Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Saab se zdá být zachráněn, třetina firmy připadne Číňanům
4.5.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Saab se stane již druhou švédskou automobilkou, které bude do značné míry vládnout čínský kapitál. Plných 30 procent firmy připadne čínské Hawtai Motor Group za cenu 120 milionů Eur.
Již včera jsme vás informovali, že se Saabu po schválení prodeje části společnosti někdejšímu spolumajiteli automobilky Spyker, Vladimiru Antonovovi, podařilo zajistit i krátkodobé financování úvěrem od investičního fondu Gemini. K tomu Saab oznámil i to, že své aktivity hodlá dále rozvíjet společně s čínskou Hawtai Motor Group, detaily spolupráce těchto firem ale zůstávaly zahaleny rouškou tajemství. Bylo otázkou, zda se čínská firma stane partnerem na poli výroby i prodeje, nebo zůstane pouze investorem. Nakonec je tak trochu obojím.
Firmy totiž na společné tiskové konferenci oznámily, že Hawtai převezme 29,9 procenta akcií Saabu za cenu 120 milionů Eur (cca 2,9 miliardy Kč) a k tomu firmě poskytne krátkodobou půjčku ve výši 30 milionů Eur. Saabu resp. Spykeru, kterému dnes švédská automobilka patří, se tak podařilo během relativně krátké chvíle získat slušný „balík”, když dostane celkem 60 milionů Eur formou úvěrů a dalších 180 milionů Eur by měl získat prodejem části akcií automobilky.
Saab si od této dohody slibuje krom získání finančních prostředků potřebných pro obnovení výroby také snazší přístup na čínský trh. Hawtai se pak těší zejména na know how Saabu, jehož získání hodlá vyvážit právě poskytnutím svých výrobních a distribučních kapacit v Číně.
Dodejme, že Hawtai je jednou z menších čínských automobilek, která loni vyrobila jen 80 000 aut pro koncern Hyundai-Kia. Aktuálně se ale chlubí výrobní kapacitou čítající 350 000 aut, 300 000 motorů a 450 tisíc automatických převodovek, které využívají i další čínští výrobci. Do roku 2015 by sám Hawtai chtěl vyrábět na milion aut ročně, k čemuž mu má pomoci i spolupráce se Saabem.
Samotná spolupráce obou firem podléhá ještě schválení čínských úřadů, ke kterému by mělo dojít během jednoho roku. Část finančních prostředků ale Saab pochopitelně získá ihned a podle slov jeho šéfa Victora Mullera by k obnovení výroby v Trollhattanu mělo dojít v řádu dnů.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
V Monaku můžete absolvovat autoškolu v Porsche 911. A není to jen rozmar nebo promo, provozovatel jej pořídil z rozumných důvodů
8.4.2025Čtyři otylá moderní výkonná SUV ve vzájemném klání ve sprintu ukázala nesmyslnost hybridizace i křehkost přemotorovaných obrů
7.4.2025Už ani Němci nemohou vystát tragickou kvalitu nových Audi, vržou a křupou stále víc
6.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Trh s ojetými auty v Albánii připomíná Krajní meze. Vytvoří vám iluzi čehokoli, co je schopna pojmout vaše fantazie
10.3.2025Čínské Xiaomi se svými levnými superauty boduje přesně tam, kde Apple selhal. Koupit už se dají i v Evropě
10.3.2025Aukce ukázala, jak krutě málo zbývá v rukou majitelům Tesel původně za 3,2 milionu už po 3 letech, Ferrari by je vyšlo levněji
10.3.2025Od původní Neue Klasse k ošizené vizi budoucnosti: Která generace interiérů BMW je podle vás nejlepší?
10.3.2025Nový velký model levné značky VW se nakonec prodává ještě levněji, víc než Škoda Octavia nabízí za 317 tisíc Kč
10.3.2025
Živá témata na fóru
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.10. 21:16 - Truck Daškam
- Detektory policejních radarů 04.10. 15:36 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.10. 14:57 - GeneHawkins
- Policejní kontroly a měření 04.09. 21:37 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 04.09. 14:30 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.09. 14:05 - pavproch
- automat 4x4 "ku stavbe" 04.09. 08:11 - spooon
- Mercedes - auto pro masy 04.08. 19:34 - M.Z.