Subaru WRX STi: nová generace má dostat elektrické turbo

Stanou se příští generace Subaru WRX a STi průkopníkem v oblasti elektricky poháněných turbodmychadel? Podle aktuálních zvěstí to tak vypadá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Subaru WRX STi: nová generace má dostat elektrické turbo

3.5.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Subaru WRX STi: nová generace má dostat elektrické turbo

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Stanou se příští generace Subaru WRX a STi průkopníkem v oblasti elektricky poháněných turbodmychadel? Podle aktuálních zvěstí to tak vypadá.

Japonský koncern Fuji Heavy Industries, vlastník automobilky Subaru, drží patent na elektrické turbo už od roku 2007. Americká internetová stránka Motor Trend nyní získala od zdroje uvnitř firmy informaci, podle níž FHI pracuje na technologii získávání elektrického napětí z odpadního tepla výfukového traktu, které chce následně využít k pohonu zmíněného turbodmychadla.

Výsledkem má být plynulejší přeplňování a eliminace turboefektu známého z dmychadel poháněných výfukovými plyny a způsobeného jejich dopravním zpožděním. Uvedená technologie by určitě odstranila také složité potrubí, nicméně vůz jako takový to zcela jistě nezjednoduší. Komplikovanost konstrukce by se tím pouze přesunula do jiné části auta - především pak na jednotku vyrábějící elektrickou energii.

Zdá se vám to nepravděpodobné? Jak se to vezme. Na podobných technologiích nějakou pracuje také BMW, ačkoli pravdou je, že zatím odděleně. Není to tak dávno, co jsme si představili jejich patent na elektricky poháněné turbo a rovnou hotový prototyp pětkové řady BMW BMW Turobosteamer pracujícím na principu Seebeckova efektu, který je založen na tom, že mezi dvěma tzv. termoelektrickými semikonduktory s rozdílnou teplotou vzniká elektrické napětí.

Otázkou je pouze to, jak dalece se koncern FHI s výkonem TEG dostal. Technici BMW z něj dokázali vyprodukovat asi 200 wattů, později z něj byli schopni dostat 600 wattů. Na trvalý pohon elektromotoru se to zdá být pořád dost málo, na druhé straně je možné, že Subaru může k výrobě dalšího napětí využít regenerativní brzdění a všechnu energii skladovat v mírně větším balíčku akumulátoru. Necháme se překvapit.


Subaru WRX STi: nová generace má dostat elektrické turbo - 1 - Subaru Impreza STi S206 03Subaru WRX STi: nová generace má dostat elektrické turbo - 2 - Subaru Impreza STi S206 04Subaru WRX STi: nová generace má dostat elektrické turbo - 3 - Subaru Impreza STi S206 12Subaru WRX STi: nová generace má dostat elektrické turbo - 4 - Subaru Impreza STi S206 01Subaru WRX STi: nová generace má dostat elektrické turbo - 5 - Subaru Impreza STi S206 02Subaru WRX STi: nová generace má dostat elektrické turbo - 6 - Subaru Impreza STi S206 05Subaru WRX STi: nová generace má dostat elektrické turbo - 7 - Test Subaru Impreza STi 01Subaru WRX STi: nová generace má dostat elektrické turbo - 8 - Test Subaru Impreza STi 02Subaru WRX STi: nová generace má dostat elektrické turbo - 9 - Test Subaru Impreza STi 03Subaru WRX STi: nová generace má dostat elektrické turbo - 10 - Test Subaru Impreza STi 04Subaru WRX STi: nová generace má dostat elektrické turbo - 11 - Test Subaru Impreza STi 05Subaru WRX STi: nová generace má dostat elektrické turbo - 12 - Test Subaru Impreza STi 06Subaru WRX STi: nová generace má dostat elektrické turbo - 13 - Test Subaru Impreza STi 19Subaru WRX STi: nová generace má dostat elektrické turbo - 14 - Subaru Impreza STi S206 34Subaru WRX STi: nová generace má dostat elektrické turbo - 15 - Subaru Impreza STi S206 50
Přeorientuje se Subaru z klasických turbodmychadel na elektricky poháněná dmychadla? Podle nepotvrzených zdrojů je to dost možné

Zdroje: Drive, Motor Authority

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.