Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Audi po 9 let nabízelo k A5 střešní okno, které nešlo otevřít. Důvody jsou bizarní
18.5.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Jedním ze smyslů existence střešního okna je možnost ho otevřít a pustit do interiéru trochu čerstvého vzduchu. A5 ale nic takového po léta neuměla, proč?
Puristé jej odmítnou jako nepřijatelný prvek narušující torzní tuhost a zvyšující těžiště, pro ostatní ale může být střešní okno příjemná věc. Pokud si někdo chce čas od času užívat větru ve vlasech a vyhovuje mu koncepce vozu s pevnou střechou, je to v podstatě jediná cesta, kterou se může ubírat. I tak má své nevýhody, střešní okno může vrzat a může skrz něj zatékat, ale u kvalitně postaveného auta by se to stát nemělo. A pokud je všechno v pořádku, je to rozhodně zajímavé zpestření jízdy po městě.
Léta, přesně od roku 2007 do roku 2016, bylo možné se střešním oknem koupit také Audi A5 Coupe generace B8 a na některých trzích (jako třeba v USA) bylo dokonce prvkem standardní výbavy. Snad každý by od takové věci čekal, že umožní otevřít střechu a i se stáhnutými okénky nabídne něco jako kabriolet, jen s lepší použitelností v zimních měsících. Jenže ouha, tohle střešní okno nikdy nešlo otevřít.
Možná si říkáte, že znáte panoramatické střechy, které nejsou otevírací, ale toto není panoramatická střecha. Řešení Audi ji možná trochu připomene zvenčí, ale pohled zevnitř jasně ukáže, že tohle je klasické střešní okno, relativně malá, prosklená „díra ve střeše”, kterou je možné zatáhnout krycí látkou. Ale nejde ji otevřít.
Tohle okno lze vyklopit a otevřít tak párcentimetrovou škvíru, to je všechno. Neexistuje možnost, aby se zasunulo do plechové části střechy, k dispozici není ani vysouvání okna nahoru, nad zadní část střechy, jak to umožňuje třeba Fiat 500X. Cokoli z toho bychom u auta v cenové hladině A5 očekávali jako samozřejmost, jenže není tu. A je třeba ptát se, proč.
Audi na tuhle otázku kupodivu dává ústy svých zástupců odpověď, je ale vskutku z bizarního soudku. Za vším podle Ingolstadtu stojí Walter de Silva, slavný designér, autor první generace Audi A5 a donedávna šéfdesignér celého koncernu VW. Ten vůz navrhl tak, že linie střechy neumožňuje instalaci standardního střešního okna, které by se zasouvalo dovnitř střechy - vyžadovalo by to příliš mnoho prostoru, který by postrádala posádka vozu. A když konstruktéři de Silvu požádali, zda by z tohoto důvodu mohla být linie střechy odlišná, rezolutně to odmítl.
Technici to ale nevzdali a přišli i s nápadem otevírat okno ven, nad střechu, jako u zmíněného Fiatu. To už by se vešlo a dovolilo by to zachovat de Silvou původně navrženou linii střechy, de Silva ale ani s tím nesouhlasil. Kupé A5 označil za nejkrásnější auto, které kdy navrhl (s čím jistě mnozí budou diskutovat...) a střešní okno vysouvané ven by poškodilo atraktivitu jeho bočního profilu. A tak nebylo nic. A A5 skoro dekádu nabízelo střešní okno-neokno, které bylo spíše k vzteku než k užitku.
Není od věci se ptát, kdo tu vlastně vyrábí auta, jestli Audi nebo de Silva. S designéry to ale bývá těžké, jsou to umělci, někdy opravdu slavní a respektovaní a umí si vydupat svou. Přesto vznikla konspirační teorie, že Audi de Silvův odpor rádo přijalo. Automobilka totiž od začátku plánovala uvést na trh také kabriolet a bála se, že řada zákazníků toužící po nebi nad hlavou by dala přednost levnějšímu kupé se střešním oknem. Takto si museli koupit dražší kabriolet.
Tak či onak je to bizarní věc, zvláště přihlédneme-li k tomu, že na některých trzích si zákazníci na střešním okně, skutečném otevíracím okně, docela zakládají. V původní A5 nebylo, v té nové už je a hádejte, jak je řešené - vyklápí se nahoru. Že za designem vozu už nestojí Walter de Silva, snad ani nemusíme dodávat...






Audi A5 B8 nabízelo střešní okno, které vypadalo jako běžné střešní okno, tedy alespoň zevnitř, kde jej bylo možné i zatáhnout
Jenže jeho nebylo možné, jen vyklopení, i když zvenčí vypadalo jako prosklená střecha schopná vysunout se nad svůj plechový zbytek
Takhle se otvírá střecha Fiatu 500X. Opravdu by to na původním Audi A5 tolik vadilo?
Nová A5 už má střešní okno řešené úplně stejně, její designér je ovšem jiný...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před hodinouBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nejnovější články
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před hodinouŠéf Porsche přiznal hořkou prohru, značka může s elektrickými auty úplně skončit na jejich největším světovém trhu
před 2 hodinamiNový čínský soupeř Rolls-Royců a Maybachů ukazuje, že Evropané už nemají nic jisté ani mezi luxusními limuzínami
včeraI ojetý Renault může být něco jako výhra v loterii, musí ale mít pod kapotou ten správný motor
včeraTento moderní Mercedes třídy S najel neuvěřitelné kilometry. A stejně neuvěřitelně vypadá, i když stojí jako kdysi jeho pár příplatkových prvků
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva