Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
13 aut s šestnáctiválci, co nejsou Bugatti: bylo jich víc, než si myslíte
26.2.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Když se řekne šestnáctiválcový motor, představí si každý Bugatti a možná tak ještě jedno, dvě auta. Ono jich ale v historii vzniklo mnohem, mnohem víc.
Šestnáctiválcových aut dnes moc nepotkáte, v posledních letech vznikla vlastně jen dvě - Bugatti Veyron a Bugatti Chiron. To je také obvykle výčet, který dá dohromady většina lidí a možná přidají ještě jedno, dvě produkční auta či koncepty, ve kterých byly motory s 16 jakkoli uspořádanými válci použity. Jenže v historii bylo šestnáctiválců mnohem více.
Pravda, nikdy to nebyla úplně obyčejná auta - buď šlo o vozy pro velmi majetné lidi, závodníky nebo prototypy či koncepty, které mohlo poznat jen pár smrtelníků. Ale vznikla a jsou zajímavá jedno vedle druhého.
Třináct takových strojů najdete níže. O některých jsme už psali, protože si každý z nich zaslouží zvláštní zmínku, a Bugatti jsme vynechali, protože o Veyronu a Chironu toho byly popsány stohy. Pokud byste věděli o nějakém neznámém šestnáctiválci, na který jsme zapomněli, dejte nám vědět v komentářích, zejména v dávné historii jich bylo překvapivě hodně...
1. Alfa Romeo Tipo 316
V roce 1938 se na Tripoli Grand Prix objevila nová Alfa Romeo, která měla pod kapotu třílitrový vidlicový šestnáctiválec - odtud označení 316. Motor měl kompresor a dával 355 koní při 7 500 otáčkách. Vůz závodil v letech 1938 a 1939, pak se vývoj soustředil na novou Alfu Romeo 158.
2. Auto Union Type C V16 Streamliner
Závoďáky Auto Union byly ve 30. letech legendární a Typy A, B a C měly pod kapotou vidlicové šestnáctiválce. Zajímavé jsou jistě všechny, zmiňme ale Type C V16 Streamliner, který jezdil v roce 1937 s aerodynamickou karoserií. Motor měl objem 6 005 ccm a dával 527 koní. Maximálka byla údajně zhruba 400 km/h. To není překlep, Audi dnes tuto hodnotu ve svých materiálech zmiňuje.
3. Bentley Hunaudières
Kdo si pamatuje ženevský autosalon roku 1999, musí si pamatovat úchvatný koncept Hunaudières od Bentley. Tím spíš, že pod kapotou byl motor Volkswagen W16 o objemu osmi litrů, který dával 632 koní a 760 Nm. Motor měl atmosférické plnění a spolupracoval s pětistupňovým manuálem. Kdyby tohle auto vzniklo jako „baby-Veyron”, dnes by bylo možná ještě cennější - mělo manuální převodovku.
4. BMW 767i E32 „Zlatá rybka”
O tomhle autě jsme již psali, ani ono nepoznalo sériovou výrobu. Měl to být naprostý vrchol řady 7. Motor - v podstatě dvanáctiválec M70 zvětšený o třetinu - byl hotový v roce 1987 a z 6,7 litru objemu dával 408 koní a 637 Nm.
5. BRM H16 F1
I tomuto stroji jsme se už věnovali a motor v něm jsme označili za nejúchvatnější v historii F1. Byl to de facto boxer, ale ne obyčejný boxer - vznikl ze dvou plochých osmiválců, položených na sebe. Měl tedy dvě klikové hřídele a dával 395 koní při 10 250 otáčkách za minutu, přičemž zdvihový objem činil pouhých 1 500 cm3, na jeden válec tedy připadalo 93,75 cm3. Jim Clark s ním vyhrál jeden závod, motor byl ale extrémně nespolehlivý a jeho vývoj byl tak později ukončen.
6. Cadillac V16 Series 37-90 Hartmann Cabriolet
Šestnáctiválcových Cadillaců bylo ve 30. letech minulého století více, motory série 452 a 90 se vyráběly v letech 1930 - 1937. Zmiňme nejúchvatnější vůz, ve kterém byly - Hartmann Cabriolet z roku 1937. Pod kapotou měl šestnáctiválec o objemu 7,4 litru, který dával 167 koní. Pamětníci také vzpomenou, že byl inspirací pro Lassiter V16 Appolyon ve hře Mafia.
7. Cadillac Sixteen
Šestnáctiválec se v Cadillacu objevil i v roce 2003, a to v modelu Sixteen. Měl 13,6 litru objemu a dával 1 014 koní a 1 400 Nm, údajně s průměrnou spotřebou paliva 14,1 l/100 km. K sériové výrobě ale nedošlo - škoda, nic zajímavějšího Caddy v posledních dekádách nestvořil.
8. Cizeta(-Moroder) V16T
Pokud je některé z dnes zmiňovaných aut s motory V16 relativně známé, je to Cizeta V16T. V karoserii od Gandiniho použila dva spojené osmiválce z Lamborghini Urraco a disponovala tak ve výsledku motorem 6,0 V16 s výkonem 560 koní v 8 000 ot. min. Pikanterie? Byl uložený napříč...
9. Marmon Sixteen
Americká automobilka Marmon představila osmilitrový šestnáctiválec pro model Sixteen. Dával 203 koní a ve výrobě byl od roku 1931 až do krachu firmy v roce 1933.
10. Maserati Tipo V4
Nenechte se zmást názvem, vidlicový čtyřválec tu není - motor V16 má objem čtyř litrů. Tedy, přesněji - dva spojené motory Alfa Romeo 26B, které měly každý vlastní kompresor a klikovou hřídel a každý startoval zvlášť. Dával 309 koní a kvůli obrovské spotřebě 52 l/100 km musela být namontována větší, 178l nádrž. Vůz se vyráběl v letech 1929 - 1931 a byl to první šestnáctiválec světa.
11. Miller V16 Speedster
Projekt Harryho Millera přinesl v roce 1931 tři závodní auta, ale jen jedno mělo V16, vzniklou spojením dvou osmiválců. Výkon byl 300 koní. Vůz existuje dodnes, v roce 2009 změnil majitele na aukci.
12. Porsche 917 PA Spyder
Pokud jste hodně kovaní v historii závodních Porsche, budete znát nejen slavnou 917, ale i její verzi pro americkou sérii Can-Am. V té vůz nakonec figuroval s plochým přeplňovaným dvanáctiválcem, s ohledem na konkurenci a možnosti dané pravidly ale vznikl i prototyp s plochým motorem o šestnácti válcích a objemu nejprve 6,5 a později 7,2 litru, který dával okolo 750 resp. 850 koní. V autě této hmotnosti a velikosti musel být výsledek monstrem, ale možná až moc velkým - zvýšení hmotnosti o 80 kg a nutné prodloužení rozvoru příliš zhoršilo ovladatelnost a do závodů se auto s motorem H16 nikdy nedostalo.
13. Rolls-Royce 101EX
Zasvěcení vzpomenou, že i Phantom měl mít devítilitrový šestnáctiválec o údajném výkonu 770 koní a 1 100 Nm, ale nakonec dostal V12 od BMW. Podruhé se měl motor V16 objevit ve dvoudveřové verzi, jejíž koncept se jmenoval 101EX. Sériová verze měla také V12, ovšem kousek, kterým jezdí Rowan Atkinson ve filmu Johnny English Reborn, má pod kapotou V16.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Výrobce lákavých elektroaut zkrachoval s nulou na účtu a miliardovými dluhy. Ani se nepokusí nic spravit, přijde okamžitá likvidace
před hodinou - CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
před 2 hodinami - Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
včera - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
včera - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva