Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Volkswageny GTI a R dostanou nové ESP, plně vypnout ale stejně nepůjde
10.2.2011 | Walter Kraft | Přidat příspěvek
Volkswagen oznámil, že Golf GTI a všechny model s R v názvu dostanou upravený software elektronické stabilizace. Má nechat řidiči více volnosti.
Automobilka tím prý reaguje na kritiku médií a zákazníků, kteří si u sportovních modelů značky stěžovali na příliš citlivé ESP a nedostupnost plné kontroly nad chováním vozu. Přepracovaný systém ESP má tedy nabídnout citlivější chování a prý i možnost elektronickou stabilizaci plně deaktivovat. Zní to jako dobrá zpráva pro ty, kteří chtějí své auto skutečně řídit, ale jak už to bývá, proklamace automobilky jsou poněkud přehnané. Část výše zmíněného totiž Volkswagen rovnou sám popírá ve vlastní tiskové zprávě. Ale nepředbíhejme.
Přepracovaným ESP budou vybaveny Golfy GTI, všechna Scirocca a kompletní řada modelů s R ve znaku, vyhne se kupodivu Polu GTI. Instalováno bude do vozů vyráběných od května letošního roku, u dealerů bychom se s nimi měli začít setkávat v červenci. Zatím je tedy těžké říci, jak bude systém pracovat ve skutečnosti, popis automobilky ale připomíná již jeho současné fungování: krátký stisk tlačítka ESP deaktivuje protiprokluzový systém, delší stisk pak vypne celé ESP reagující na mnohem více vstupů než jen nenadálý prokluz poháněné osy.
Potíž většiny současných ESP je ale v tom, že vypnutí ve skutečnosti neznamená vypnutí. U různých automobilek je systém nastaven různě, někdy je jen omezen (podobně jako u režimu DTC od BMW), jindy, jako i u současných Volkswagenů, je de facto vypnut a nijak se při běžné rychlé jízdě neprojevuje. Jenže je s to se zapnout v momentě, kdy vyhodnotí, že řidič ztratil kontrolu nad vozem. Typickým příkladem je brzdění v zatáčce - to je opravdu obvykle znakem ztráty kontroly, systém VW ale zapne ESP i pokud v úvodu zatáčky používate brzdu k odlehčení zádě a jejímu následnému přetočení pro rychlejší průjezd utaženou zatáčkou. Pokus o tento manévr vám údajně vypnuté ESP ve většině případů zhatí a ač lze najít cestu, jak i s tímto stavem pracovat, ideálního průjezdu dle vlastního gusta nikdy nedosáhnete. A to je jen jeden z několika případů zásahu ESP v případě, kdy vůz plně kontrolujete, ale on sám si myslí, že nikoli. Podobně se zachová třeba při použití ruční brzdy za jízdy a při dalších náročnějších manévrech.
Právě tento prvek má ale u vylepšeného ESP zůstat zachován a úplné vypnutí ESP tak zjevně nadále nebude možné. Tisková zpráva VW totiž tvrdí, že systém se i po úpravě zapne, pakliže řidič v nouzové situaci použije brzdový pedál. Právě takto již dnes vyhodnocuje kontrolované použití brzd v situacích, které mají k jakékoli nouzi daleko.
Předpokládáme tedy, že upraveno bude fungování režimu plného zapnutí, kdy systém nebude tak lačný po práci, a je docela dobře možné, že bude jako nouzové vyhodnocovat méně situací než dnes. Dobrá zpráva to tedy ve výsledku určitě je, každý posun tímto směrem je vítaný. Přesto zůstává smutným faktem, že na nás většina automobilek pohlíží jako na nesvéprávné jedince a ani po jasně vydaném signálu nás ESP nenechá zcela deaktivovat. Zrovna u modelů jako je třeba Scirocco R není časté okruhové využití ničím nemožným a právě tam by se plně vypnuté ESP rozhodně hodilo...
Na druhou stranu, Scirocco R jsem loni testoval a nemohu říci, že bych měl důvod výrobce zrovna kvůli fungování ESP jakkoli proklínat. Na to, že u Volkswagenů (a nejen u nich) nelze zcela vypnout a zasáhne i při vypnutí třeba ve výše zmíněných situacích, jsme si chtě nechtě museli zvyknout již mnohem dříve...






VW Scirocco R v našem loňském testu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- WorldSBK Most 16.-18.5.2025: soutěžíme o 2 vstupenky včera 19:00
- Alex Marquez vyhrál rovněž časový trénink včera 16:00
- Filip Salač postoupil přímo do Q2 včera 15:00
- V Jerezu začal nejrychleji Alex Marquez včera 10:00
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? 24.4.2025
Nejnovější články
K mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
před 9 hodinamiVW možná konečně pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla mít, jen oklikou
před 11 hodinamiČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
včeraVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
včeraPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle