Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Zakázaná reklama na ostrý VW T-Roc vás donutí dlouze přemýšlet nad soudností těch, kteří nám dnes vládnou
27.2.2024 | Petr Miler
„Dejte blbci funkci a vymyslí lejstro,” řekl kdysi Jan Werich. To byly ale ještě zlaté časy, dnes takový člověk vymyslí, jak vám zkomplikovat život, i když pro to neexistuje absolutně žádný objektivní důvod. Proč? Protože může.
Někteří stále žijí v přesvědčení, že žijeme v době bezprecedentní svobody. Byl bych rád, kdyby tomu tak bylo, obávám se ale, že žijeme v době bezprecedentních snah o její potírání. Vezměme si „prostou” svobodu šíření informací. Zůstanu-li u našeho „fochu”, pak pořád platí, že si můžeme na webu psát, co chceme, prakticky jakýkoli kanál, kterým lze naše články dostat do světa jiným způsobem než přímo návštěvou webu, jsou ale nějakým způsobem „pod dohledem”.
Věcí, které můžete a nesmíte, pakliže nechcete být potíráni či zcela zakázáni, je milion, ale dobrá, v tom se ještě dá zorientovat a mohou to být i rozumná pravidla. Jenže spousta věcí je omezována preventivně z důvodů, které nemám šanci pochopit. Všimli jste si třeba, že některé naše články na sociálních sítích nelze sdílet, i když jde o technická pojednání o tom či onom? Má to důvod, takový článek „možná zmiňuje politika nebo se týká citlivé sociální problematiky, která by mohla ovlivnit názor veřejnosti, volební preference lidí, případně výsledek voleb nebo schválení zákona”. Nepíšeme přitom přímo o politice prakticky nic a i kdybychom to dělal, je snad na každém, aby dál sdílel odkaz na něco zajímavého, co mu dorazí. Ne, je to preventivně algoritmicky omezeno jako potenciálně problematické a byť jsme dál nezkoumali pozadí, nedivili bychom se, kdyby to vycházelo z nějaké evropské směrnice. Přitom výše zmíněná slova lze navléct prakticky na cokoli, co dnes není politikum? Tolik ke svobodě šíření informací v roce 2024.
Podobným způsobem, fakticky bezdůvodně, preventivně a ve výsledku nevratně je ale omezováno kdeco, včetně možnosti propagovat vaše produkty. Znovu nemáme problém s jasně danými pravidly, podle kterých nějakou reklamu můžete připravit a pustit do éteru, také tady se ale hranice rozostřují a postiženy mohou být naprosto nevinné věci. Příkladem budiž reklama na VW T-Roc R níže, kterou automobilka pustila do éteru v Austrálii. Není v ní jedním slovem nic, ani nelze říci „nic závadného”, auto chvíli jezdí stodolou a ukáže „týpka v rauši”, kterého asi těší, že šlápl na plyn 300koňovému SUV. Přesto bylo zakázáno její vysílání v televizi, jak informují kolegové z Car Sales.
Podle instituce zvané Ad Standards totiž „ukazuje bezohlednou a nebezpečnou jízdu vozidla v budově, která vypadá jako parkoviště”, což je asi to nejsměšnější tvrzení, které jsme kdy slyšeli. Na dané budově nevypadá jako parkoviště vůbec nic, někdo se prostě prohání ve zjevně soukromém objektu, což není nic proti ničemu. VW to sám nepobral, odvolal se a uvedl: „Pro upřesnění, reklama nebyla natočena na parkovišti, odehrává se v prázdném skladu. Volkswagen si zajistil všechna potřebná povolení a povolení od vlastníka nemovitosti a zajistil plné dodržování podmínek povolení a bezpečnostních protokolů během procesu natáčení,” prohlásil správně korporátně a chtěl zákaz zvrátit.
V reakci na to bychom od Ad Standards Community Panel, jakési odvolací komise, čekali chytnutí se za nos a velkou omluvu, ale ne, rozhodnutí o zákazu bylo potvrzeno, i když je reklama zjevně v souladu se všemi psanými pravidly, která takovéto „zobrazení rychlosti” neomezují. Jaký má tohle smysl? Opravdu potřebujeme, aby nad námi někdo takhle dohlížel, takhle nás vodil za ruku? Podobná rozhodnutí postrádají byť špetku soudnosti a můžeme se jen ptát, zda nachází ospravedlnění v čemkoli jiném než v „protože chci, protože můžu”. Z žádného jiného důvodu aktivity VW v tomto směru nebylo nutné jakkoli omezovat a komplikovat mu tím život. Ale posuďte sami...
Pokud VW T-Roc R není možné propagovat ani níže vyobrazeným způsobem, pak už opravdu nevíme, jak jinak by to možné bylo. Ilustrační foto: Volkswagen
Zdroje: Car Sales, Volkswagen, Ad Standards
Bleskovky
- Řidič jednoho z nejrychlejších SUV si pohrál s policií při pronásledování, za noční bouře jí zmizel jako přízrak
včera - Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
13.1.2025 - Srovnání s BMW a Audi ukazuje, proč nikdo nechce nesmyslně čtyřválcový Mercedes C od AMG ani ve verzi 43
12.1.2025
Nejčtenější články
- Situace ve VW spěje k patu. Ani 13 hodin jednání se zaměstnanci nepřineslo nic, historicky bezprecedentní stávka je na spadnutí
17.12.2024 - Luxusní silniční stíhač z Francie skončil po výrobě pouhých 806 aut, jeden hezký je teď k mání jako úžasný symbol doby
17.12.2024 - Shaquille O'Neal si nechal předělat elektrický Lucid na auto, jaké nemá nikdo jiný, zdobí ho nápis Diesel
17.12.2024 - Škoda začala odhalovat své nejdražší modely v novém, prý dostanou nejlepší aerodynamiku v historii firmy
17.12.2024 - Vrcholný Golf znovu šokoval prémiové konkurenty, ve sprintech jim všem zkazil den. A Čechy šokuje i svou cenou
17.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva