Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Automobilové sběratelství ztrácí soudnost. Neuvěříte, kolik někdo dal za tuto věc
22.9.2018 | Mirek Mazal
Sběratelé jsou dnes ochotni dát velké peníze i za docela obyčejná stará auta, tohle ale není ani auto. Je to pouhý návod k obsluze, třebaže výjimečný.
Na webu Bring a Trailer jsme pravidelně svědky zajímavých aukcí, při kterých měnívají majitele výjimečná auta za nezřídka výjimečné ceny. Tentokrát ale došlo na něco jiného - předmětem dražby se stal papírový manuál k Porsche 911 RSR z roku 1974. Není zase tak mimořádné, když se v aukcích prodávají různé dobové brožury, magazíny nebo návody k obsluze, mimořádnou se ale v tomto případě stala, za kterou byl prodán.
Před dražbou nemohl snad nikdo ani tušit, že se z příručky stane tak žádané zboží. Přišlo na ní postupně 28 nabídek a poslední z nich byla na 6 000 dolarů. Ano, pouhý návod k obsluze o pár stránkách se prodal za skoro 131 tisíc Kč. Nezpochybňujeme vzácnost dokonale sladěného závodního stroje s velkým přítlačným křídlem a širokou zadnicí, ale zaplatit takovou sumu za návod, který lze v elektronické podobě zdarma stáhnout z internetu, nám přijde poněkud přehnané.
Uživatelská příručka byla určena pro Porsche 911 3,0 RSR, kterých vzniklo 54 kusů v letech 1974 a 1975. Vydražený dokument pochází z ledna prvního roku produkce a byl získán od končícího mechanika celoživotně pracujícího u Porsche. Složka obsahuje všechno včetně 120 stran bonusu s převodovými poměry, popisem částí motoru, rozložením kabiny a dalšími informacemi. Grafy převodových poměrů ukazují ideální nastavení pro různé závodní tratě včetně Nürburgringu, Imoly a Monzy.
Kaštanové desky se čtyřmi stříbrnými kroužky skrývají návod k obsluze (39 stran) a seznam dílů (89 stran). Texty jsou napsány v němčině a některé překlady jsou i v angličtině, francouzštině a italštině. Prodejce uvedl, že žádná ze stránek nechybí, ani žádná z fotografií v galerii neukazuje jakékoliv poškození.
Časem zabarvené stránky popisují díly a části třílitru M911/75, který měl agresivnější vačkové hřídele, mechanické vstřikování paliva s kluzným ventilem Bosch a zážehové zapalování. Tyto závodní motory produkovaly až 330 koní a zadní pneumatiky trápily prostřednictvím pětistupňové převodovky z modelu RS.
Akcie RSR začaly stoupat před desítkami let po úspěchu starších 2,8 RSR, když bylo u Porsche vyrobeno 54 třílitrových jednotek. RSR nejsou klasické silniční automobily, ale spíše závodní vozy. Kromě většího motoru dodala továrna širší kola se samosvorným diferenciálem a vylepšenou aerodynamiku. Použitím panelů karoserie ze skelných vláken připevněných na ocelové konstrukci přineslo hmotnost menší než jedna tuna. Příkladné vlastnosti zajistily mnoho výher na vytrvalostních soutěžích. Teď se do historie zapsala i pouhá tištěná instruktáž dodávaná se závodním vozem. Jistě působivá, ale přesto poněkud nesmyslně drahá...
Příručka k Porsche Carrera RSR z roku 1974 padla do rukou novému majiteli za 6 000 dolarů, tedy asi 130 000 korun. Pár stovek stran se celkem prodražilo, sběratelé zevně nemají žádné zábrany
Zdroj: Bring A Trailer
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst včera 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
před 2 hodinami - Levně k mání je sen odpůrců moderny. Dodnes nejeté auto má obří motor bez výkonu, volant bez airbagu a elektrická okna jako vrchol komfortu
před 3 hodinami - Mercedes pracuje na konci kotoučových brzd, jak je známe, nové řešení by vydrželo až 15 let a 300 tisíc km
před 5 hodinami - Obyčejná Honda předělaná na drsný muscle car Dodge se začíná prodávat, většina zájemců ale ostrouhá
před 6 hodinami - Bosch propustí dalších 5,5 tisíce lidí, i mimo Německo. Jen v posledních měsících potvrdil vyhazovy pro víc jak 12 tisíc zaměstnanců
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva