Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Auta sovětských a ruských vůdců: v těchto jezdili všichni od cara po Putina
5.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Vládci největší země světa rozhodně nemohli jezdit v obyčejných autech. A také nejezdil, ať už to byl car Mikuláš, Leonid Brežněv nebo Vladimir Putin.
Normální lidé jezdí v normálních autech, někteří méně normální a více paranoidní v jejich neprůstřelných verzích. Prezidentem se ale nikdo normální stát nemůže a někteří jsou natolik oblíbení, že musí jezdit skoro v tanku. Nebylo tomu tak ale vždy, časy se začaly měnit po atentátu na Kennedyho, papeže a další. Než se tak ale stalo, prezidentsky vůz měl hlavně reprezentativní funkci. Výstava automobilů ruských carů a prezidentů Sovětského svazu i současného Ruska, ukazuje všechny etapy vývoje v této oblasti.
K nejstarším autům tu patří vůz značky Delaunay-Belleville, kterým jezdil ještě car před revolucí v roce 1917. A hned na další fotce vidíme motorizovanou tříkolku, na které se vozil Lenin po nezdařeném pokusu o atentát v roce 1918. Jeho oficiální vůz však byl mnohem luxusnější Rolls-Royce Phantom, který koupila speciální jednotka, starající se o vrcholné sovětské, resp. ruské státníky od roku 1921 dodnes.
V třicátých a čtyřicátých letech byly mezi komunistickými špičkami oblíbené Fordy a Packardy, až ve 40. letech přišla neprůstřelná limuzína značky ZiL. Byla pohodlná a byla Stalinova oblíbená; měl prý několik různých kusů. Protože byl paranoidní a obával se atentátu, často měnil trasy a údajně nikdo z jeho ochranky nevěděl, kterým autem bude chtít jet ve který den.
Koncem 50. let se ve flotile objevil Gaz-13 Čajka, který existoval v uzavřené verzi a také bez střechy, v té se jezdilo na přehlídky. U Čajek se dá dokonce hovořit o sériové výrobě, nebylo to čistě prezidentské auto, ale v „tradici” totalitních státních zřízení bylo určeno jen vyvolaným a ne na prodej. Mohli jste ho nanejvýš dostat darem od Strany, což bylo považováno za ohromnou čest. Mezi takto obdarovanými lidmi byla např. Valentina Těreškovová nebo spisovatel Michail Šolochov.
Kennedyho vražda v roce 1963 znamenala samozřejmě i zlepšení bezpečnostních opatření v Kremlu. Spočívalo zejména v ozbrojeném doprovodu prezidentského auta, který se osvědčil v roce 1969 při pokusu o atentát na Leonida Brežněva. Ten měl slušnou sbírku aut a patřila do ní i Volha 24-95, jeden z prvních sedanů-crossoverů světa. Údajně v ní jezdil na lov. V garáži měl ale prý také vozy Mercedes-Benz, Maserati, Rolls-Royce nebo Cadillac.
Nejmodernější částí výstavy je Mercedes třídy S W221 Pullman, vedle kterého stojí doprovodné motocykly značky BMW. Rádi bychom závěrem dali odkaz na letenky do Ruska s informací, kde je možné tohle všechno vidět, ale nemůžeme. Jde o výstavu, která se čas od času objeví na různých místech země, obvykle jen po pár dnů. Proč je tomu tak, netušíme, díky Jevgeniji Česnakovovi a jeho fotografiím se na ni však můžeme alespoň podívat v prostředí moskevského výstavišti Sokolniki.
Na fotografiích nejsou jen prezidentská auta, ale také spousta jiných vozů, v Sovětském svazu v minulosti používaných. Mimo jiné vidíme Volhu 24 jako taxík nebo Tatru 603, která na tom byla s dostupností běžným lidem podobně jako zmíněný Gaz-13. A z fotky Wartburgu s nápisem Volkspolizei na kapotě vidno, že nejen ze Sovětského svazu, ale i z jeho „satelitů” jsou tu k vidění některé stroje...
Ruští a sovětští vůdci se vozili v různých zajímavých strojích
Nejen auta prezidentů byla k vidění
Foto: Jevgenij Česnakov
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 11 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 11.21. 21:21 - Brus
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel