Šest různých verzí obou generací zaříznutého Audi R8 si to rozdalo ve sprintu, vítězem je majitel každého z nich

Za pozoruhodným spojením supersportovního a každodenního auta se letos zavřela voda. Během 18 let éry R8 vznikla spousta provedení s motory V8 i V10, manuály i automaty. To nejnovější je nepřekvapivě nejrychlejší, některé starší verze ale pořád umí dát ránu. A ohromí všechny do jedné.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Šest různých verzí obou generací zaříznutého Audi R8 si to rozdalo ve sprintu, vítězem je majitel každého z nich

2.7.2024 | Petr Prokopec

Šest různých verzí obou generací zaříznutého Audi R8 si to rozdalo ve sprintu, vítězem je majitel každého z nich

/

Foto: Jiří Kaloč, Autoforum.cz

Za pozoruhodným spojením supersportovního a každodenního auta se letos zavřela voda. Během 18 let éry R8 vznikla spousta provedení s motory V8 i V10, manuály i automaty. To nejnovější je nepřekvapivě nejrychlejší, některé starší verze ale pořád umí dát ránu. A ohromí všechny do jedné.

První generace Audi R8 byla představena v roce 2006. Německá automobilka sice v té době již byla proslulá svými modely RS, pole supersportů však pro ni představovalo půdu neoranou. I proto byla řada lidí na úvod poněkud skeptická. Veškeré obavy se však záhy rozplynuly, neboť R8 bodovalo ve všech tehdejších samostatných i srovnávacích testech. A oprávněně, jak následně stvrdil šestinásobný vítěz závodu 24 hodin Le Mans Jacky Ickx. Ten totiž Audi s motorem uprostřed nazval „nejlépe ovladatelným silničním vozem současnosti“.

Němci v roce 2015 přišli s druhou generací, u té nicméně již vypustili jak 4,2litrový osmiválec, tak manuální převodovku. Místo toho se rozhodli nabídnout elektrickou variantu, ta ale byla s méně než 100 prodanými kusy neskutečným fiaskem. Z něj se ovšem Audi nejspíš nepoučilo, alespoň soudě dle plánů německé značky. Ta totiž R8 odpískala bez nástupce. A pokud se s ní někdy vrátí, bude to s elektrickým pohonem. Přesně k tomu dosavadní zkušenosti přirozeně vedou, že...

Ale budoucnost nechme stranou, dnes se s Matem Watsonem z Carwow podíváme na srovnání různých R8 v několika variantách obě generací. Jak asi tušíte, osmiválcové provedení nebylo tím nejrychlejším i proto, že jeho motor produkuje „pouhých“ 420 koní. To sice stačilo na 4,6sekundové zrychlení s manuálem a 4,3sekundové s automatem, dnes jsou ovšem rychlejší i špičkové hot hatche. S těmi pak má ostatně problém i desetiválcový roadster, jehož 570 koní míří na zadní kola.

Vrcholem pak u R8 bylo 620 koní, jimiž se pyšnilo provedení V10 performance quattro, stejně jako limitovaná varianta GT, která vznikla v pouhých 333 kusech. Právě toto provedení bylo během sprintů nejrychlejší, pozdní evoluce první generace s motorem V10 a dvouspojkovým automatem (Mat nepřesně vždy hovoří o robotizovaném manuálu - ten měla R8 jen do faceliftu a říkal si R-tronic, pak dostala dvojspojku s obchodním jménem S-tronic) je ale pořád velmi, velmi blízko. Ale nakonec je to jedno, vítězem je dnes každý majitel jakékoli zachovalé R8, neboť Audi již výrobu ukončilo a znovu ke spalovacím supersportům se vrátit nechce. Existující vozy si tak zaručeně budou držet svou hodnotu.


Šest různých verzí obou generací zaříznutého Audi R8 si to rozdalo ve sprintu, vítězem je majitel každého z nich - 1 - Audi R8 Spyder 2010 ilustracni foto 01Šest různých verzí obou generací zaříznutého Audi R8 si to rozdalo ve sprintu, vítězem je majitel každého z nich - 2 - Audi R8 Spyder 2010 ilustracni foto 02Šest různých verzí obou generací zaříznutého Audi R8 si to rozdalo ve sprintu, vítězem je majitel každého z nich - 3 - Audi R8 Spyder 2010 ilustracni foto 03
Nejspíše nepřekvapí, že první generace R8 je pomalejší... Foto: Audi

Šest různých verzí obou generací zaříznutého Audi R8 si to rozdalo ve sprintu, vítězem je majitel každého z nich - 4 - Audi R8 Japan Final Edition 2023 prvni sada 01Šest různých verzí obou generací zaříznutého Audi R8 si to rozdalo ve sprintu, vítězem je majitel každého z nich - 5 - Audi R8 Japan Final Edition 2023 prvni sada 03Šest různých verzí obou generací zaříznutého Audi R8 si to rozdalo ve sprintu, vítězem je majitel každého z nich - 6 - Audi R8 Japan Final Edition 2023 prvni sada 07
...než ta druhá, u které došlo k navýšení výkonu a hmotnost nevylétla moc vysoko. Ovšem rozdíly mezi desetiválcovými variantami nejsou dramatické. Foto: Audi

Zdroj: Carwow@Youtube

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.