Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
včera | Petr Prokopec
V posledních letech se stalo skoro pravidlem, že sebevětší nesmysl, který kdysi vznikl v omezeném počtu, dnes přitahuje pozornost sběratelů už kvůli své vzácnosti. Tohle Bohse-Lada-Porsche je zjevně výjimkou.
V 80. letech minulého století založil Johann Bohse karosárnu nesoucí jeho příjmení. Hned první kreací zvanou Euro-Star se postaral o pozornost nejen domácího tisku, neboť Volkswagen Golf první generace přepracoval na pozoruhodný kabriolet. Inspirací mu byly americké plážové buggyny, po jejichž vzoru vůz neměl ani dveře, ani střechu - obojí si nicméně klientela mohla pořídit za příplatek, načež se Euro-Star stal praktičtějším vozem, který šlo využívat i v jiných než slunečních dnech.
Společnost Bohse Automobilbau ovšem Golf jakožto základ využila jen u prvních třiceti aut, než se z finančních důvodů přesunula k ruské Ladě. Klasický žigulík i díky tříprostorové karoserii ostatně posloužil jejím záměrům i technicky lépe. Postup konverze pak byl vskutku svérázný - Němci sovětskému vozu odřízli střechu a následně přes jeho zbytek nasadili celoplastový výlisek. Zároveň přihodili také dva oblouky, z nichž jeden sloužil jako rám čelního okna, které chránily posádku při převrácení.
Konverze postavená na bázi Lady byla úspěšnější, celkově se prodalo zhruba 200 kusů. U své další kreace tak již Bohse automaticky směřoval do Ruska, kde si jako základ vzal modernější model Samara. Také u něj došlo na otevření kabiny slunci, ovšem trochu odlišným způsobem. Němci totiž přední část vozu ponechali nedotčenou a úřadovat začali hlavně za středovým sloupkem. Za něj se totiž nastěhovala jak plátěná stahovací střecha, tak menší nákladová plocha.
Pod názvem Safari Fun, který nechtěně, ale trefně odkazuje i na dnes slavnou Škodu Felicia Fun, se tak skrývala podobná kombinace sedanu, kabrioletu a pick-upu. Jakkoli onu korbu nešlo zatížit třeba europaletou, která by se jednak na danou plochu nevešla, jednak by jí poté promáčkla - šlo totiž o jinak koncipované víko standardního zavazadelníku. Samotný soft-top ale již byl plně funkční a nasazoval se s pomocí zipů a patentů. Mimo to se Samara dočkala ještě neobvyklého střešního otvoru, jehož kryt bylo možné demontovat.
Ve srovnání s předchozí kreací se zlepšila kvalita úprav, stejně jako se vůz mohl pochlubit zajímavější technikou. Na vývoji 1,5litrového čtyřválcového motoru doplněného dvoukomorovým karburátorem totiž spolupracovalo Porsche, s jehož pomocí se výkon motoru dostal na 74 koní. O zrovna sportovní agregát se tedy nejednalo, ve srovnání se 60 koňmi předchozí jedna-dvojky, jíž užíval Euro-Star, se výraznou měrou zlepšila jak dynamika, tak spotřeba vozu.
Bohse celkově vyrobil jen asi dva tisíce exemplářů kabriolet/pick-upu, přičemž jeden po delší dobu stál v Belgii. V roce 2022 se ovšem dostal do Spojených států, kde jej od té doby zkouší prodat společnost AlphaCars & Motorcycles, jak si všimli kolegové z Carscoops. Protože je ale přepracovaná Samara nabízena za 28 995 dolarů neboli za asi 640 tisíc korun, vůz s originálním lakem a grafickými polepy zatím nikdo nechce. Inu, je to trochu nesmysl a ne každý nesmysl nutně láká sběratele... automobilových nesmyslů.














Safari Fun byla kreace společnosti Johanna Bohseho vyrobená ve zhruba dvou tisících exemplářů. Ten možná nejzachovalejší s přibližně 11 000 km na tachometru je k mání v USA. Foto: Alpha Cars & Motorcycles, publikováno se souhlasem
Zdroj: Carscoops
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejnovější články
Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
včeraMazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
včeraDokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
včeraŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraNová auta zkrachovalého Fiskeru nechali opuštěná u silnice, teď je rozprodávají v aukci za směšné sumy
včera
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.20. 23:38 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 18:20 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 04.20. 15:24 - pavproch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins