Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Tesla zničehonic začala hořet při jízdě po dálnici, hasiči museli použít 23 000 litrů vody, aby požár zkrotili
31.1.2023 | Petr Miler
Hasiči už roky varují před tím, že i když požáry elektrických aut nejsou až tak časté, jejich řešení je natolik složité, že je zcela neúnosné, aby se v provozu staly něčím běžným. Tento případ jejich nářky jen připomíná.
Požárům elektrických aut je věnována podstatně větší pozornost než v případě těch spalovacích. Není to žádná konspirace, elektromobily jsou (alespoň z hlediska rozšíření) novou věcí vzbuzující obavy, a tak se o ně lidé více zajímají. A proto také o jejich požárech média více informují. Čistě počet článků a reportáží věnovaných těmto událostem tedy nemusí podávat věrný obrázek o míře rizika spojeného s požárem toho či onoho vozu, dva ryze faktický důvody tento přístup má.
Jednak je třeba říci, že i když je požárů elektromobilů absolutně i relativně méně, pojišťovny pravidelně upozorňují na to, že když vezmeme v potaz pravděpodobnost požáru spojenou s různými typy vozů stejného věku, situace se rázem srovnává a pravděpodobnost požáru je velmi podobná. V případě spalovacích aut jsou totiž případy spontánního vzplanutí spojené hlavně s dekády starými auty, která jsou v případě elektrických modelů prakticky neexistující věcí. Ostatně, kdy jste viděli hořet třeba Octavii čtvrté generace?
Jak bude situace vypadat za 15 nebo 20 let, se uvidí, pokud tedy tou dobou budou současné elektromobily ve větší míře ještě jezdit. Ještě jeden nepříjemný aspekt je ale jasný už teď - požáry elektroaut jsou událostmi úplně jiného kalibru.Hasiči před tím hlasitě varují už dlouhá léta, nasloucháno jim ale není. A nyní jejich slova připomněla další nehoda, kterou se museli zabývat.
Odehrála na kalifornské dálnici poblíž Sacramenta, kde zničehonic, bez jakéhokoli předchozího varování vzplála Tesla Model S. Jestli dříve došlo třeba k poškození spodku vozu předmětem na silnici, můžeme jen spekulovat, řidič auta ani zasahující hasiči o ničem takovém nehovoří. Tak či onak auto chytlo a z jeho přední části nezbylo prakticky nic. Posádce se naštěstí nic nestalo, hasiči ale informují, že museli použít 6 000 galonů vody (asi 23 tisíc litrů), aby oheň dostali pod kontrolu. Na požár části auta jde o opravdu bláznivé množství, podle hasičů stačí na uhašení celého hořícího spalovacího vozu v průměru 500 galonů (asi 1 900 litrů) vody. To je dramatický rozdíl, který znamená spoustu kontaminované životodárné tekutiny, emisí apod.
Nemá smysl z toho dělat dalekosáhlé závěry, i podle samotných hasičů to ale přidává poměrně důležitý argument do debaty o ekologičnosti a také skutečné „udržitelnosti” těchto aut. Pakliže každý požár kvůli banální (pokud vůbec nějaké) nehodě vyžaduje takové nasazení zdrojů, jak vůbec bude možné se takovými věcmi rozumně zabývat, bude-li elektromobilů v rámci světové flotily aut víc než pár promile? Takový je současný stav, například v České republice jsou elektromobilů v provozu dvě promile. A to se mezi všechna auta započítáváme jen ta osobní a lehká užitková.





Z Tesly Model S po požáru v Kalifornii mnoho nezbylo, auto je na odpis. Jeho uhašení si vyžádalo mimořádné nasazení hasičů a skoro 23 tisíc litrů vody, i když ani nedošlo k žádné nehodě. Auto prostě vzplálo. Foto: Metro Fire of Sacramento, CC0 Public Domain
Zdroj: Metro Fire of Sacramento
Bleskovky
Aby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
před 2 hodinamiPorsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
včeraPrvní kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
včera
Nové na MotoForum.cz
- Portimão-Test, 1. den: BMW před Ducati; dále Yamaha a Honda včera 20:57
- Show Marca Marqueze, crash Bagnaii včera 20:28
- V Moto2 první Gonzalez, 18. Salač - a musí do Q1 včera 18:52
- Úvod v Argentině zvládl nejrychleji Marc Marquez včera 16:49
- Ducati Panigale V4 S Carbon: s karbonovými koly včera 08:00
Nejnovější články
Aby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
před 2 hodinamiŠkoda začala odhalovat svou novou vlajkovou loď, bude to další velmi kontroverzní novinka
před 3 hodinamiUž i Němci chápou: „Automobilky kvůli elektromobilům uvízly v katastrofální spirále ztrát.” Uniknout z ní nebude snadné
před 5 hodinamiBMW poprvé ukázalo novou elektrickou řadu 3. Vypadá to, že ji znovu trápí stejný problém jako dnešní pětku
před 6 hodinamiNová Audi nedostala prakticky žádná tlačítka na palubní desce, zato ve dveřích jich mají až 23. Je to vrchol okaté láce
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva