Volkswagen TAP: autopilot pro automobily realitou

Autopilot pro plně samostatné, třebaže pouze dočasné řízení automobilu z dílen Volkswagenu je tady. Jaká bude jeho funkčnost a hlavně použitelnost v reálném provozu?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Volkswagen TAP: autopilot pro automobily realitou

27.6.2011 | Petr Štefek | Přidat příspěvek

Volkswagen TAP: autopilot pro automobily realitou

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Autopilot pro plně samostatné, třebaže pouze dočasné řízení automobilu z dílen Volkswagenu je tady. Jaká bude jeho funkčnost a hlavně použitelnost v reálném provozu?

Fanoušci moderních technologií budou jistě nadšení ze snažení Volkswagenu, který dokončil práce na první evoluční verzi automatického pilota TAP (Temporary Auto Pilot) pro řízení svých budoucích automobilů. Trend vzdalování se řidiče automobilu tak pokračuje. Budoucnost několika desítek let bude zřejmě vypadat tak, že ráno nasednete do automobilu, plynule se zařadíte do zácpy elektromobilů a pustíte volant. Poté si začnete vyřizovat ranní poštu nebo telefony či bezcílně zírat skrz prosklenou plochu na hemžící se mumraj okolo vás.

Někoho podobné výjevy známé z Minority report či jiných sci-fi filmů děsí, ale automobilky jim jdou vstříc s úsměvem na tváři. Podobným směrem se již vydal například Google se „samořídícími“ Toyotami Prius, které urazily více než 140 000 mil a pozadu nezůstává ani Audi. Volkswagen nyní prezentuje svého „autopilota“, který umožňuje poloautomatické řízení vozu do rychlosti 130 km/h na dálnici.

Tato technologie pracuje na základě již existujících prvků řízení jako adaptivní tempomat a asistent udržování zvoleného pruhu, které kombinuje do jediné funkce. Řidič je ale stejně pořád tím, kdo musí sledovat provoz a v případě potřeby zasáhnout a jinak by to ani být nemělo. Tyto systémy jsou koncipované vždy a pouze jako pomocné, a to je třeba mít při jejich využívání velmi dobře na paměti.

V poloautomatickém módu se systém stará o udržování bezpečné vzdálenosti před vozidlem vepředu a udržuje rychlost zvolenou řidičem, ale dokáže rychlost také snížit pokud je to nezbytné před zatáčkou. Zároveň s výše jmenovaným udržuje vozidlo uprostřed pruhu s ohledem na boční dělící čáry. Další vymožeností je také funkce sledování maximální povolené rychlosti nebo popojíždění v kolonách v městském provozu bez nutnosti zásahu řidiče.

Volkswagen tuto technologii ohlašuje s velkou pompou, ale pravdou je, že podobné technologie již dnes mají automobily značek BMW či Mercedes. Nedávno jsme se podobnému systému podrobněji věnovali v testu BMW 730d a ostatně i sám Volkswagen má ve své současné nabídce vozy, jenž svými možnostmi „automatizace řízení” představenému systému významně blíží. Např. Passat CC nebo nová Audi umějí korigovat i řízení, pokud se nedržíte ve svém jízdním pruhu. TAP je tak spíše posunem možností současných systémů směrem k automatickému řízení vozu, ne systémem zcela novým.

Právě i díky využití dnes pomalu běžných technologií má být systém Volkswagenu opravdu levný a pro jeho zaškrtnutí u nového Golfu nebo Passatu nebudete muset prodat část svých příbuzných do otroctví. Troufám si říci, že s podobným systémem přijdou v produkčních verzích automobilů dříve jiné automobilky.

Na závěr se sluší podotknout, že na systému spolupracovalo s Volkswagenem 17 partnerů, mezi nimiž najdete třeba společnosti Volvo, Haldex či Continental. Celý projekt byl pojmenován HAVEit (Highly Automated Vehicle for Intelligent Transport) a spolykal asi 28 miliónů Euro, z čehož 17 miliónů dodala Evropská unie, tedy z části i my všichni.


Volkswagen TAP: autopilot pro automobily realitou - 1 - Volkswagen TAP 01Volkswagen TAP: autopilot pro automobily realitou - 2 - Volkswagen TAP 02
Volkswagen TAP obrazem zatím jen takto

Petr Štefek

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.