Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Volkswagen TAP: autopilot pro automobily realitou
27.6.2011 | Petr Štefek | Přidat příspěvek
Autopilot pro plně samostatné, třebaže pouze dočasné řízení automobilu z dílen Volkswagenu je tady. Jaká bude jeho funkčnost a hlavně použitelnost v reálném provozu?
Fanoušci moderních technologií budou jistě nadšení ze snažení Volkswagenu, který dokončil práce na první evoluční verzi automatického pilota TAP (Temporary Auto Pilot) pro řízení svých budoucích automobilů. Trend vzdalování se řidiče automobilu tak pokračuje. Budoucnost několika desítek let bude zřejmě vypadat tak, že ráno nasednete do automobilu, plynule se zařadíte do zácpy elektromobilů a pustíte volant. Poté si začnete vyřizovat ranní poštu nebo telefony či bezcílně zírat skrz prosklenou plochu na hemžící se mumraj okolo vás.
Někoho podobné výjevy známé z Minority report či jiných sci-fi filmů děsí, ale automobilky jim jdou vstříc s úsměvem na tváři. Podobným směrem se již vydal například Google se „samořídícími“ Toyotami Prius, které urazily více než 140 000 mil a pozadu nezůstává ani Audi. Volkswagen nyní prezentuje svého „autopilota“, který umožňuje poloautomatické řízení vozu do rychlosti 130 km/h na dálnici.
Tato technologie pracuje na základě již existujících prvků řízení jako adaptivní tempomat a asistent udržování zvoleného pruhu, které kombinuje do jediné funkce. Řidič je ale stejně pořád tím, kdo musí sledovat provoz a v případě potřeby zasáhnout a jinak by to ani být nemělo. Tyto systémy jsou koncipované vždy a pouze jako pomocné, a to je třeba mít při jejich využívání velmi dobře na paměti.
V poloautomatickém módu se systém stará o udržování bezpečné vzdálenosti před vozidlem vepředu a udržuje rychlost zvolenou řidičem, ale dokáže rychlost také snížit pokud je to nezbytné před zatáčkou. Zároveň s výše jmenovaným udržuje vozidlo uprostřed pruhu s ohledem na boční dělící čáry. Další vymožeností je také funkce sledování maximální povolené rychlosti nebo popojíždění v kolonách v městském provozu bez nutnosti zásahu řidiče.
Volkswagen tuto technologii ohlašuje s velkou pompou, ale pravdou je, že podobné technologie již dnes mají automobily značek BMW či Mercedes. Nedávno jsme se podobnému systému podrobněji věnovali v testu BMW 730d a ostatně i sám Volkswagen má ve své současné nabídce vozy, jenž svými možnostmi „automatizace řízení” představenému systému významně blíží. Např. Passat CC nebo nová Audi umějí korigovat i řízení, pokud se nedržíte ve svém jízdním pruhu. TAP je tak spíše posunem možností současných systémů směrem k automatickému řízení vozu, ne systémem zcela novým.
Právě i díky využití dnes pomalu běžných technologií má být systém Volkswagenu opravdu levný a pro jeho zaškrtnutí u nového Golfu nebo Passatu nebudete muset prodat část svých příbuzných do otroctví. Troufám si říci, že s podobným systémem přijdou v produkčních verzích automobilů dříve jiné automobilky.
Na závěr se sluší podotknout, že na systému spolupracovalo s Volkswagenem 17 partnerů, mezi nimiž najdete třeba společnosti Volvo, Haldex či Continental. Celý projekt byl pojmenován HAVEit (Highly Automated Vehicle for Intelligent Transport) a spolykal asi 28 miliónů Euro, z čehož 17 miliónů dodala Evropská unie, tedy z části i my všichni.


Volkswagen TAP obrazem zatím jen takto
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Kia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025Nejnadějnější nováček letošní Formule 1 přelstil italské zákony, svůj víc jak 600koňový Mercedes může řídit okamžitě
13.4.2025
Nejčtenější články
Mitsubishi ukázalo své želízko v umírající třídě aut v nové verzi. Vypadá ještě víc jako Predátor, rodinu ale odveze za slušný peníz
19.3.2025Zámožný architekt se nemůže zbavit sbírky nejetých Porsche i s kamionem, kterým je převáží, nabídne vše v aukci bez rezervní ceny
19.3.2025Ani nové čínské řešení dobíjení elektromobilů se zdaleka nevyrovná tankování spalovacích aut, tady zas někdo neumí počítat
20.3.2025Bentley poznává krutě: Ani bohatí nechtějí kupovat horší auta za víc peněz, prodeje i zisky jsou fuč
20.3.2025Nadšenci za drobné koupili nezničitelný Mercedes s 872 tisíci km, 760 tisíc ujel jediný majitel. Jeho V6 dál šlape jako hodinky
20.3.2025
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 04.17. 22:50 - HondaMan
- Onboard videa 04.17. 21:59 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.17. 21:19 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.17. 21:09 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.17. 20:39 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 04.17. 19:42 - M.Z.
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.17. 19:10 - GeneHawkins
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 04.17. 15:00 - Vrooom