Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Zkáza firmy Wukong ukazuje úskalí sdílení aut, lidé rozkradli 90 procent kol
26.6.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Z cizího krev neteče, řekli si asi lidé používající služby bikesharingové firmy Wukong. Ta během pěti měsíců pozbyla většinu kol a zkrachovala.
Sdílená mobilita, tedy naším pohledem hlavně tzv. carsharing, může být pro leckoho zajímavá alternativa. Třeba auto nechcete a nepotřebujete a kdybyste ho vlastnili, 25 dnů z měsíce by jen zabíralo místo na parkovišti. Tak se zaregistrujete do nějakého programu sdílení aut a půjčíte si vůz jen tehdy, když ho potřebujete. Leckomu se to může vyplatit, však vlastnictví auta není levná věc.
Jenže sdílení dopravních prostředků má svá úskalí. Jednak tu je pro nás dost nepochopitelný přístup „z cizího krev neteče”, tedy že když auto, kolo nebo třeba půjčené nářadí není moje, nemusím na jeho stav brát ohledy. A s ním souvisí i to, o čem se na vlastní kůži přesvědčila bikesharingová společnost Wukong z čínského města Čchung-čching - může se stát, že si někdo části sdílených věcí přivlastní, pokud si je nevezeme rovnou celé.
Pravda, firma tu šla neštěstí vstříc, když kola nevybavila GPS lokátory. Nevíme, jakým způsobem bylo technicky zajištěno půjčování a vracení, stejně tak, jestli byla kola ztracena či rozkradena zákazníky nebo jinými zloději. Faktem ale je, že během prvních pěti měsíců bylo 90 % kol prostě pryč. Wukong si neuvědomil, že GPS lokátory budou potřebné, dřív, než mu došly peníze. V Číně je bike-sharing velmi populární, firem, které ho tam provozují, je docela hodně. Wukong je ovšem první, kterou postihl bankrot; jak vidíme, bylo to kvůli uživatelům, nikoliv kvůli nedostatečné poptávce.
Češi mají ke carsharingu převážně zdrženlivý přístup a tento případ ukazuje, proč. Nakonec, dekády tvrdého socialismu nás naučily, že co nikomu nepatří, o to se nikdo nestará. A nebo se to rovnou rozkrádá. Jak vidno, tento „přístup” není přežitek a i když úplné krádeži sdílených aut lze jistě zabránit, s macešským přístupem jednotlivých uživatelů to bude složitější. Nás právě proto tato myšlenka příliš neoslovuje a zkáza Wukongu připomíná, že podobná obava není ani v dnešní době lichá...



Kola firmy Wukong, když ještě byla pohromadě - dnes je 90 procent z nich neznámo kde
Zdroje: Next Shark, Caixin Global
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
včeraU Volva už nemyslí hlavou. Stáhli bizarní reklamu vytvořenou AI z toho nejabsurdnějšího důvodu: Kvůli emisím CO2
12.3.2025Až bude VW opravdu zoufalý a ztratí zbytky sebevědomí, přijde s tímhle: Modelem ID.1 „oholeným” až na kost
11.3.2025
Nejnovější články
Němci najeli 100 tisíc km s moderním Opelem a rozebrali ho na díly. Problémy ale našli spíš předtím než potom
včeraNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
včeraElektrická party zdarma v Rakousku končí. Elektromobily budou podléhat silniční dani, majitelé zaplatí až desítky tisíc ročně
včeraVW přiznává, že svůj „levný” elektrický model nedokáže prodávat se ziskem, ztráty zmírní čínskými díly a portugalskou výrobou
včeraNa nová kola slavného úpravce se radši nedívejte moc dlouho, mohli byste se pozvracet
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva