Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Ve sprintu na letišti si to rozdala Formule 1 s motorkou MotoGP a rallyovými speciály, to svět ještě neviděl
6.9.2023 | Petr Prokopec
Zdá se nemožné postavit vedle sebe všechny nejlepší stroje různých forem motoristického sportu, pokud ale někdo má tu moc, je to Red Bull. A tak jí využil, výsledkem je vskutku výjimečná podívaná.
Historie Red Bullu je velmi zajímavá, přesto je širšímu publiku neznámá. I když tento energetický nápoj vypadá jako moderní vynález, jeho příběh se začal psát již v roce 1976, kdy thajský byznysmen Chaleo Yoovidhya přišel ve své domovině s nápojem zvaným Krating Daeng. O šest let později se jej tehdy ještě jako marketingový guru Blendaxu napil Dietrich Mateschitz při své pracovní návštěvě Thajska a zjistil, že se díky tomuto nápoji dokáže mnohem lépe vyrovnat s pásmovou nemocí neboli jet lagem. V tu chvíli jako správný markeťák vycítil příležitost, s Yoovidhyem se domluvil na společném byznysu a přejmenování nápoje na světově akceptovatelnější Red Bull. Jinak Krating Daeng znamená úplně to samé.
Zbytek už je o poznání známější historie. Z Red Bullu se stal světový fenomén a z Mateschitze miliardář, třebaže ve společnosti nikdy nevlastnil víc než 49 %. Jeho vášeň pro motoristický sport je dobře známa, a tak už od 90. let Red Bull jako firma rozsáhle sponzorovala rozličné aktivity na tomto poli. Vlastnila i 60 % stáje Formule 1 Sauber, nakonec ale sám Mateschitz na základech bývalého týmu Jaguar sám postavil stáj Red Bull Racing okolo Adriana Neweyho, Christiana Hornera a několika výjimečných pilotů. Dnes ef-jedničkám jasně dominuje. Na sponzoring v jiných odvětvích ale přímo Red Bull nezanevřel, a tak se s jeho logem můžeme potkat také v MotoGP, WRC, rallyecrossu, motokrosu či na Dakaru. Je toho opravdu hodně, pomalu se chce říci, že tento rudý býk vám nedává křídla, nýbrž volant či řídítka.
Asi jen díky tomu mohl Red Bull uspořádat sprint, který zachycuje video níže. Učinil tak ve spolupráci s Matem Watsonem z Carwow, který je na podobná klání expertem, a postavil vedle sebe monopost Formule 1 RB8 ještě s motorem V8 bez turba, který řídil Liam Lawson. Ten měl k dispozici 850 koní na 700 kilo hmotnosti. Timmy Hansen se pak usadil za volant Peugeotu 208 WRX (600 k, 1 300 kg), zatímco Mat se s Adrienem Fourmaxem střídal v kabině Fordu Puma Rally 1 WRC (550 k, 1 260 kg).
To ale není vše, zmínit je třeba zejména Daniho Pedrosu a jeho KTM RC16, tedy motocykl třídy MotoGP, jehož litrový čtyřválec produkuje 270 koní, jenž se musí vypořádat s pouhými 157 kily. Vlastně tak ani nepřekvapí, že vítěz jednatřiceti závodů a držitel 112 pódií skončí v cíli pokaždé na prvním místě. Za ním pak v prvních dvou kláních skončil monopost, třetí závod však byl okořeněn přítomností upraveného elektrického Fordu Transit. Ten sice váží 1 680 kg, ovšem jeho čtyři pohonné jednotky produkují 2 039 koní.
Ani to ale na Pedrosu nestačilo, místo toho elektrický Ford řízený Romainem Dumasem proťal cílovou pásku společně s osmiválcovým monopostem. To ovšem nic nemění na skutečnosti, že jeho kalup byl neskutečný, i když s ohledem na technické řešení vozu bychom očekávali lepší odpich z místa. Podívejte se na to všechno sami, je to vážně klání, které svět ještě neviděl.
Pět různých aut, jedno stejné logo. Zapojení rudých býků do motorsportu je opravdu nemalé, i díky tomu si můžeme vychutnat dosud nevídaný souboj ve zrychlení. Foto: Red Bull Motorsports, tiskové materiály
Zdroj: Red Bull@YouTube
Bleskovky
- Mercedes si v zoufalosti najal slavného herce, aby propagoval elektrické auto, sám si ale koupil jeho spalovací verzi
včera - Hollywood byl napřed, díky elektromobilům tu konečně máme auta reálně explodující při nehodách
včera - Kupte si současné Audi RS4, dokud můžete. Nástupce v podobě hybridní RS5 Avant se po okruhu od pohledu otyle plácá
17.9.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Nová firma Renaultu na spalovací motory má prvního cizího zákazníka, s agregátem „od Koně” se ale Evropě vyhne
před 19 minutami - Šéf Stellantisu ani pod tíhou hroutících se prodejů Maserati nechápe, kde udělal chybu, auta nabízí zaměstnancům
před hodinou - Po Německu došlo i na Čínu. VW po sérii neúspěchů zavře továrny na svém největším trhu, Škoda má úplně skončit
před 3 hodinami - Nový limitovaný Mercedes oslavuje roky proher ve Formuli 1, zaujme jen tím, jak okatě zkouší tahat z lidí peníze
před 4 hodinami - Zlaté časy evropských automobilek v Číně skončily. Dřív si kupovaly čínské firmy, teď si ony kupují je
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 09.20. 13:26 - Vrooom
- Škoda Auto obecně 09.20. 12:42 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.20. 10:47 - pavproch
- Politický koutek 09.20. 10:30 - Stepan
- Policejní kontroly a měření 09.20. 08:48 - mlunovozík
- Octavia 1 1.9 TDI - špatné rozjezdy bez plynu 09.20. 07:25 - tryblueeyed
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 09.19. 13:56 - Vrooom
- BMW Divize 09.19. 10:51 - pavproch