Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
BMW 570i Touring E39: kombi s motorem 7,0 V8 je víc než tovární M5
24.12.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) BMW stvořilo M5 Touring E39 jen jako prototyp. A když už se rozhodnete udělat si ji sami, proč se omezovat „jen” na původní pětilitr?
Najít moderní kombík americké výroby s osmiválcovým motorem je pořádný oříšek. V minulosti to bylo jinak, V8 station wagonů po amerických silnicích jezdila hromada, v posledních letech ale leda Cadillac vyráběl CTS-V s větším zavazadelníkem, současné CTS už verzi kombi vůbec nemá. V Evropě situace byla a je lepší, ale ne u BMW. M5 Touring E34 byl ručně montovaný pokus, který se v případě generace E39 nedočkal pokračování - vznikl jen tovární prototyp.
Ovšem, že něco nevyrobila automobilka neznamená, že to nemůže vzniknout vůbec. Příkladem budiž nedávná M3 Touring E46, takový stroj ale není na světě jediný, podobný chtěl mít i Brandon Miller z amerického státu Virginia. Ten dlouho jezdil BMW řady 5 E34 s karoserií sedan. Nebyl to obyčejný vůz, pod kapotou měl 380 koní díky přeplňovanému motoru původem z Německa, přesto jednou musel přijít čas na posun vpřed. Brandon byl zadívaný do novější pětky E39 Touring, tedy kombíku a právě z toho si chtěl postavit vlastní M5.
Pak ale potkal člověka s BMW řady 3 E30, které mělo pod kapotou motor LS1 V8 s turbodmychadlem - a zcela této myšlence propadl. Pořídil si tedy 528iT E39 z roku 1999, kombík s automatickou převodovkou. Původně chtěl bílý, ale když natrefil na pěkný kousek v hnědé Mojave, která byla ze vzorníku BMW Individual, nikoliv ze standardní nabídky, neváhal. A dá se pochopit proč, tahle hnědá barva je vážně povedená.
Nejprve si hrál s detaily - snížil podvozek, vyměnil světla, přední nárazník, zatmavil okna. Autu to vizuálně i funkčně pomohlo, všechno ale byla jen příprava na to, co mělo a muselo přijít - šestiválec i automatická převodovka se zpod kapoty rychle stěhovaly pryč. Na jejich místo měl přijít 5,7litrový LS3, třeba z rozbitého Pontiacu G8 nebo Corvette C6, který by motor M5 v případě objemu zastínil jen o necelý litr. Pak ale Brandon dostal možnost pořídit úplně nový motor LSX 427, což je v podstatě jiná verze LS7 zpod kapoty Chevroletu Corvette C6 Z06.
Má ocelový blok místo hliníkového, takže sice o nějakých 42 kg těžší, ale je o dost levnější. A také to je v podstatě závodní motor s titanovými ojnicemi a sacími ventily a zvládne až 2 500 koní. Objem mají oba motory stejný, 427 kubických palců, sedm litrů, třebaže LSX se dělal i s jinými objemy. Co s ním provedl, je jasné.
Právě tento motor nastěhoval pod kapotu někdejší 528i a udělal z ní něco jako 570i, navíc s manuální převodovkou a úplně jiným, černým interiérem. Byla to pořádná dřina, jak vám vykreslí přiložená fotogalerie, z původního auta zůstala netknutá v podstatě jen většina karoserie. Na něco posloužily tuningové díly, na něco komponenty z jiných vozů, leccos, jako třeba svody výfuku, bylo nutné udělat ryze pro tento vůz.
Po dokončení ale nebyl Brandon s výsledkem zcela spokojen. Potenciál motoru LSX je pomalu nekonečný, a tak ten v jeho Touringu dostal navíc ostřejší vačku, tužší ventilové pružiny a nová ventilová sedla. Motor je atmosféricky plněný a při první zkoušce na motorové brzdě ukázal 481 koní a 644 Nm. Už to jsou úctyhodná čísla, v sérii neměla žádná E39 víc, i M5 dávala „jen” 400 koní. Ovšem vzduchový filtr byl umístěn dost nešťastně a nasával horký vzduch; nyní, když je sání vedeno od otvorů pro mlhovky, odhaduje Brandon výkon na zhruba 507 koní a 678 Nm. Ač studený vzduch udělá hodně, tohle může být trochu přehnané očekávání, ale i kdyby byl někde v těsném okolí pěti stovek koní, výsledek to je krásný - bavíme se o 16 let starém hnědém kombíku.
Do řady 5 E39 se osmiválce běžně montovaly, dokonce je běžně koupíte i do F10. Nemívaly sice sedm litrů, maximum bylo pět v případě M5 E39, ale i tak to byly rozměrově velké motory. LSX sem tedy pasoval relativně snadno, bylo jen potřeba upravit olejovou vanu, protože byla v místech, kudy vede přední pomocný rám.
Ne zrovna snadné bylo umístění manuální převodovky; původně tu měl být šestikvalt Tremec TR6060, tedy ta stejná skříň, jakou najdete v autech typu Dodge Viper nebo Challenger SRT Hellcat. Kvůli problémům s umístěním řadicí páky ale nakonec za motor údajně putoval Tremec T56 Magnum, také manuální šestikvalt. Samozřejmostí je samosvor mezi zadními koly, zakázkově laděné tlumiče na zadní nápravě a pneumatiky o úctyhodných rozměrech 245/35 ZR19 vpředu a 275/30 ZR19 vzadu. Do podběhů se vešly relativně dobře, jen bylo trošku potřeba vytáhnout blatníky, uvádí autor této stavby.
Zmiňme také instalaci černého koženého interiéru s alcantarovým čalouněním stropu a zavazadelníku; béžové sedačky Brandonovi neseděly. Ty, které nyní na předních místech vidíme, nejsou sériové pro E39, nýbrž to jsou sportovní sedačky z řady 7 E38. Údajně to je skvělá kombinace mezi sportovními sedačkami v M5 a komfortem, který nabídnou standardní křesla v řadě 7 E38.
Přední nárazník ve stylu toho na M5 pasoval na místo krásně, zadní také, pro E39 se tyto nárazníky vyráběly. Co už bylo trochu náročnější, bylo zabudování výfuku podobného tomu v M5 E39. Problémy byly zejména u posledního dílu, pro který musela být upravena podlaha zavazadelníku. Jinak tu ale moc tlumičů výfuku nečekejte, jak jistě poznáte i z videa níže. Oproti sérii tu jsou také novější zadní světla a ta přední jsou vlastní výroby - kombinují tzv. angel eyes, dostupné běžně třeba na eBayi, a projektorové lampy z Nissanu Murano.
Výsledkem není stroj, který jen tak nepotkáte; motory z rodiny LS se do BMW řady 5 montují relativně běžně, protože to je snadné. Tenhle vůz však na sobě nedává nic mimořádného znát, může to prostě být další kombík řady 5 s jinými koly a sníženým podvozkem. Když ovšem Brandon nastartuje, veškeré pochybnosti o tom, že tohle auto je někde úplně jinde než běžná řada 5, jsou ty tam...
Kompletní dokumentace stavby BMW 570i Touring
Tento vůz začal své slavnější časy jako obyčejná 528i Touring s automatem
Pak přišly na řadu drobné úpravy
Pak už se pracovalo hlavně na výměně motoru a kompletní přestavbě interiéru
S prvním výsledkem ale autor nebyl spokojen, a tak přišla další vylepšení
Jejich výsledek je, i s nejnovějšími koly, úchvatný
Zdroj: Bimmer Forums
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Prodej nepoužitého, omylem objednaného obřího motoru 8,0 V10 pro Viper svádí k myšlence, do čeho jej nacpat
před hodinou - Firma na výrobu baterií ovládaná VW zkrachovala. Dluží 142 miliard, zbylo jí z toho půl procenta, i na platy si musela půjčit
před 2 hodinami - Bez technika po ruce se mu v bazarech rovnou vyhněte, radí Němci po testu ojetého elektrického Golfu
včera - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
včera - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva