Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
BMW 8 slavi 25 let, z mnichovské pýchy se stala spíše bavorská Calibra
4.6.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+ videa) Řada 8 nesklidila úspěch, i tak přinesla mnoho mnichovských prvenství. Na nástupce čeká dodnes.
Pokud se řekne velké a pohodlné dvoudveřové GT, většinou se vybaví Mercedes CL (či nové S Coupé) a jeho předchůdci, možná i některé modely britské provenience jako je Bentley Continental GT. A co BMW? V současnosti má v této kategorii tak nějak napůl řadu 6, nad kterou v portfoliu od počátku panuje luxusnější sedmička. Před čtvrtstoletím v Mnichově ale vzniklo něco mnohem honosnějšího, a sice dvoudveřová řada 8. Někteří na ní dnes koukají jako na poklad, jiní ji odsuzují a připomínají pozdější radikální pokles hodnoty dokladující nezájem zákazníků na všech frontách. O nezajímavé auto přitom nešlo.
Model řady 8 označený jako E31 se po svém debutu na frankfurtském autosalonu v roce 1989 vyšvihlo rovnou na vrchol portfolia. Jako druhé a zřejmě i poslední BMW, mělo vyklápěcí přední světlomety, kterými připomínalo supersportovní M1. Design vozu vznikal na zcela nepopsaném papíře a monitorech počítačů (CAD, tehdy stále novátorské řešení) a od počátku šlo tvůrcům údajně o zdolání mety součinitele aerodynamického odporu vzduchu 0,30. Výsledných Cx = 0,29 se mělo ve spolupráci s kultivovaným motorem postarat o maximální efektivitu a pozdvihnout komfort posádky na ještě vyšší úroveň, než u u řady 7.
Vznikl tedy dvoudveřový vůz klínovitého tvaru se schovanými stěrači, dvanáctiválcovým motorem a kupou nových technologií, které se od uvedení v řadě 8 začaly rozšiřovat i do dalších modelů. 850i bylo druhým německým poválečným vozem s V12 pod přední kapotou, neboť o dva roky dříve dostala stejnou jednotku řada 7. Osmička však byla jako jediná nabízena kromě automatu i s manuální šestistupňovou převodovkou a prvenství ji patřilo kvůli elektronickému plynovému pedálu.
Mezi další zajímavosti je nutné zařadit chybějící B-sloupek, jehož absencí vznikla potřeba vymyslet systém uchycení pásů přímo do konstrukce předních sedadel. BMW řady 8 tak vybudovalo podklad pro všechny pozdější mnichovské kabriolety, které se tímto řešením chlubí bez výjimky dodnes.
Další novinkou byl elektricky stavitelný sloupek řízení s pamětí a boční skla, která po dovření bezrámových dveří automaticky utěsnila drobné mezery. Primát si vrcholné BMW odneslo také za automaticky stmívatelné zpětné zrcátko a za centrální zamykání na dálkové ovládání. V roce 1990 automobilka představila také systém automatické kontroly stability spojený s kontrolou trakce (ASC+T) a posilovač řízení, jehož účinek se měnil v závislosti na rychlosti. Vítanou novinkou byla technologie Electronic Damper Control (EDC), tedy elektronicky řízená tuhost tlumičů.
Zpočátku byla E31 nabízena ve verzi 850i, která znamenala pětilitrový atmosférický dvanáctiválec s výkonem 300 koní a točivým momentem 450 Nm. Výkon směroval na kola zadní nápravy prostřednictvím manuálního šestikvaltu či příplatkového automatického čtyřkvaltu. Kupé s uspořádáním interiéru 2+2 v této kombinaci ukazovalo na váze 1 790 kilogramů a z klidu na stokilometrovou rychlost dokázalo své těžké komponenty rozhýbat za 6,8 sekundy. Jakmile jste ale všechny koně kultivované V12 nechali vyklusat, ve 250 km/h vás musel zastavit v rozletu omezovač.
V roce 1993 doplnila nabídku verze 850CSi, na kterou mnozí koukali (a dodnes koukají) jako na M8, která ve skutečnosti vznikla jen jako prototyp. Emkové emblémy totiž měla přímo na krytu motoru, věhlasné M v Mnichově ale nakonec nedostala. Její devízou byla pohonná jednotka o stejném počtu válců, avšak zde dostala ještě šest decilitrů objemu navíc. Výkon vyskočil na 381 koní a točivý moment se vyšvihl na 550 Nm. CSi bylo nabízeno výhradně s manuálem a se schopným řidičem za volantem vás katapultovalo na stovku za méně než šest sekund. Maximální rychlost zůstala sice omezena, ale jak je vidět z přiloženého videa, nebála se ani magické třístovky.
V následujícím roce přišly ještě další motorizace. Tou větší bylo 850Ci s 5,4litrovým V12 o výkonu 326 koní, které však mohl nadšenec koupit jen s pětistupňovým automatem. Volbou „chudších“ klientů se stala osmiválcová verze 840Ci poháněná čtyřlitrovým osmiválcem o výkonu 286 koní. V létě roku 1995 ho nahradila jednotka 4,4 litru, která byla na americkém trhu opět jen s automatem, ale v Evropě i s manuálem.
Řada 8 nakonec zůstala ve výrobě do roku 1999 a z továrny vyjelo celkem 30 621 kusů. Z důležitého amerického trhu se ale stáhla dříve a oslovila za devět let pouze 7 tisíc klientů. Čtiřiadvacet kusů bylo také smontováno ručně v Jižní Africe (továrna Rosslyn) údajně kvůli clu a dalším poplatkům. Více než dvě třetiny celé produkce byly osazeny právě motorem V12, každý šestý manuální převodovkou a údajně u 1 510 exemplářů se jednalo o vrcholnou verzi CSi. BMW také vytvořilo několik další prototypů jako zmíněno M8 nebo 850Ci Cabrio. Vznikl ovšem i model 830i s třílitrovým šestiválcem z modelů 530i a 730i o výkonu 218 koní, který však nedostal zelenou.
Celkově se nedá říct, že by osmička sklidila úspěch, zmíněný počet vyrobených kusů za 11 let neohromí. Velkou měrou se tak stalo kvůli složité elektronice a vysoké hmotnosti, na neúspěchu se pak podepsal i fakt, že nešlo o sportovní automobil, nýbrž o luxusní GT se sportovním nádechem - to v té době od BMW málokdo očekával. Vyšší cena pak jistě také nepomohla..
Že nešlo o populární vůz, dosvědčovaly i extrémní poklesy hodnoty u ojetých exemplářů - koupit si osmičku na začátku minulé dekády chtělo vzhledem k původní ceně tohoto vozu až směšně malé peníze. V tomto ohledu BMW M8 trochu připomene Opel Calibra, který ostatně bavorskou osmu připomínal i vzhledem. Také rüsselsheimské kupé chtělo trochu více než mohlo a úroveň si po konci aktivní kariéry zkrátka neudrželo. Přesto byla historie k osmičce trochu nespravedlivá. Moderní technologie a vzhled karoserie, na který se dobře kouká i po pětadvaceti letech, zůstávají dodnes přednostmi a ostatně i na to špatné se trochu zapomnělo - zachovalé kusy dnes už nejsou laciným zbožím.
Nevíme sice, co si přáli u roztočené vrtule ve chvíli, kdy sfoukávali svíčky na narozeninovém dortu, ale jsme si jistí, že minimálně všichni účastníci „osmičkového“ dostaveníčka v Mnichově by uvítali nějakého nástupce. Ostatně o něm se spekulativně hovoří už několik let a automobilka už párkrát vytáhla na světlo koncepční Gran Lusso Coupe, které by mohlo být předzvěstí produkční řady 8. Možná by dnes měl takový vůz větší šanci k úspěchu. Posuďte sami.
BMW řady 8 bylo velkým pohodlným kupátkem s vyklápěcími světly a minimálně osmiválcovým motorem. Zajímavostí byl ovšem dvanáctiválec s manuálem
Představení od nadšence
Obhlídka celého vozu
BMW 850CSi bez omezovače jelo 300 km/h
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 včera 11:30
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
před 3 hodinami - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
před 5 hodinami - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před 6 hodinami - Automobilky předem prosí Trumpa, aby nerušil dotace na elektrická auta, tomu se říká zoufalství
před 8 hodinami - Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva