Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Apple projekt vlastního auta nakonec zrušil, jeho tajná spolupráce s Číňany ale přinesla nápady, ze kterých těží dodnes
28.10.2024 | Petr Prokopec
Technologický gigant se vývoji vlastního auta věnoval řadu let, než projekt prozíravě zrušil - i po utracení stovek miliard by byl zdrojem jen dalších ztrát. Při vývoji se ale spojil s Číňany, kteří část know-how Applu využívají dodnes.
Apple skutečně toužil po vlastním voze. Poprvé se o něm začalo mluvit před deseti lety, nakonec však společnost z kalifornského Cupertina projekt po utracení 240 miliard korun odpískala. Agentura Bloomberg ovšem zjistila, že z něj dodnes někdo těží. Není to však Volkswagen, o kom se jako o partnerovi spekulovalo. A stejně tak lze zapomenout i na McLaren či společnost Foxconn, jež byly svého času s Applem spojovány. Všechny cesty pak ani nevedou do Říma, nýbrž do Říše středu k tamnímu BYD.
Čínská automobilka se s Applem dala dohromady někdy okolo roku 2017, přičemž středobodem spolupráce byly nové baterie. Ty byly navrženy tak, aby nabídly vyšší dojezd a především byly bezpečnější než typické akumulátory elektrických aut. Ze strany nakousnutého jablka přitom pocházely znalosti týkající se bateriových paketů a termálního managementu, zatímco BYD přispěl potřebným know-how a vylepšil užívání lithium-železito-fosfátových článků (LFP).
Apple v ten moment pracoval na několika různých variantách bateriových paketů, přičemž používal hlavně prvky jako nikl či alkalické kovy. Zároveň do designu a samotného zpracování investoval miliony, jen aby dokázal co nejlépe využití daný prostor a dosáhl vyšší energetické hustoty. Tyto nové znalosti pak byly zkombinovány s tím, čeho BYD dosáhl u LFP. Baterie přitom ve velké míře měly navázat na to, co Apple již dlouhá léta používá ve svých mobilech a laptopech.
Apple nemá vlastnit žádnou z technologií, které BYD dnes užívá u svého revolučního typu baterií Blade. Přesto mělo právě ono partnerství přispět k tomu, že se Číňané s mimo svou domovinu neznámé značky stali naprosto dominantní silou na poli elektromobility. Baterie Blade jsou totiž základem jejich úspěchu. Apple pak z projektu nakonec vycouval, a jakkoli nejprve hledal nového partnera, nakonec moudře usoudil, že nízkomaržová a kapitálově náročná automobilová branže není nic pro něj.
Lze už jen dodat, že Apple na vývoj baterií vyčlenil 50 techniků, kteří pracovali po boku lidí od BYD. Vedoucím týmu nakousnutého jablka byl Mujeeb Ijaz, expert, který dříve pracoval třeba u společnosti A123 Systems. Ta byla jedním z prvních výrobců baterií pro elektromobily a plug-in hybridy na trhu, ostatně své komponenty dodávala i původnímu Fiskeru pro model Karma. Právě její krach ale nakonec položil i první automobilku dánského designéra.
Baterie Blade mají z velké části stát za úspěchem čínské automobilky. Jak se nyní ukázalo, jejich zrod pramení ze spolupráci s Applem. Foto: BYD
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před 55 minutami - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
- Test MotoGP: Průběžně na čele stále Alex Marquez 19.11.2024
- Test MotoGP: Po 2 hodinách vede Alex Marquez 19.11.2024
- První testy MotoGP 2025 19.11.2024
- MV Agusta F3 Competizione: limitovaná edice 18.11.2024
Nejnovější články
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před 53 minutami - Potvrzeno: Nejnovější Mercedes skutečně dostal motory z Číny, žádné jiné. A další novinky na tom budou stejně
před 2 hodinami - Ford v Evropě propustí 14 procent všech zaměstnanců, sázka na mrtvého koně se mu vrací i s úroky
před 3 hodinami - VW se rozhodl nasadit elektrický pohon skutečně pro všechno a všude, jeho poslední novinka zvedá obočí
včera - Už z továrny drsné BMW M2 dostalo vzhled ministra války. Jenže nepřehání, se 728 koňmi si dá supersporty k svačině
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.21. 09:31 - řidičBOB
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Politický koutek 11.21. 07:31 - Brus
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel
- Malé lehké a výkonné auto do 20.000 EUR 11.19. 13:32 - Stepan