Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Šéf Bugatti a Rimacu jen tak mezi řečí názorně popsal obrovské rozdíly v práci s teplem u elektromobilů a spalovacích aut
29.12.2024 | Petr Prokopec
Asi by vás během vánočního cestování nenapadlo začít lidem vyprávět něco o specifikách termálního managementu různých typů aut, Mateho Rimaca to ale napadlo. Už kvůli tomu ho správný automobilový nadšenec prostě musí milovat, je jedním z nás.
Mate Rimac býval svého času označován jako „evropský Elon Musk“, dnes už tento příměr používá málokdo. Mezi oběma šéfy firem zaměřených hlavně na elektromobily jsou totiž značné rozdíly, neboť zatímco Musk zatím vidí budoucnost pořád jen v elektrickém pohonu, Rimac už pochopil, že takhle jednoduché to nebude. Je to v prvé řadě nadšenec ochotný vnímat výhody i nevýhody všech relevantních řešení. A podle toho jedná - zatímco pod svou vlastní značkou přišel s elektrickou Neverou, která ale díru do světa neudělala, coby šéf Bugatti dal pro nový Tourbillon přednost spalovacímu motoru V16 jen s elektrickou asistencí.
O Vánocích ale šéf chorvatské firmy vyrazil na výlet v autě své původní firmy, během nějž ho zaujala čísla na palubním displeji zobrazující teplotu jednotlivých komponentů. A protože dnes víc než co jiného vyvíjí onen nový Tourbillon, má jako jeden z mála možnost přímého srovnání technických specifik dvou koncepčně zcela odlišných aut jinak podobného zaměření. Spalovací technika je totiž spojena s obrovskými teplotami, zatímco v elektromobilu se sotva něco pořádně zahřeje.
U Bugatti Mate poukazuje konkrétně na výfuk, kde teploty narůstají až na 900 stupňů Celsia. Oproti tomu v případě elektrické Nevery nelze počítat s víc jak 150 stupni Celsia u jejích elektromotorů, a to opravdu v extrému - tehdy už se motory podle něj začnou rozpadat. Podobné je to s bateriemi, které nedosáhnou teploty vyšší než 60, 65, v extrému 70 stupňů, kdy prý podle Rimaca sice fungují bezvadně z hlediska požadavků na výkon, velmi tím ale trpí jejich životnost. Proto také elektromobily tak často při ostré jízdě omezují výkon - zabraňují tak přehřívání motorů nebo baterií, které by už při relativně nízkých teplotách mohly začít odcházet.
Rimac tedy říká, že při běžném provozu - i při dobíjení - je u elektromobilu v podstatě možné sáhnout rukou jakýkoli díl, aniž byste utrpěli popáleninu. U spalovacího vozu je něco takového nemožné, proto je třeba při konstrukci myslet na umístění vedení řady věcí od kabelů po palivové hadice, které prostě nesmí přijít do kontaktu s opravdu horkými částmi vozu. Konstruktéři elektrických aut tak mají při jejich navrhování více svobody, na druhou stranu jsou ale limitováni tím, že i relativně nízké teploty jsou pro klíčové části pohonu kritické. Vysvětluje to, proč i vrcholné Tesly po tolika letech vývoje tak mizerně zvládají ostrou jízdu. Není nemožné si s tím poradit, je to ale složité, a tedy drahé.
Mate i proto zdůrazňuje, že tím nevyzdvihuje jedno řešení nad druhé, každé má zkrátka své specifické výhody a nevýhody, kterých lze využít ve prospěch jejich lepšího fungování. Hezky se to poslouchá, stejně jako je hezké vidět, že někdo v podobné pozici má touhu se o podobné informace podělit se světem a nevyvolávat další zbytečné debaty neopodstatněným protežováním jedné nebo druhé alternativy.
Mate Rimac při své nedávném výletu s Neverou poukázal na zajímavý rozdíl mezi spalovacími a elektrickými auty, v případě teplot jsou opravdu ohromné. Foto: Bugatti
Zdroj: Mate Rimac@Instagram
Bleskovky
- Tři závodníci při noční honičce vypekli s policií, nechytila ani jednoho z nich
včera - Zloděj se pokusil schovat před policií čekáním u „nenápadného” ukradeného Ferrari za 22 milionů, které nechal stát na ulici
30.12.2024 - Šéf Bugatti a Rimacu jen tak mezi řečí názorně popsal obrovské rozdíly v práci s teplem u elektromobilů a spalovacích aut
29.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Martin: Jak ho změnil účet v nočním klubu 28.12.2024
- Lewis Hamilton zachraňující projekt KTM MotoGP? Pit Beirer potvrdil rozhovory! 27.12.2024
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
Nejnovější články
- Nejbláznivější moderní auto s manuálním řazením spojuje tento „fofrklacek” s motorem 8,0 V10 a ještě větším místem pro náklad
před 3 hodinami - Číňané se vší vážností nabídnou v Evropě soupeře vrcholných BMW a Mercedesů, sebevědomí mají na rozdávání
před 4 hodinami - Budoucnost je... Budoucnost je vždy neznámá, možná už je načase přestat ji určovat od zeleného stolu
před 6 hodinami - Škoda pro svou příští novinku zvolí kontroverzní zeměpisné jméno: Kunda
včera - Zapomenuté sportovní kupé Fordu u nás svého času ani nešlo koupit, dnes láká motorem V6, netradičním vzhledem i cenou
včera
Živá témata na fóru
- Perforating osseous amoxicillin, structures; life-saving. 01.01. 11:45 - aqbujumu
- Up spawn showjuvenile sympathetic difference: fill. 01.01. 11:30 - odekedeyouq
- VZKAZY 12.31. 19:11 - petr_riha
- Detektory policejních radarů 12.31. 18:30 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 12.31. 16:43 - VS*
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.31. 10:01 - řidičBOB
- WAZE 12.30. 19:23 - mlunovozík
- Fiat a vše kolem nich 12.30. 18:44 - abgx1