Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Šéf ZF: devítistupňové automaty jsou přirozeným limitem
6.11.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ještě nedávno měl automat čtyři rychlostní stupně, dnes není výjimkou dvojnásobek. Vede ale více rychlostí doopravdy k vyšší efektivitě?
Je pozoruhodné, nakolik se vývoj automatických převodovek v poslední době zrychlil. Před nějakými dvěma dekádami byly vrcholem čtyři rychlosti, Mercedes-Benz pak ještě do nedávna používal u svých výkonných modelů kvůli vysokému točivému momentu stupňů pět. Dnes však není ničím zvláštním ani osmirychlostní automat, o čemž vás může přesvědčit třeba test nového Jaguaru XF Sportbrake. Tuto převodovku má přitom na svědomí společnost ZF, jejíž šéf Stefan Sommer se nechal slyšet, že devět rychlostních stupňů je „přirozený limit“.
Jeho názor sdílí i hlava severoamerické divize, Julio Caspari, který dodává, že existuje již pouze 11procentní mezera mezi aktuální devítistupňovou převodovkou ZF a teoretickou dokonalostí. Podle něj je tak soudobá válka spíše záležitostí marketingu než technického oddělení, které by honilo sebemenší desetinky.
Tyto úspory se dle Caspariho ve výsledku mohou promítnout do mnohem vyšších provozních nákladů každého automobilu, neboť více rychlostních stupňů představuje vyšší náklady na výrobu i vývoj. Nemluvě o tom, že samotná komplexnost převodovky může vést k potenciálně častějším poruchám.
Za pravdu může šéfům ZF dát budoucnost. I když je nutné zmínit, že z nich může mluvit i závist. Prozatím jedinou ohlášenou 10rychlostní převodovku totiž vyvíjí Hyundai, které by tak mohlo marketingově předstihnout BMW, Jaguar či Maserati. Tedy značky, kterým automaty dodává právě ZF.


Společnost ZF aktuálně vyrábí osmistupňový automat, který dodává značkám jako BMW, Jaguar nebo Maserati. Podle šéfa firmy je přidání jedné rychlosti „přirozeným limitem“
Zdroj: Motor Authority
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
před 9 hodinamiStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Přehled nejprodávanějších aut v USA za rok 2024 připomíná, jak moc jiný svět Amerika je
22.1.2025Němci vyzkoušeli ojetou Teslu Model Y. Jak se jeví nejprodávanější elektromobil jako použité zboží?
22.1.2025Prodeje Fiatu se propadají stále víc, přesto je u Stellantisu jedničkou. Bank rozbíjí jen s levným spalovacím autem
23.1.2025Evropští dodavatelé automobilek propustí dalších 54 tisíc lidí. Čistý minus za pár let se blíží 100 tisícům, varuje asociace
23.1.2025Nová levná Lada dostala ostrou verzi, se svými 173 koňmi bude cupovat okruhy typické pro Rusko
23.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva