Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
10 jmen aut, jejichž význam nejspíše neznáte: tajemné šifry z písmen a čísel
26.11.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Když se auto jmenuje Felicia, není moc nad čím dumat, prostě se někomu toto jméno líbilo. Ale co když si říká třeba MR2? Náhodná volba to nebývá.
Spousta aut na světě má jména tvořená vcelku jasně srozumitelnými slovy - Octavia, Astra, Golf, Huracán, cokoliv takového. Spousta jiných ale taková nemá, jde spíše kódová označení, obvykle z několika písmen, čísel či kombinace obojího.
Ta druhá metoda bývá pro výrobce jednodušší a někdy je i snazší pro zákazníka se v ní zorientovat. Automobilka nemusí sedat při každém odhalení k listu čistého papíru a vymýšlet nějaká nová slova, jako třeba Kodiaq, prostě sáhne po tom, co zapadá do řady. Tak to dělá třeba BMW, které nejprve nabízelo řadu 5. Pak chtělo nabídnout něco menšího, tak stvořilo řadu 3. A když přišel čas většího modelu, byla to řada 7. Později se to začalo komplikovat, tak dnes máme SUV s písmenem X nebo sporťáky s písmenem Z, ale pořád je to jasné. To samé se dá říci třeba o strojích značky Audi a několika dalších výrobců.
U jiných to tak jednoduché není. Buď ona kódová jména nepoužívají programově, nepoužívají je vyzpytatelně, jednou jimi něco říkají a jindy ne nebo své přístupy záměrně mění, jako třeba Ferrari. Snadno se tak stane, že má některé auto - nebo několik aut - určité značky jméno, které skrývá určitý význam, který zřejmý nebo obecně známý. Pokusili jsme se vybrat deset takových případů, tady je výsledek.
Audi TT
Zrovna u Audi by člověk nečekal žádný význam a pokud ano, tak nějaké německé sousloví, jako třeba TagenTraum (denní sen). Jenže TT v tomhle případě značí Tourist Trophy, slavný závod na ostrově Man. Hned v počátcích tohoto závodu se Tourist Trophy začali účastnit lidé z automobilky NSU na motocyklech značky a NSU byla jedna ze čtyř firem, které svým sloučením daly vzniknout dnešnímu Audi. Kdo by to byl řekl...
Citroën 2CV
Čtenáři trochu kovaní ve francouzštině si zkratku 2CV vyloží snadno - značí „deux chevaux”, tedy „dva koně”. Jenže důvod pro tenhle název nebyl ve výkonu motoru - už první dvouválec o objemu 375 ccm měl koní devět. Ony dva koně byly výsledkem výpočtu pomocí už tehdy zastaralého vzorce, jehož základem byl objem motoru, ze kterého se vypočítávalo zdanění aut v době, kdy 2CV přišel na trh. Takové jméno mělo lákat zákazníky skrze ono nízké zdanění, jako kdyby u nás kdysi někdo přišel s autem „Škoda Podlitr” a lákal na nízké povinné ručení (částečně by to fungovalo i dnes...).
Honda NSX
Tohle není zas tak jednoduché, jak by jeden čekal, a právě proto to může leckomu vrtat hlavou. Slova, kterých je NSX zkratka, jsou New, Sportscar a eXperimental. Podobně bylo stvořeno i označení konceptu, který NSX duchem předcházel - HPX, tedy Honda Pininfarina eXperimental. NSX je dnes legenda, takže ten „experiment” Hondě vyšel perfektně.
Lexus IS, GS, CT a další
Lexusy patří mezi ta auta, u nichž jména modelů nemají zdánlivě žádný význam, jenže není tomu tak - mají ho naopak všechny. Například označení letitého japonského konkurenta BMW řady 3, tedy modelu IS, značí Intelligent Sport. Velmi podobné to je u dalších modelů značky - LS je Luxury Sedan, GS je Grand Sedan a CT je Creative Touring. V některých případech si říkáme, jestli lidi z Lexusu nejdříve nenapadla ona zkratka a pak jí teprve nedomýšleli význam, ale prezentují to takto. Tak jim věřme.
Mazda MX-5, MX-3 a MX-6
Další japonská auto a další experimenty - Mazda eXperimental. V případě nejznámější MX-5 je to experimentální projekt Mazdy číslo 5, toť vše. Je to zkrátka pátý pokus vývojářů Mazdy, když měli stvořit lehké a zábavné auto. MX-3 a MX-6 pak byly třetím a šestým projektem, obě s motorem vpředu napříč a pohonem přední nápravy, ale každá s úplně jiným zaměřením.
Mercedes-Benz SL, SLK a SLR
Mercedes je jednou z těch automobilek, které svými jmény dokáží mást - někdy něco znamenají, někdy ne, někdy se pokouší svou povahou zapadnout do struktury, jindy stojí mimo. Taková třída C zřejmě neznačí nic, i když leckdo dnes řekne, že to je „Compact executive car”. Podobně třída E zřejmě neznamená nic, i když můžete zaslechnout, že jde to „Executive car”. Obojí je ale nesmysl, ve Stuttgartu kdyžtak sahají po německých slovech - třída S je zcela nepochybně „Sonderklasse”. A nebo opravdu sáhnou po něčem, co zapadne - třída A byla prostě malá a třída B větší, ale zároveň menší než C.
U jmen modelů třícípé hvězdy bychom tedy mohli probírat jméno skoro každého zvlášť, vypíchneme ale tři, všechny sportovní a všechny pojmenované podle toho, čím měly nebo mají být. Model SL znamená „Sportlich Leicht”, „Sportovní Lehký”, pozdější SLK pak „Sportlich Leicht Kurz”, tedy „Sportovní Lehký Krátký”. A SLR je ostrý supersport, takže „Sport Leichtbau Rennsport” - česky už to nesedí. Přišly také modely CL, CLK a další, dnes se ale Mercedes snaží být vyzpytatelnější, drží se hlavních a obecně známých označení a k nim přidává srozumitelné dodatky. Třeba „třída S Coupe”, tady asi není co řešit.
MG Metro 6R4
Tohle auto se k nám nikdy nedováželo, ale pokud patříte k fanouškům skupiny B v rallye, nemusíme ho představovat. MG Metro 6R4 mělo uprostřed uložený šestiválec, samozřejmě pohon všech kol a na stovku dokázalo v závislosti na zpřevodování zrychlit za 3,2 vteřiny. 6R4 znamená 6 válců, Rally Car a pohon 4 kol, ani tohle jméno tedy není náhodné.
Nissan GT-R
Slavná Godzilla má jméno relativně jednoduché - Gran Turismo Racer. A proč by Japonci kombinovali italštinu a angličtinu do názvu jednoho ze svých nejlepších exportních artiklů? Tahle auta nebyla orientovaná jen na domácí trh, ale i na export, a tam mohlo takové jméno pomoci. I doma v Japonsku vylepšovalo „západní” jméno přitažlivost auta.
Tatra 603, 613 či 700
Za české vozy s kódovými jmény bychom tu mohli zmínit Škodu 120, protože mnozí mají pocit, že jde o označení modelu, který mohl mít různé specifikace. Ne tak docela - i když někteří říkají jakékoliv škodovce s motorem vzadu a pohonem zadní nápravy „stodvacítka”, je to jen jedna verze modelu 742 s motorem o objemu 1,2 litru.
Tohle je ale známé, méně jasný je význam označení modelů Tatry. Být třeba T613 Ferrari, byl by to stroj s šestilitrovým třináctiválcem pod kapotou, to ale víme, že u Tatry neodpovídá realitě. Co se tedy za jmény 613 nebo 603 skrývá? V prvé řadě rozhodnutí nějakého plánovače, který prostě řekl, že nové Tatry si od roku 1948 ponesou jména počínající číslicí 600.
Do té doby zažitá označení 77, 87 nebo 97, která mělo následovat číslo 107 u Tatraplanu, bylo změněno na 600 resp. T600. Dále už to šlo prostě chronologicky, jen některé prototypy zkrátka nedospěly do sériové výroby. T601 je skoro neznámé coupe Monte Carlo, T602 kabriolet Tatraplan Sport a T603 jistě nemusíme představovat. T604 byl prototyp lidového modelu, T605 závodní roadster a tak dále, až došlo na 613. Označení [[0000028684 Tatry 700}] pak mělo v porevolučních časech značit, že jde o něco docela nového, ale víme, jak to ve skutečnosti bylo a jak to dopadlo...
Toyota MR2
Proslulá a celkem schopná, leč v Česku svého času neprodávaná „mrdva” nemá svůj název založený na čemkoli vulgárním. Je to nýbrž „Mid-ship Runabout”, tedy „Střední autíčko”. „Střední” možná proto, že má motor uprostřed. A číslo 2 odkazuje na „2-seater”, tedy počet sedadel v interiéru.
Inspirace: CarThrottle@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
13.1.2025 - Srovnání s BMW a Audi ukazuje, proč nikdo nechce nesmyslně čtyřválcový Mercedes C od AMG ani ve verzi 43
12.1.2025 - Nesmyslný 2,2tunový elektromobil se navzdory 650 koním znovu spálil v souboji se slabším spalovacím autem
11.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
včera - Lamborghini končí s posledními čistě spalovacími motory, už teď je nabízí jen někde
včera - Expert se rozhodl testem vyřešit debatu, zda při jízdě po sněhu a ledu lépe fungují více anebo méně nahuštěné pneu
včera - „Vono to pude”: Fiat vrátí modelu 500 spalovací motor ještě letos, Pandě ho nechá i po roce 2030. Stejnou chybu znovu neudělá
včera - Unikla podoba faceliftu největšího SUV Volkswagenu, bude to od pohledu ještě větší „hovado”
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 01.15. 00:39 - Jaggie
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.14. 22:09 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 01.14. 14:10 - pavproch
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.14. 11:00 - pavproch
- Pin rádio Bolero 01.13. 14:57 - Bronislav
- Onboard videa 01.13. 10:37 - Truck Daškam
- WAZE 01.12. 22:24 - audis
- Porsche - vse o sportovnich modelech 01.12. 20:33 - Zajda