Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Safety car Formule 1 těžce havaroval v jedné z nejrychlejších pasáží okruhu v Monze, důvod připadá v úvahu zřejmě jen jeden
30.8.2024 | Petr Miler
Je vskutku ironické, když se auto, které se běžně na trati objevuje jen tehdy, když někdo jiný havaruje, samo nabourá. Vzhledem ke zkušenostem jeho pilota šlo téměř na 100 procent o zatažení záchranné brzdy svého druhu.
Formuli 1 čeká o tomto víkendu další velká cena, tentokrát nepůjde o nic menšího než italskou grand prix na legendárním okruhu v Monze. Po až exhibičním vítězství McLarenu v Nizozemsku jen málokdo čeká něco jiného než další dominantní vystoupení britského týmu, ono to ale tak jednoduché být nemusí. V Zandvoortu se Britům sešlo vše tak dobře, jak si jen mohli přát, od charakteru okruhu až po počasí. V Monze bude leccos jinak, navíc nesmíme zapomínat ani na tradičně „přemotivované” domácí Ferrari, které bude chtít před záplavou oddaných fanoušků předvést něco mimořádného.
Už dnešní volné tréninky ukážou víc, ještě před nimi se ale stala jiná pozoruhodná událost. Už ve čtvrtek během pouhých ověřovacích jízd, kdy pořadatelé zkouší funkčnost všech bezpečnostních systémů, došlo k těžké havárii safety caru, kterou můžete vidět na záběrech níže. Je to neobvyklé samo o sobě, neboť safety car tu není od toho, aby jezdil na hraně, navíc když už by se něco takového mělo stát, čekali bychom to třeba na velmi mokré trati, na uniklé chladicí kapalině, po jiné nenadálé události na trati prostě když do hry vstoupí cokoli mimořádného. Tady se ale nestalo zvláštního doslova nic, ale vůbec nic.
Za volantem stroje seděl velezkušený Bernd Mäylander s obvyklým spolujezdcem Richardem Darkerem, trať byla suchá, počasí italské, provoz na trati nulový. Sám Mäylander je ostřílený závodní pilot se zkušenostmi z DTM i Le Mans, který tuto práci dělá od roku 2020. Občas se safety carem předvede nějaký drift, to ano, jinak si ale prostě odkrouží své a za 24 let při velkých cenách ani jednou neboural. Tady se navíc vše stalo v jedné z nejrychlejších pasáží okruhu, těsně před ikonickou zatáčkou Parabolica, což nehodu činí děsivější, ovšem i vysvětlitelnější naráz.
Oficiální důvod bouračky zveřejněn nebyl, ze záběrů je ale patrné, že Mäylander si auto před Parabolicou rozhoupal. To vede k domněnce, že si zas jednou chtěl zadriftovat a nevyšlo mu to, ale na to to tady nevypadá. Kdo by chtěl poslat v zásadě sériový Aston Martin Vantage bokem v takové rychlosti do parabolické zatáčky, navíc před prázdnými tribunami? Možné to samozřejmě je, pokud ale německý pilot neztratil soudnost, důvod připadá v úvahu jen jeden - autu selhaly brzdy.
Prostě na konci jedné z dlouhých rovinek okruhu zjistil, že auto nebrzdí a ve snaze zachránit, co se dá, jej zkusil co nejvíc zpomalit právě jízdou bokem. Tomu nasvědčuje i poněkud neotesaný pokus o rozhoupání auta už chvíli před tím, než by to při plánovaném pokusu o jízdu bokem udělal. Určitě tak auto zpomalil, ale ne dost na to, aby z toho nebyl tvrdý náraz do bariéry. Naštěstí se nikomu nic nestalo a průběh závodu to samozřejmě neovlivní, Aston na každou grand prix vozí pro všechny případy i náhradní vůz ve stejné specifikaci.
Bernd Mäylander si v Monze prožil při ověřovacích jízdách velmi nepříjemné chvilky. Sázíme na selhání brzd, vše tomu nasvědčuje. Foto: Aston Martin
Here's the video of the Safety Car crashing at Parabolicapic.twitter.com/w1JyPaEnCO
— RBR Daily (@RBR_Daily) August 29, 2024
Zdroje: Formula 1, ESPN
Bleskovky
- Řidič jednoho z nejrychlejších SUV si pohrál s policií při pronásledování, za noční bouře jí zmizel jako přízrak
před 7 hodinami - Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
13.1.2025 - Srovnání s BMW a Audi ukazuje, proč nikdo nechce nesmyslně čtyřválcový Mercedes C od AMG ani ve verzi 43
12.1.2025
Nejčtenější články
- První elektrické Porsche dál ruinuje majitele. Ceny nejlevnějších ojetin klesly pod další magickou hranici, i když toho moc nenajely
15.12.2024 - BMW zařízlo z 95 procent hotového nástupce supersportovní M1 ve prospěch otylé XM, dnes může jen litovat
15.12.2024 - Lada Niva dostane po dekádách znovu nový motor, její už tak vysoké prodeje to nejspíš dál nakopne
15.12.2024 - Němci chtějí, aby auta starší 10 let jezdila na STK každý rok, argumentují účelově podle očekávání
15.12.2024 - Elektrický propadák Audi a noční můra hrstky jeho majitelů potichu skončil. Chybět bude asi jen těm, kteří ho vyráběli
16.12.2024
Živá témata na fóru
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.15. 13:42 - pavproch
- VZKAZY 01.15. 13:38 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 01.15. 08:40 - pavproch
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 01.15. 07:41 - Brus
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.14. 22:09 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 01.14. 14:10 - pavproch
- Pin rádio Bolero 01.13. 14:57 - Bronislav
- Onboard videa 01.13. 10:37 - Truck Daškam