Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Muž nechal 26 let na zahradě stát nový Trabant a Wartburg. Jak vypadají teď?
2.6.2018 | Petr Miler
Nevíme, proč to lidé dělají, ale dělají to. Tento muž na začátku 90. let zavřel na zahradě dvě automobilové modly NDR. Až nedávno je osvobodil.
Nálezy starých aut, která jsou kolikrát stará jen věkem a nikoli kilometrovým proběhem, jsou bizarním, ale pravidelným úkazem. Člověk se musí ptát, jak se vůbec může stát, aby někdo nechal po desítky let ladem nezřídka i velmi drahá auta, za každým tímto nálezem se ale obvykle skrývá příběh, který takové jednaní vysvětluje.
V minulosti jsme tu měli až zázračný nález 100 historických aut, které před světem schoval majitel zkrachovalé firmy. Měli jsme tu také 25 let stojící Lamborghini Miura, jehož osud předurčila smutná událost v rodině majitele nebo Škodu 105 S se 792 km na tachometru, jejíž majitel zemřel a trvalo dlouho, než byl vůz sotva poznaný okolím nalezen ve staré garáži. A pochopitelně, jsou tu i případy, kdy si někdo nové auto koupí a uskladní to, protože to tak udělat prostě chce. I po 31 letech jeho vůz zůstal jako nový a prodal se za neskutečné peníze.
Dnešní případ je ještě trochu jiný. Nejde tu o cenné sporťáky ani jinak výjimečná auta, ale obyčejný Wartburg 353 a Trabant 601 z 80. let minulého století. A i když byly právě nalezeny, úplně obvyklý nález to také nebylo - tato auta stála celých 25 let na zahradě jejich majitele. A ještě on se sám stihl v pokročilém věku postarat o jejich vysvobození ze spárů okolní flóry.
Onen Trabant byl na toto místo odvezen v momentě, kdy byl prakticky nový a na jeho tachometru svítily jen 4 tisíce km. Wartburg byl o něco starší, najelo měl 29 tisíc kilometrů, v obou případech se ale jednalo o jistě ještě dobře použitelná auta. Na obtíž ale začala být v roce 1991, kdy bylo obtížné se jich rozumně zbavit - po pádu železné opony chtěla většina lidí všechno možné, jen ne zánovní Trabant, tedy alespoň za cenu rozumnou pro prodávajícího. Majitel původem z Warnemünde ale měl namířeno do západní části Německa, auta prostě zavřel na zahradu a asi doufal, že s nimi v dohledné době provede něco rozumného.
Jenže neprovedl.
Zánovní Trabant i sotva pořádně jetý Wartburg tak zůstaly stát tam, kde je nechal a to po neskutečných 26 let. Až loni se majitel, dnes již 89letý muž, rozhodl s nimi něco provést a obrátil se na firmu Genex Automobile & Technik, která se soustřeďuje na obchod s podobnými „poklady východu” a pravidelně prodává i nějakou tu starou škodovku. Proč to neudělal dříve, nevíme, právě díky Genexu se ale o těchto autech dozvídáme - když zaměstnanci dorazili na místo „uskladnění” vozů, nestačili se divit a museli fotit. Auta totiž byla skutečně ponechána vlastnímu osudu uprostřed něčeho, co za léta nepéče začalo více než zahradu připomínat les.
Jako nová či zánovní auta už rozhodně nevypadají, přesto je třeba říci, že čtvrtstoletí trvající pobyt v přírodě přečkaly velmi hrdinně. Jsou zašlá, plná listí, pavučin i těch, kdo je spřádá, přesto se zdají být ještě v rozumném stavu, zvenčí i zevnitř. Sami lidé z Genexu byli jejich stavem překvapeni, s ohledem na okolnosti. Zda se je pokusí renovovat, použijí na náhradní či ještě něco jiného, zatím nevíme, v každém případě je odkoupil a odvezli k sobě na dílnu.
Můžeme tedy očekávat ještě další pohledy na ně - zatím si užijte ty stávající. Vidět zvenčí i zevnitř sotva pořádně použitá auta tohoto typu, na která 26 let nikdo nesáhl uprostřed lesa, je pozoruhodné...










26 let nejetý, v lese stojící Trabant s 4 tisíci km je vážně pozoruhodný objev. A jen o něco více jetý Wartburg podobně
Zdroj: Genex Automobile & Technik
Bleskovky
Mini dostalo ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
dnesFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nejnovější články
Už tak sympatické malé Suzuki se dočkalo ještě sympatičtější verze pro dobrodruhy, je to takové Porsche 911 Dakar pro chudé
před 6 hodinamiBugatti poprvé ukázalo svůj nový motor 8,3 V16 zevnitř, dostal nevídaný systém časování ventilů
před 8 hodinamiJedno z aut snů obyčejných Čechů z 90. let jde pořád koupit zánovní po 1. majiteli, v podstatě za babku
před 9 hodinamiDalší velká evropská automobilová fabrika náhle končí, po 80 letech. Podle firmy je „nekonkurenceschopná”, nejmíň 500 lidí dostane padáka
před 11 hodinamiMini dostalo ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
dnes
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 04.27. 15:20 - pavproch
- VZKAZY 04.27. 13:59 - pavproch
- Táhneme na Brusel 04.27. 13:31 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch