Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Ve sprintu na letišti si to rozdala Formule 1 s motorkou MotoGP a rallyovými speciály, to svět ještě neviděl
6.9.2023 | Petr Prokopec
Zdá se nemožné postavit vedle sebe všechny nejlepší stroje různých forem motoristického sportu, pokud ale někdo má tu moc, je to Red Bull. A tak jí využil, výsledkem je vskutku výjimečná podívaná.
Historie Red Bullu je velmi zajímavá, přesto je širšímu publiku neznámá. I když tento energetický nápoj vypadá jako moderní vynález, jeho příběh se začal psát již v roce 1976, kdy thajský byznysmen Chaleo Yoovidhya přišel ve své domovině s nápojem zvaným Krating Daeng. O šest let později se jej tehdy ještě jako marketingový guru Blendaxu napil Dietrich Mateschitz při své pracovní návštěvě Thajska a zjistil, že se díky tomuto nápoji dokáže mnohem lépe vyrovnat s pásmovou nemocí neboli jet lagem. V tu chvíli jako správný markeťák vycítil příležitost, s Yoovidhyem se domluvil na společném byznysu a přejmenování nápoje na světově akceptovatelnější Red Bull. Jinak Krating Daeng znamená úplně to samé.
Zbytek už je o poznání známější historie. Z Red Bullu se stal světový fenomén a z Mateschitze miliardář, třebaže ve společnosti nikdy nevlastnil víc než 49 %. Jeho vášeň pro motoristický sport je dobře známa, a tak už od 90. let Red Bull jako firma rozsáhle sponzorovala rozličné aktivity na tomto poli. Vlastnila i 60 % stáje Formule 1 Sauber, nakonec ale sám Mateschitz na základech bývalého týmu Jaguar sám postavil stáj Red Bull Racing okolo Adriana Neweyho, Christiana Hornera a několika výjimečných pilotů. Dnes ef-jedničkám jasně dominuje. Na sponzoring v jiných odvětvích ale přímo Red Bull nezanevřel, a tak se s jeho logem můžeme potkat také v MotoGP, WRC, rallyecrossu, motokrosu či na Dakaru. Je toho opravdu hodně, pomalu se chce říci, že tento rudý býk vám nedává křídla, nýbrž volant či řídítka.
Asi jen díky tomu mohl Red Bull uspořádat sprint, který zachycuje video níže. Učinil tak ve spolupráci s Matem Watsonem z Carwow, který je na podobná klání expertem, a postavil vedle sebe monopost Formule 1 RB8 ještě s motorem V8 bez turba, který řídil Liam Lawson. Ten měl k dispozici 850 koní na 700 kilo hmotnosti. Timmy Hansen se pak usadil za volant Peugeotu 208 WRX (600 k, 1 300 kg), zatímco Mat se s Adrienem Fourmaxem střídal v kabině Fordu Puma Rally 1 WRC (550 k, 1 260 kg).
To ale není vše, zmínit je třeba zejména Daniho Pedrosu a jeho KTM RC16, tedy motocykl třídy MotoGP, jehož litrový čtyřválec produkuje 270 koní, jenž se musí vypořádat s pouhými 157 kily. Vlastně tak ani nepřekvapí, že vítěz jednatřiceti závodů a držitel 112 pódií skončí v cíli pokaždé na prvním místě. Za ním pak v prvních dvou kláních skončil monopost, třetí závod však byl okořeněn přítomností upraveného elektrického Fordu Transit. Ten sice váží 1 680 kg, ovšem jeho čtyři pohonné jednotky produkují 2 039 koní.
Ani to ale na Pedrosu nestačilo, místo toho elektrický Ford řízený Romainem Dumasem proťal cílovou pásku společně s osmiválcovým monopostem. To ovšem nic nemění na skutečnosti, že jeho kalup byl neskutečný, i když s ohledem na technické řešení vozu bychom očekávali lepší odpich z místa. Podívejte se na to všechno sami, je to vážně klání, které svět ještě neviděl.
Pět různých aut, jedno stejné logo. Zapojení rudých býků do motorsportu je opravdu nemalé, i díky tomu si můžeme vychutnat dosud nevídaný souboj ve zrychlení. Foto: Red Bull Motorsports, tiskové materiály
Zdroj: Red Bull@YouTube
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
před hodinou - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
před 3 hodinami - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
před 4 hodinami - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před 6 hodinami - Prodej nepoužitého, omylem objednaného obřího motoru 8,0 V10 pro Viper svádí k myšlence, do čeho jej nacpat
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva