Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
BMW 3 E30 s 6,0 V8 biturbo a 800 koňmi je stroj z pekel
14.10.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(70 foto, 4 videa) BMW 3 s V8 už tu byla, třeba M3 E92 či M3 GTR E46. Ovšem řada 3 E30 s V8 z USA a dvěma turby je vážně velká rarita.
Není zas tak neobvyklé, když někdo namontuje do auta jiný než původní motor. Nedávno jsme tu měli zajímavé BMW M3 E30 s řadovým šestiválcem z M3 E46 a ještě s kompresorem navrch. Výsledek byl 567 koní a krásně postavené auto, nad kterým však purista ohrne nos. Zajímavý, ač nikoliv ojedinělý je také nápad nacpat největší motor BMW do nejmenšího auta BMW - V12 do řady 3 Compact.
Vedle toho se zdá být montáž osmiválce zdá být nezajímavou, však taková M3 E92 ji měla přímo z fabriky a nebyla v tom sama - vzácná silniční M3 GTR E46 na tom byla podobně. Jenže dnes probíraný stroj je něco trochu jiného - je to kombinace německého a amerického inženýrství postaveá v Británii. Původně to bylo dvoudveřové BMW 320i generace E30, dnes má ale motor o trojnásobném objemu - šestilitrový V8 Small Block Chevroletu. A aby toho nebylo málo, je k tomu přeplňovaný dvěma slušně velkými turbodmychadly, takže dává osm stovek koní při nikterak divokém plnícím tlaku. A výkon posílá přes manuální převodovku na zadní kola, samozřejmě.
Osmiválec má rozvod OHV a je vybaven hliníkovými dvouventilovými hlavami značky Brodix, sání dodala firma Edelbrock. Také vidíme poctivé omotání veškerého výfukového vedení, aby v motorovém prostoru nebylo příliš horko, a to, že se vzduchovými filtry se Ross Bradley, britský majitel tohoto stroje, příliš neobtěžuje.
Také víme, že škrticí klapka má průměr 90 milimetrů a karburátor na fotkách je jen pro první rozběhnutí motoru, v provozu je palivo dodáváno elektronickým vstřikováním. Převodovka též nemohla zůstat původní, protože vůz byl od začátku stavěn s projektovaným výkonem až tisíc koní. Místo bavorské skříně tak do vozu přišel zrenovovaný japonský pětikvalt R154 z Toyoty Supra, velmi odolná skříň.
Dalších informací máme zatím poskrovnu, auto je hotové teprve pár měsíců a zdaleka ne po celou tu dobu jezdí. Spolehlivostí toto BMW/Chevy prostě nevyniká. Asi to není nic překvapivého, když vecpete velký americký motor do malého německého auta a ještě ho „nafouknete” do stratosférických výšin, navíc takováto auta neexistují primárně proto, aby byla neprůstřelná. Přesto - přeplňování bylo několikrát přestavováno, jedno z turbodmychadel prošlo minimálně dvěma repasemi a olejové vedení i s chladičem oleje mělo několik variant.
Ona roztržená hadice mezi fotografiemi pochází ze zkoušky, kdy byl tlak turbodmychadel zvýšen na 1,3 baru. Znamenalo by to okolo 880 koní, ovšem bylo to už za hranou možností některých součástek motoru. Výsledný výkon je tedy - alespoň pro tuto chvíli - 800 koní a i ten dává motoru docela zabrat. Možná by další snížení tlaku turbodmychadel mohlo trochu pomoci životnosti některých dílů - včetně samotných dmychadel.
Stavba to je na každý pád úctyhodná a ne zrovna obvyklá, zejména u stroje, který není primárně určen na čtvrtmílovou závodní dráhu a vznikl z velké části přímo u majitele doma. Ross Bradley s ním jezdí po silnicích a obráží srazy tunerů a/nebo majitelů BMW, kde získává ocenění - zcela pochopitelně. Nejvíc řeknou fotografie a videa, kterých je spousta - přes sedmdesát a k tomu čtyři videa.
Stavba tohoto monstra byla náročná...
Zdroje: Ross Bradley@Facebook, Ross Bradley@Instagram Ross Bradley@Youtube, Car Throttle
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejčtenější články
- Audi potichu zbavilo dieselovou S6 falešných výfuků ještě před jejím skonem, náhrada je snad ještě horší
24.10.2024 - Marketingový šéf VW a autor sloganu Das Auto to asi přehnal s propagací Phaetonu, vyhostili ho z Číny po testu na drogy
24.10.2024 - Britové srovnali dvě vrcholná sportovní Audi sázející na úplně jiné koncepce. Vyhrál papírový outsider ze staré školy
24.10.2024 - Přímo Aston Martin prodává čtyři ze svých nejúžasnějších moderních aut, z jejich ceny se vám protočí panenky
24.10.2024 - Prodeje ojetých aut v Česku padly na desetiletá minima. Ceny klesají, diesely přes léta vybíjení posilují svou nadvládu
24.10.2024
Živá témata na fóru
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Onboard videa 11.23. 11:48 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.23. 11:02 - Truck Daškam
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis