? Stejnou otázku si položil i tým okolo hlavního designéra BMW Chrise Banglea a přišel s revolučním nápadem. Místo klasického kovu vytvořili karoserii představené studie z drátů, pokrytých speciální látkou odolávající všem možným vlivům běně útočícím na auta. My, co leccos pamatujeme, řeknem, nic nového pod sluncem, stačí vzpomenout na slavný Velorex. Jenže to by nebylo BMW, aby nepřišlo s něčím speciálním. Celá ta konstrukce pod látkou totiž může zásluhou elektrohydraulických mechanismů měnit tvar. Ostatně nač jsou slova, kde pomůže obraz. Prohlédněte si video, kde samotný pan Bangle prozradí něco ideích, které měli designéři při tvorbě GINY na mysli. Pod videem uvádíme stručný překlad komentáře.
Ještě něco málo technických podrobností. GINA je posatvena na podvozku roadsteru BMW Z8 a také si ponechala jeho krázný osmiválec. Těžko lze ale očekávat, že se její hlavní technologie dostane jinam než do muzea BMW. Na druhou stranu její tvary leccos naznačují o příští generaci Z4.
Stručný překlad komentáře:
K čemu je vlastně karoserie auta, musí být vyrobena z kovu? Musí být výraběna stále stejně nebo vlastně může plnit i jiné úkoly. V reálu ji vlastně nepotřebujete, věci jako pevnost či dobré jízdní vlastnosti lze dosáhnout také u vozidla vybaveného jen nezakrytým prostorovým rámem. Proč tedy neopustit kovový povrch a nepřejít k něčemu, co má jiné vlastnosti. Něčemu, co se může hýbat, být lehčí a méně náročné na výrobu. A to je to jsou otázky, na které GINA hledá odpovědi.
GINA je akronym vyjadřující "Geometrie a funkčnost v N (nekonečně mnoho)přizpůsobeních". Její podstatou je tedy slovo změna. GINA tedy není jen nějaký model, není o tvarech či jen o nápadu nahradit kov látkou, je vyjádřením naprosto odlišného přístupu k řešení problémů. Nechme materiály mluvit jinak, ponechme otázku výroby úplně stranou. Na GINĚ je přitažlivé to, že materiály u ní mají v podstatě hlavní slovo. Netrvá dlouho přijít na to, jak to auto bude vypadat. Vězměme na příklad vztah mezi blatníkem a podběhem. Natáhněte drát tam, kde chcete mít kolo a kde má být blatník a o zbytek se postará látka. A i dál je to jako byste šili oblek. Uděláte první střih, zkusíte základní tvary, sestehujete, upravíte a pak to jen sešijete dohromady. Samotné natažení látky na auto trvalo jen dvě hodiny.
Hlavní přidanou hodnotou GINY jsou emoce. Můžete říct, že máte vyšší funkčnost či alternativní cestu jak dělat věci, ale opravdová podstata je v emocích. Pro mě osobně je nejdůležitější lidskost GINY, říká Chris Bangle. Dělá věci tak, jako je dělají lidé. Světla jsou toho příkladem, jejich "otevírání" připomene lidské oči.
Hlavní filozofie v krátkosti? Být flexibilní, myslet flexibilně, jednat flexibilně. Kontext nad dogmatem, uzavírá Bangle.
















Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Mini dostalo ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před 3 hodinamiFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nejnovější články
Jedno z aut snů obyčejných Čechů z 90. let jde pořád koupit zánovní po 1. majiteli, v podstatě za babku
před hodinouDalší velká evropská automobilová fabrika náhle končí, po 80 letech. Podle firmy je „nekonkurenceschopná”, nejmíň 500 lidí dostane padáka
před 2 hodinamiČíňané jdou úplně opačným směrem než Evropané, ukázali další novinku s unikátním osmiválcem vlastní výroby
před 4 hodinamiEU chce nařídit nesmyslné kontroly u STK každý rok pro starší auta, to asi aby vám znepříjemnila jejich používání
včeraVW možná pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla dostat
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB