Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Vyberte, koho zabít spíš: dítě, nebo důchodce? Autopiloty čeká stejné dilema
20.11.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Na silnicích se dostáváme do situací, z nichž není dobré východisko, musíme volit menší zlo. Jako lidé to děláme přirozeně, autopilot musí být naprogramován.
Jedete-li zcela autonomním vozem a dostanete-li se do situace, která nemůže končit jinak než nehodou, při níž pravděpodobně někdo zemře, nemůžete s tím nic dělat, jste jen pasažér. Je to vůz sám, který se musí rozhodnout, koho nejspíše zabije a koho ochrání. Jak se bude rozhodovat, je ovšem náročnou morální otázkou.
Automobilka BMW o ní polemizovala koncem minulého roku a ke konkrétnímu závěru nedošla. Pro nás je obtížné si představit, že by auto mělo na první místo stavět kohokoliv jiného než svou posádku, ať je onen kdokoliv jiný narkoman, dítě nebo babička venčící psa. Mercedes se vyjádřil v tom smyslu, že to vidí stejně, v tomto názoru ale svět není jednotný.
Massachussetský Institut Technologie o ní diskutuje veřejně, a proto stvořil webovou aplikaci Moral Machine, která je na pomezí hry a dotazníku. Jste postaveni do situace tvůrce počítačového řídícího programu a máte rozhodnout, jak se má autonomní vůz zachovat v situaci, kdy mu selhaly brzdy a někoho pravděpodobně zabije. Na palubě i mimo ni se vyskytují bezdomovci, doktoři, děti, zloději, starci i psi. Někdo jde přes přechod na červenou, jiný na zelenou.
Vždycky je někdo vystaven riziku smrti a na vás je rozhodnout, kdo to bude. Nechápete-li náš názor s ochranou posádky auta především, dosaďte si do vozu sebe nebo své děti. Tento aspekt v aplikaci, kterou si můžete spustit zde, možná záměrně, možná mimoděk chybí. Jak jste dopadli, se můžete pochlubit v komentářích, k projití všech otázek stačí minimální znalost angličtiny, grafika je velmi výmluvná. Aplikace vám v závěru tak trochu poví, jaký jste člověk. Jeden kolega z redakce se obtížně vyrovnává se závěrem, že mu prý záleží hlavně na sobě...
Co by měl autopilot udělat? Můžete vybírat sami...
Zdroj: MIT
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 včera 11:30
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
před 6 hodinami - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
před 7 hodinami - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
před 9 hodinami - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
před 10 hodinami - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
dnes
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva