Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Saab je v pasti, cestu ke konstruktivnímu řešení zavírá opět GM
18.12.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
V průběhu tohoto týdne se zdálo, že majitelé Saabu konečně našli východisko ze složité situace, v níž se automobilka nachází. Po včerejšku už to neplatí.
Už jsme si zvykli na to, že situace automobilky Saab se může během pár dní obrátit o 180 stupňů. Za poslední půlrok se to stalo již tolikrát, že by dnes bylo předčasné nad jakýmkoli stavem jásat, nebo nad ním truchlit. Přesto je třeba říci, že zpráva o plánu C na záchranu firmy vyvolala pozitivní očekávání, neboť se zdálo, že tento záměr bude realizovatelný bez ohledu na zájmy koncernu General Motors. Právě ten totiž pohřbil naplnění předchozí dohody s čínskými investory.
Ještě nadějnější se vše zdálo být poté, co jsme vám při příležitosti zisku maximálního hodnocení v crash testech pro Saaby 9-5 a 9-4X sdělili, že firma dostala první peníze z domluvené čínské investice. Hotovou věcí se jevilo také to, že se Saab zbaví současného nuceného správce Guye Lofalka, který již měsíce nejedná v souladu se zájmy dnešních vlastníků firmy - sám totiž o zproštění funkce požádal. Dalo se tedy očekávat, že odložené pondělní jednání soudu o procesu restrukturalizace se stane pouhou formalitou a k jeho ukončení nedojde. Dnes je ale situace přesně opačná.
Nejprve se začala komplikovat výměna nuceného správce. Původně navržený Lars-Henrik Andersson tuto funkci nakonec odmítl a majitelé firmy přišli s jiným jménem, dalším švédským právníkem Larsem Soderqvistem. Nakonec ale ani on novým správcem nebude, neboť soud již stačil konstatovat, že i přes soulad zúčastněných stran výměnu správce v tuto chvíli nedovolí. „S ohledem na čas zbývající do chvíle, kdy má být tato záležitost projednána, okresní soud usoudil, že neexistují dostatečné důvody k tomu, aby byl pan Lofalk okamžitě zproštěn funkce,” stojí v rozhodnutí soudu. To by samo o sobě nebylo nic až tak tragického, ozval se ale i General Motors. A zprávu z úst jeho mluvčího doprovází pach smrti.
Vedení GM totiž očividně usoudilo to, co my - že nový plán na záchranu firmy je bez ohledu na nulové změny vlastnické struktury obdobou toho, který americký koncern dříve shodil ze stolu. Je sice pravdou, že tento obchod GM nemůže formálně zablokovat, má ale stále dostatečné páky na to, aby od jeho realizace odradil čínské investory. A předpokládáme, že přesně to bude mít jeho včerejší prohlášení za následek.
„Nové alternativní návrhy Saabu nejsou ve své podstatě odlišné od toho, které byly nám byly navrženy dříve a keré jsme odmítli,” řekl v návaznosti na „plán C” Jim Cain, mluvčí General Motors, a dodal: „Každý z předložených návrhů bude mít přímo nebo nepřímo za následek změnu řídících nebo vlastnických struktur firmy způsobem, který je škodlivý pro GM a jeho akcionáře. GM proto nemůže podpořit žádnou z navržených alternativ jako takovou.”
Jinými slovy, General Motors nebude nakloněn jakémukoli řešení, který přímo nebo nepřímo dostane Saab do rukou jeho čínských konkurentů. Američané dnes nemají možnost zabránit realizaci půjčky ze strany Youngmanu a jeho čínských partnerů, mohou ale v takovém případě odmítnout pro Saab vyrábět model 9-4X a dodávat mu část koncernových technologií, které modely 9-3 a 9-5 stále využívají. V takovém případě by bylo prakticky nereálné, aby Saab v dohledné době něco vyrobil a rychlý návrat firmy k běžnému fungování by byl nemožný. I proto máme za to, že tento přístup GM čínské investory opět odradí od toho Saabu cokoli byť jen půjčit.
Pokud se do zítra vlastníkům Saabu nepodaří něco vymyslet a Číňané budou jednat podle našich předpokladů, je dosti pravděpodobné, že soud reorganizaci firmy zastaví. Bylo by ale předčasné cokoli s jistotou tvrdit, na závěr zítřejšího jednání soudu si počkáme a jeho výsledku vás samozřejmě budeme informovat.
Saab Phoenix měl být symbolem toho, jak firma vstává z popela. Nyní se zdá, že na spadnutí je všechno možné, jen ne vstávání...
Zdroj: Autonews
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 5 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- Stellantisu teče do bot proudem a náklady řeže, kde může. Na na prodej je teď i jeho testovací areál
23.10.2024 - Designér „spravil” vzhled nového vrcholného Ferrari. Stačilo pár tahů myší a největší kontroverze jsou pryč
23.10.2024 - K mání je dodnes zánovní auto, které vás vrátí do dob, kdy byl Opel králem Evropy, zastavila ho až rez a poruchovost
23.10.2024 - Dobíjecí hybridy měly být tím nejlepším z obou světů, nakonec jsou tím nejhorším, spojují nevýhody obou koncepcí
23.10.2024 - Pokus VW o elektrické MPV a dodávku v jednom nechce skoro nikdo, prodaná auta s minimálním nájezdem ztratila na ceně až 600 tisíc
24.10.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 19:40 - Truck Daškam
- Onboard videa 11.22. 19:07 - řidičBOB
- Toyota obecně 11.22. 15:24 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch