Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda Octavia III RS: vrcholná Octavie do posledního šroubku
10.7.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ 138 foto, video, tabulky) Máme pro vás zcela vyčerpávající souhrn všech informací a pohledů na novou Octavii RS 2013.
Tip: Projděte si také již kompletní český ceník nové Octavie RS.
Jak jsme slíbili, tak plníme. Znovu se vám hlásíme s goodwoodskou novinkou, a to z českého pohledu tou nejvýznamnější. Na rozdíl od takového Jaguaru Project 7 nebo McLarenu MP4-12C GT Sprint, které se pár hodin před zahájením Festivalu rychlosti ukázaly vůbec poprvé, ovšem Škoda Octavia III RS až tak neznámou novinkou není. V průběhu posledního měsíce jsme se jí totiž podívali nejen na karoserii, ale také na techniku nebo do interiéru. Oficiální data ovšem předchozí informace doplňují i zpřesňují Jistě proto neuškodí, když se mladoboleslavskému liftbacku a kombíku mrkneme znovu na zoubek.
V rámci 4 685 mm dlouhé, 1 814 mm široké a 1 449 mm (1 452 mm u kombíku) vysoké siluety by se přitom mohlo zdát, že o nové Octavii RS již bylo vše řečeno. Detailní specifikace ovšem prozrazují koeficient odporu vzduchu, který u dieselového liftbacku činí Cd 0,294. Model 2,0 TSI pak dosahuje hodnoty 0,298, zatímco vyšší kombík přichází s aerodynamikou zhoršenou na Cd 0,315, respektive na 0,316. Za tím stojí ve srovnání se standardním modelem snížený podvozek, stejně jako jiné nárazníky, čelní maska nebo zadní spoiler.
S těmito změnami nepřekvapí udávaný pokles spotřeby, k motorům se ale dostaneme za moment. Na chvíli ještě zůstaneme v interiéru, který Škoda standardně vybavila stabilizací s režimem Sport. Kontrolu trakce lze zcela deaktivovat, stejně jako systém start/stop, s ESP je to ale v souladu s očekáváními již horší. K ještě lepším řidičským zážitkům má pak podle Škody přispět řízení s variabilním převodem, jež se u tuzemské značky objevuje poprvé. V rozmezí nuly až 120 stupňů totiž slibuje větší natočení kol a tedy malé pohyby volantem v zatáčkách.
Nakolik vše bude fungovat, to zjistíme záhy, neboť do prodeje má jít mladoboleslavská novinka již tento pátek. I přes takový kalup ovšem Škoda českou cenu tají, poinformovat ale můžeme o trhu nám nejbližším - Slovensku - kde Octavia III RS startuje od cca 645 tisíc. Volit přitom můžete mezi dvěma modely, dvěma motory a dvěma převodovkami, což je rovněž známá věc. Aktuálně však pro vás máme grafy průběhu výkonu, čímž se sluší zopakovat základní fakta.
Tak tedy, v případě Octavie RS s motorem 2,0 TSI a šestistupňovým manuálem akcelerujete na stovku za 6,8 sekundy, přičemž nejvyšší rychlost činí 248 km/h. Pokud sáhnete po stejné kombinaci u kombíku, změní se tyto hodnoty na 6,9 sekundy a 244 km/h. Podobně je na tom liftback se šestistupňovým automatem DSG - 6,9 s a 245 km/h - zatímco nejpomalejší je automatické kombi dosahující času 7,1 sekundy a maximálky 242 km/h. Normovaná spotřeba všech těchto modelů se pak pohybuje mezi 6,2 až 6,4 litry na 100 km, realita však bude záviset hlavně na stisku pravé nohy.
Samotný turbomotor o výkonu 162 kW (220 koní) v pásmu 4 500 až 6 200 otáček a točivém momentu 350 Nm při 1 500 až 4 350 Nm při 1 500 až 4 400 ot/min. vychází z agregátu EA888 použitého u Volkswagenu Golf VII GTI. Technici Škody však jeho vnitřnosti poladili Octavii RS na míru. Modifikována tak byla hlava válců, pozměněné je i chlazení. Zlepšena by tak měla být doba zahřívání a minimalizovány ztráty. Obdobnou kúrou pak prošel i turbodiesel z rodiny EA288, který ze stejných dvou litrů objemu dává 135 kW (184 koní) mezi 3 500 až 4 000 ot./min., točivý moment 380 Nm je pak dostupný při 1 750 až 3 000 otáčkách.
Technická data všech dalších verzí a ještě podrobnější tabulky k nahlédnutí i ke stažení najdete v přiložené galerii
Přiložené grafy přitom oproti Golfu GTD, který je vybaven stejnou technikou, naznačují lehčí pokles ve středních otáčkách. Na časech se ovšem spíše než to či nové pístní kroužky a úpravy zaměřené na produkci nižších emisí (pod tím čtěte třeba filtr pevných částic) podepisují jiné rozměry i hmotnost Octavie. Liftback tak s manuálem dosahuje stovky za 8,1 sekundy a maximálky 232 km/h, zatímco kombi tyto hodnoty mění na 8,2 s a 230 km/h. Stejné údaje čteme u méně praktického modelu s DSG, Octavia Combi s automatem pak zvládá 228 km/h a sprint na stovku za 8,3 s.
Se standardně dodávaným systémem start/stop a rekuperací brzdné energie (platí pro všechny motorizace) by asi nemělo překvapit, že Škoda u dieselové Octavie udává apetit mezi 4,6 a 5,1 litry na sto kilometrů. Skutečnost opět bude jinde, než si přeje Evropská unie, o tom ale snad již ani nemá smysl mluvit. Proto raději výlet pod kapotu uzavřeme údaji o pružném zrychlení, kdy např. benzinový liftback zvládá akcelerovat z 80 na 120 km/h při zařazené pětce za 6,4 sekundy a na šestku za 7,9 sekundy (tento čas potřebuje automatické kombi při zařazené pětce). Je tak o 1,5 s rychlejší než předchůdce.
Mimo to je Octavia III RS také lehčí než druhá generace. Karoserie je totiž ze 70 procent tvořena vysokopevnostní ocelí, přičemž čtvrtina jejích komponentů (vyjma dveří a kapoty) je formována při teplotě 950 stupňů po dobu 5,5 sekundy, než se prudce schladí na 180 stupňů. Tím dojde nejen k poklesu hmotnosti, ale také ke zvýšení pevnosti. Změn přitom doznal i podvozek, který nadále používá trojúhelníková spodní ramena vpředu a víceprvkovou nápravu vzadu. Vlivem nových materiálů totiž i zde došlo k redukci hmotnosti, konkrétně o 2,8 a 4,0 kilogramů.
Ve výsledku je tak novinka o deset kilo lehčí než předchozí Octavia RS, neboť jako liftback 2,0 TSI s manuálem vykazuje na vahách 1 425 kg. Dalších dvacet kilogramů přihazuje DSG, zatímco dieselový model startuje na hmotnosti 1 470 kg. Dvacetikilová váhová penalizace za samočinné řazení je pak vlastní i této verzi, stejně jako kombíku. Ten přitom s benzinovým dvoulitrem váží 1 442 kg, dvoulitrový turbodiesel pak vykazuje 1 487 kil.
Výbava nové Octavie RS ale bude samozřejmě bohatší, zvláště pokud přijde řeč na elektronické bezpečnostní asistenty. Dopřát si totiž můžete vůbec poprvé u modelu Škoda systém Front Assistant, který monitoruje prostor před vozem a při nereakci řidiče přitáhne brzdy. Kromě toho je sledována i únava šoféra, standardem je pak sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, elektronický diferenciál XDS nebo kontrola tlaku v pneumatikách.
Tím dnešní příval informací o nejrychlejší Škodovce všech dob končíme, maximálně během dvou dnů se ale přihlásíme s cenami. Svou netrpělivost přitom můžete přiživovat nejen novými fotografiemi, ale také oficiálním videem, na kterém se Octavia III RS konečně trochu rozparádí.
Kompletní galerie oficiálních snímků a technických dat nové Octavie RS
Fotografie z premiéry na Goodwood FoS 2013
Oficiální jízdní video s novou Octavií RS liftback i Combi
Studiové fotografie
Jízdní záběry
Fotografie interiéru
Fotografie motoru
Technická data RS liftback
Tip: Stáhněte si kompletní přehled všech technických dat v češtině i s mnoha dalšími údaji (PDF, 1 226 kB).
Technická data RS Combi
Tip: Stáhněte si kompletní přehled všech technických dat v češtině i s mnoha dalšími údaji (PDF, 1 226 kB).
Pilové diagramy obou motorizací a převodovek
Grafy průběhu výkonou obou dostupných motorů
Rozměry provedení RS liftback
Rozměry provedení RS Combi
Skici designových návrhů
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 11.21. 21:21 - Brus
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel