Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Apple projekt vlastního auta nakonec zrušil, jeho tajná spolupráce s Číňany ale přinesla nápady, ze kterých těží dodnes
28.10.2024 | Petr Prokopec
Technologický gigant se vývoji vlastního auta věnoval řadu let, než projekt prozíravě zrušil - i po utracení stovek miliard by byl zdrojem jen dalších ztrát. Při vývoji se ale spojil s Číňany, kteří část know-how Applu využívají dodnes.
Apple skutečně toužil po vlastním voze. Poprvé se o něm začalo mluvit před deseti lety, nakonec však společnost z kalifornského Cupertina projekt po utracení 240 miliard korun odpískala. Agentura Bloomberg ovšem zjistila, že z něj dodnes někdo těží. Není to však Volkswagen, o kom se jako o partnerovi spekulovalo. A stejně tak lze zapomenout i na McLaren či společnost Foxconn, jež byly svého času s Applem spojovány. Všechny cesty pak ani nevedou do Říma, nýbrž do Říše středu k tamnímu BYD.
Čínská automobilka se s Applem dala dohromady někdy okolo roku 2017, přičemž středobodem spolupráce byly nové baterie. Ty byly navrženy tak, aby nabídly vyšší dojezd a především byly bezpečnější než typické akumulátory elektrických aut. Ze strany nakousnutého jablka přitom pocházely znalosti týkající se bateriových paketů a termálního managementu, zatímco BYD přispěl potřebným know-how a vylepšil užívání lithium-železito-fosfátových článků (LFP).
Apple v ten moment pracoval na několika různých variantách bateriových paketů, přičemž používal hlavně prvky jako nikl či alkalické kovy. Zároveň do designu a samotného zpracování investoval miliony, jen aby dokázal co nejlépe využití daný prostor a dosáhl vyšší energetické hustoty. Tyto nové znalosti pak byly zkombinovány s tím, čeho BYD dosáhl u LFP. Baterie přitom ve velké míře měly navázat na to, co Apple již dlouhá léta používá ve svých mobilech a laptopech.
Apple nemá vlastnit žádnou z technologií, které BYD dnes užívá u svého revolučního typu baterií Blade. Přesto mělo právě ono partnerství přispět k tomu, že se Číňané s mimo svou domovinu neznámé značky stali naprosto dominantní silou na poli elektromobility. Baterie Blade jsou totiž základem jejich úspěchu. Apple pak z projektu nakonec vycouval, a jakkoli nejprve hledal nového partnera, nakonec moudře usoudil, že nízkomaržová a kapitálově náročná automobilová branže není nic pro něj.
Lze už jen dodat, že Apple na vývoj baterií vyčlenil 50 techniků, kteří pracovali po boku lidí od BYD. Vedoucím týmu nakousnutého jablka byl Mujeeb Ijaz, expert, který dříve pracoval třeba u společnosti A123 Systems. Ta byla jedním z prvních výrobců baterií pro elektromobily a plug-in hybridy na trhu, ostatně své komponenty dodávala i původnímu Fiskeru pro model Karma. Právě její krach ale nakonec položil i první automobilku dánského designéra.
Baterie Blade mají z velké části stát za úspěchem čínské automobilky. Jak se nyní ukázalo, jejich zrod pramení ze spolupráci s Applem. Foto: BYD
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 2 hodinami - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders včera 09:58
- Startovní listina NTC 2025 včera 08:49
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku včera 08:00
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
- Dakar 2025 je už prakticky rozhodnuto 16.1.2025
Nejnovější články
- Nová, původně jen elektrická značka VW upřesnila, jak do svých aut nainstaluje spalovací motory
před hodinou - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 2 hodinami - Poslední malá spalovací Porsche zažila těsně před svým koncem ohromné prodejní vzepětí. Není z toho jasné, o co lidé stojí?
včera - Britové chtěli udělat z nepotřebných telekomunikačních boxů u silnic dobíjecí stanice pro všechny. Zůstali u jednoho, který rozeberou
včera - CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
včera
Živá témata na fóru
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.17. 12:47 - Truck Daškam
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie
- BMW Divize 01.16. 13:41 - Vrooom
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 01.15. 23:05 - abgx1