Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Alfasud Bimotore: pohon 4x4 a stovka za 8,2 s už v roce 1974, s dvojicí boxerů
22.2.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+ video) Závodní vůz Gianfranca Wainera se sice nedočkal větší slávy, obdivuhodný Alfasud ze sedmdesátých let by ale zapomenut být neměl.
V polovině minulého desetiletí vytvořila tuningová společnost MTM šílené Audi TT. Šílené bylo z toho důvodu, že dosahovalo rychlosti až 385 km/h díky výkonu 860 koní. Zajímavé pak především názvem Bimoto, který symbolizoval dvojicí spalovacích motorů 1,8 turbo. Jenže myšlenka koncepce s jedním motorem vpředu a druhým vzadu nebyla zdaleka nová. Už na konci padesátých let s ní totiž přišel Citroën a implementoval ji do modelu 2CV Sahara (známý též jako „bimoteur 2 CV“), jenomže ani dva motory o objemu 425 centimetrů krychlových velkou parádu přinášet nemohly.
Docela dobře se však s myšlenkou dvoumotorového pohonu poprala jen o pár let později italská značka Alfasud (zkratka pro Alfa jih). Automobilka vlastněná Alfou Romeo a Finmeccanicou byla založena v jižní Itálii jakožto součást politiky zaměstnanosti italské vlády. Překvapivě se z ní nakonec stal velmi úspěšný tah, neboť automobily Alfasud našly v letech 1972 až 1989 přes milion majitelů.
Modely Alfasud se pyšnily titulem prodejně nejúspěšnějších vozů Alfy Romeo tehdejší doby. Ti, kteří toužili po vyšším výkonu pro svůj Alfasud TI 1,5 (primárně na závody), dojížděli do blízkého okolí Milána a kupovali kit s turbodmychadlem vyvinutý specialistou na sportovní vozy - Gianfrancem Mantavonim-Wainerem.
Majitel dílny na Alfy Romeo a zároveň zaměstnanec Autodelty Mantavoni-Wainer přeplňoval italské stroje, ale také pracoval na extrémním projektu. Jeho výsledkem měla být ostrá zbraň na vyhlášený závod Targa Florio a africkou Safari Rally, kde by minimálně potrápila konkurenční speciály Fordu, Saabu, Datsunu a Peugeotu. V roce 1974 tedy vznikl Alfasud Bimotore s dvojicí plochých motorů.
Dodatečnou jednotku získal z druhého vozu Alfasud TI, který sloužil jako dárce, a umístil ho nad zadní nápravu. To znamenalo nejen dvojnásobný výkon, ale také pohon všech kol. Každý boxer s objemem 1,2 litru a výkonem 79 koní poháněl jednu nápravu. Zajímavostí bylo, že tvůrce namísto nějaké modifikace zadního zavěšení použili spolu s druhým motorem také přední nápravu.
Tak jednoduchá stavba dvoumotorového vozu ale samozřejmě není a tvůrci museli mnohdy improvizovat. Pohonná jednotka za zadními sedadly měla samostatnou čtyřstupňovou převodovku a spojku, které byly ovládány v souladu s předními. Ať tak či onak, Bimotore s celkovým výkonem 158 koní umělo v roce 1974 díky pohonu všech kol zrychlit za ideálních podmínek na stokilometrovou rychlost za 8,2 sekundy a dosáhnout až na 215 km/h. Ideální podmínky spočívaly v tom, že se k zadnímu motoru poměrně malými otvory v bocích zřejmě nemuselo vždy dostávat dostatečné množství vzduchu k jeho chlazení a to navzdory elektrickým ventilátorům řízeným termostatem.
Podle těch několika jedinců, kteří s Bimotore měli tu čest se svézt, se při jízdě v kabině nedalo pro ten hluk dvou motorů téměř žít. Obě jednotky fungovaly v tandemu, přičemž v klidovém stavu mohl být nastartován pouze jeden. Jakmile se však dal vůz do pohybu, musely běžet oba. Spouštěly se údajně dvojicí startovacích tlačítek mezi předními sedadly. Naživo byl k vidění v podstatě jen při příležitosti závodu v Cortině D'Ampezzo.
Od výchozího sériového modelu se Bimotore lišilo vnějším vzhledem jen nepatrně a největší změnou byla podoba přídě. Pozice za volantem byla stejná, vůz však disponoval dodatečnými budíky, aby mohl řidič kontrolovat každou jednotku zvlášť. Pro nedostatek finančních prostředků ale vozu ještě něco k dokonalosti chybělo. Řádného testování na závodní dráze se totiž údajně nedočkal ani prototyp, přesto jeden plně funkční vůz ještě stále stojí na legendární dílně Gianfranca Mantovaniho v Itálii.
S ohledem na nedostatek fotografií legendárního experimentu přikládáme snímky Alfasudu Turbowainer, z něhož Bimotore vychází. Přidáme ale také další fotografie a video mladšího výtvoru pro závody ve sprintech. Brutální Alfasud Ti 12C Bimotore ze současnosti pohání dvojice vidlicových šestiválců z Alfy Romeo 164, přičemž každý z nich má zhruba 200 koní. Základ vozu je tvořen nejen ze zmíněného luxusního sedanu, ale také z Jaguaru E-Type. To jsou ale s ohledem na náš článek opravdu už jen informace navíc.
Alfasud Bimotore z roku 1974




Snímky nejsou sice příliš kvalitní, ale jsme rádi, že máme alespoň ty. Bimotore s dvojicí boxerů o objemu 1,2 litru dávaly dohromady téměř 160 koní
Alfasud Turbowainer, aneb oturbený Alfasud TI
Vozy s turbokitem od italského mága zvládaly údajně klidně 130 koní
Moderní pojetí Bimotore pro závody ve sprintu
S dvojicí vidlicových šestiválců a výkonem kolem 400 koní nepatří tohle dílo mezi pomalé vozy na sprinty
Zdroj: Automanas.lt, Alfasud.alfisti.net
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nejčtenější články
Nová levná Lada dostala ostrou verzi, se svými 173 koňmi bude cupovat okruhy typické pro Rusko
23.1.2025VW už nedokáže oslovovat ani loajální správce firemních flotil. Loni doma masivně ztrácel, konkurence rostla
23.1.2025Nové řešení turba může pomoci spalovacím motorům k záchraně, řeší hlavní problémy spojené s bezemisním palivem
23.1.2025Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
23.1.2025Neuvěřitelně specifikovaný Phaeton připomíná, co všechno bylo možné ve zlaté éře VW. Ztratil na ceně 3,7 milionu Kč, teď může být váš
23.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva