Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Auta, která používají motory BMW a přitom nesou znak konkurenčních automobilek
6.7.2019 | Mirek Mazal
Pokud si myslíte, že Němci si svou tradičně nejvíce ceněnou techniku náležitě hlídají a hned tak ji někomu neposkytnou, mýlíte se. Motory BMW najdete napříč celým automobilovým průmyslem.
Automobilka BMW poprvé vyrobila spalovací motor v roce 1917. Tehdy ještě nešlo o pohon osobních automobilů, ale řadový šestiválec roztáčející vrtule letadel. Pohon aut přišel později a právě R6 se stal pro bavorskou značku doménou. Lineárně poskládaných šest válců se historicky povedlo nejlépe a firma si díky nim ve světě vydobyla velké renomé.
V Mnichově vzniklo během dlouhého vývoje mnoho verzí zážehových a vznětových agregátů, kromě řadových šestiválců šlo také o řadové čtyřválce (R4) a vidlicové osmi- (V8), deseti- (V10) a dvanáctiválce (V12). Některé verze motorů pohání úplně odlišné automobily, z různých důvodů. Někdy šlo o oficiální spolupráci, jindy o její déle trvající dohru, jindy o pouhé dodávky motorů tápajícím firmám. Jejich bohatý seznam následuje a je seřazen podle výkonových parametrů.
1. Toyota Verso 1,6 D-4D (2014)
Motor: diesel 1,6 R4, N47D16
Výkon: 82 kW (111 koní)
Spolupráce Toyoty s BMW nabrala první reálnou podobu na konci roku 2013. Od února 2014 dostalo Verso k dispozici dvojče bavorského motoru N47D16 o výkonu 111 koní. Japonci věřili, že tímto krokem dosáhnou lepších prodejů prostorného MPV, ale nestalo se. Dnes Toyota diesely nabízí jen velmi okrajově, přednost dostal hybridy.



2. Rover 75 CDT (1999)
Motor: diesel 2,0 R4, M47R
Výkon: 84 kW (114 koní)
V roce 1994 došlo k propojení Roveru právě s BMW. Němci se tak stali zodpovědnými za pohon vícero britských aut a mezi nimi i Roveru 75, který konkuroval trojkové řadě z Bavorska. Naftový motor původně z 320d dostal zcela nový vstřikovací systém Common Rail, díky úpravě se projevoval hladším chodem s klidnější charakteristikou. Podmínkou bylo, že výkonově bude mít náskok BMW, proto M47R pro Brity vykazoval jen 114 koní.
3. Lincoln Mk VII (1984)
Motor: diesel 2,4 R6, M21D24
Výkon: 85 kW (116 koní)
Nová emisní pravidla znamenala pro americké automobilky nutnost vyvinout mnohdy nesmyslně kastrované motory s obrovským objemem a nízkým výkonem. Lincoln byl chytřejší a domluvil si dodávky dieselových motorů u BMW. Jednalo se například o řadový šestiválec M21D24 s decentním výkon 116 koní, v Lincolnu by ho asi čekal málokdo.
4. Vixen (1986)
Motor: diesel 2,4 R6, M21
Výkon: 86 kW (117 koní)
Obytné vozidlo vyráběné mezi léty 1986-1989 bylo poháněné turbodieselem BMW o výkonu 117 koní. Šlo opět o šestiválec s objemem 2,4 litru, při pečlivě vyladěné aerodynamice velkého karavanu nebyl pro pohon auta zase tak marný.
5. Bertone Freeclimber (1993)
Motor: benzín 2,0-2,7 R6, M20B27
Výkon: až 96 kW (131 koní)
Sportovní SUV nejsou výdobytkem moderní doby, jen dnes jsou nyní více populární než kdy jindy. Dnes oblíbený segment v 90. letech zastupoval model Bertone Freeclimber s trojicí motorů z dílny BMW. M21D24 byl vrchol, standardně byl k dispozici s objemem od 2 do 2,7 litru.
6. Land Rover Range Rover DSE P38A (1996)
Motor: diesel 2,5 R6, M51D25M1
Výkon: 100 kW (136 koní)
Land Rover nebyl schopný osadit velký Range Rover adekvátně schopným agregátem, proto přišla pomoc opět z Mnichova. Záchranou se stal motor modelu 525tds. Po drobných korekcích bylo ústrojí použito na Britských ostrovech, výkonu mohlo být více, ale na oplátku šestiválec neobtěžoval hlukem či vibracemi.
7. Toyota Avensis 2,0 D-4D (2015)
Motor: diesel 2,0 R4, N47D20
Výkon: 105 kW (143 koní)
Toyota využila dohodnuté součinnosti s BMW a získala do Avensisu naftovou pohonnou jednotku o výkonu 143 koní. Cílená efektivita na úkor výkonu byla záměrem, výrobce také přidal více tlumících materiálů, aby úsporný agregát neobtěžoval svým projevem posádku v interiéru. Ani v tomto případě z toho velký úspěch nebyl, třebaže o propadák též nešlo.
8. Opel Omega 2,5 DTi Executive Edition B2 (2002)
Motor: diesel 2,5 R6, M51D25M1
Výkon: 110 kW (150 koní)
Možná nejlepší cestovní vůz začátku nového tisíciletí též dostal bavorský motor. Omega nevyvolávala dojem sportovního vozu, navzdory pohonu zadních kol. V kombinaci s motorem BMW 525d byl Opel velmi pohodlný a vyvážený. Zejména s automatickou převodovkou dokázal polykat kilometry po stovkách jako nic.
9. Land Rover Defender 110 (1997)
Motor: benzín 2,8 R6, M52B28
Výkon: 141 kW (192 koní)
Rover a BMW měly společné plány i v případě ortodoxních off-roadů a jedním z výsledků byl Defender s výkonem až 192 koní. Mohl za to motor M52 známý z bavorských verzí jako 328i, 528i a 728i. Německý řadový šestiválec byl i v terénu mnohem přínosnější než původní britský osmiválec 3,5.
10. Rayton-Fissore Magnum 3,5i (1989)
Motor: benzín 3,5 R6, M30B35
Výkon: 155 kW (211 koní)
Dokonce i malá automobilka ze severozápadu Itálie dosáhla na výtvory bavorské motorárny. Obrovské SUV Rayton-Fissore Magnum postavené na podvozku Iveco bylo možné objednat s šestiválcem o výkonu přes dvě stovky koní.
11. De La Chapelle Atalante 57S (2002)
Motor: benzín 3,0 R6, M54B30
Výkon: 169 kW (230 koní)
De La Chappele Atalante 57S je francouzská replika Bugatti. Velmi pěkný veterán s kulatými tvary a silným motorem o výkonu 230 koní. Cena zachovalého modelu dnes může dosáhnout až 300 tisíc Eur (7,7 milionu Kč).
12. Mercedes W124 (Hartge F1, 1986)
Motor: benzín 3,5 R6, M88/3
Výkon: 242 kW (329 koní)
Německý úpravce Hartge se specializuje na německé motory. S oblibou ladí velkoobjemové jednotky, do Mercedesu-Benz W124 nasoukal 3,5litrový zážehový šestiválec z modelů BMW M1 a M5. Mercedes tak dostal pohon úhlavního soka s výkonem téměř 330 koní.
13. Mini ALL4 X-Raid (2011)
Motor: diesel 3,0 R6, M57D30TÜ2
Výkon: 250 kW (340 koní)
Hovořit o Mini jako o konkurenci je nadnesené, ale v tomto případě nešlo o standardní sdílený motor. Britská automobilka spadá pod BMW, takže všechny její motory jsou tak nějak německé, šestiválcové dieselové biturbo ve speciálu pro Rallye Dakar je ale přece jen zvláštní případ.
14. Bentley Arnage Green Label (1999)
Motor: benzín 4,4 V8, M62B44 (Cosworth)
Výkon: 260 kW (354 koní)
Skutečnost, že Rolls-Royce pohání motor BMW, nikoho nepřekvapí, ale stejné logo lze najít i autech Bentley z doby, kdy už patřilo Volkswagenu. Verzi Arnage Green Label tiše sune vpřed známý bavorský osmiválec 4,4 V8 vybavený dvěma turby od společnosti Cosworth.
15. Morgan Aero 8 SuperSports (2010)
Motor: benzín 4,8 V8, N62B48
Výkon: 269 kW (367 koní)
Kontroverzně vyhlížející Aero 8 SS získalo motor z BMW 550i. Velký 4,8 litrový V8 pod staromódním krytem poháněl zadní nápravu prostřednictvím volitelně manuální převodovky. Hmotnost vozu okolo jedné tuny slibovala jízdní zážitky s žádoucí zvukovou kulisou.
16. Wiesmann MF5 (2011)
Motor: benzín 4,4 V8, S63B44O0
Výkon: 408 kW (555 koní)
Dvakrát přeplňovaný osmiválec působí děsivě při pohledu na vyboulené tvary Wiesmannu. Designový výstřelek není ochuzen o silný motor o výkonu 555 koní. Bez pomoci BMW by auto lákalo na tlusté blatníky, ale jízda by nebyla tolik úchvatná.
17. Ascari A10 (2006)
Motor: benzín 4,9 V8, S62B50
Výkon: 441 kW (600 koní)
Továrna Ascari původně využívala různé bloky motoru ostatních výrobců, ale nejlépe se osvědčilo BMW. Absolutním vrcholem bylo deset kusů modelu Ascari A10, který potřeboval to nejlepší čili 4,9 V8 600 koní.
18. McLaren F1 (1993)
Motor: benzín 6,1 V12, S70/2
Výkon: 461 kW (627 koní)
McLaren F1 dokázal stanovit 31. března 1998 rekord nejrychlejšího silničního automobilu na světě. Díky vidlicovému dvanáctiválci z Mnichova dosáhl rychlosti 391 km/h. Na dlouho nepřekonaném limitu mají lví podíl němečtí motoristé, kteří se osvědčili jako špička svého oboru - F1 s motorem BMW je dodnes nejrychlejším silničním autem bez turba.
19. Vermotas Veritas RSIII (2012)
Motor: benzín 5,0 V10, S85B50L
Výkon: 475 kW (647 koní)
Veritas byla značka, která hrála významnou roli ve světě automobilů velmi dávno. Oživení zašlé slávy přišlo s typem Veritas RSIII bez střechy a téměř bez předního skla. Futuristický roadster s uspořádáním sedadel 1 + 1 byl plánován jen v omezené edici 30 kusů.
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejčtenější články
Toyota zastavila stavbu továrny na baterky kvůli nezájmu o elektrická auta, už tak skromné plány znovu snížila
27.3.2025Porsche za cenu Octavie od Xiaomi je z jedné vody načisto nejbezpečnější čínské auto historie, je to další špatná zpráva pro Evropu
27.3.2025Mazda najednou končí hned se čtyřmi modely, v Česku tvoří skoro pětinu jejích prodejů
27.3.2025Audi TT se má vrátit v té nejtrapnější možné podobě, vysnil si ho tak sám od reality odtržený šéf
27.3.2025Nový šéf Nissanu ohlásil uprostřed krize obří modelovou ofenzívu, Japonci nabídnou dokonce i vlastní klon Dacie Duster
27.3.2025
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle