Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Robotický taxík po přejetí sražené ženy znovu nastartoval a další jízdou doslova válcoval zraněnou, firma to nikomu neřekla
27.10.2023 | Petr Miler
Je to katastrofální selhání veškerých bezpečnostních systémů, a tak není divu, že se tím firma Cruise nejenže nepochlubila, ale dokonce zmanipulovala video s incidentem, kterým následně dokazovala svou nevinu. Prasklo to, i proto dostala okamžitý zákaz pokračovat v testech.
S ohledem na to, jak nedokonalé dnes systémy autonomního řízení jsou, bylo jen otázkou času, než se to stane. Opakovaně jsme varovali před tím, že dát firmám vyvíjejícím tato řešení možnost provozovat robotické taxíky v běžném provozu bez soustavného dohledu lidského řidiče přímo na palubě je krajně nezodpovědné. Bohužel toho ale nikdo nedbal, a tak se tak dlouho chodilo se džbánem pro vodu, až se ucho utrhlo.
Do centra pozornosti se nyní znovu vrací nedávný incident, při kterém taxík bez řidiče při testech v provozu doslova přejel ženu. Šlo o stroj firmy Cruise, která nehodu od začátku bagatelizovala. A mnohá média s ní - ženu nejprve srazil vůz řízený člověkem, až poté ji přejel robotaxík. To je samozřejmě polehčující okolnost, ale říká to vše? Už tehdy jsme se ptali, zda nejde o jednu z těch situací, kterou by mohl člověk předjímat či v ní reagovat lépe, což by dotyčné mohlo ušetřit vážná zranění. Však fakt, že za nehodu primárně de iure může někdo jiný (klidně sama dotyčná, výsledky vyšetřování zatím nejsou známé) neznamená, že to ospravedlňuje jakýkoli její další následek.
Mohlo tedy být zle, ono ale bylo ještě hůř. Firma v mezičase dostala zákaz své robotaxíky v provozu zkoušet a teď už víme, co byla poslední kapka. O celé nehodě lhala a dokonce zmanipulovala její záznam z palubní kamery. Pravdou je, že dotyčnou srazil někdo jiný a až pak ji přejel taxík Cruise, stejně jako to, že zůstala zaklíněná pod vozem. Problémem ale není jen to, taxík udělal v tu chvíli naprosto neuvěřitelnou věc.
Podle kalifornského úřadu pro dopravu Cruise záměrně zamlčel, že poté, co žena zůstala zaklíněná pod vozem, auto sice zastavilo, po chvíli ale znovu nastartovalo a začalo se hýbat rychlostí asi 10 km/h. Takto ženu pod autem válcovalo na délce asi 6 metrů, než si uvědomilo, že něco není v pořádku a znovu zastavilo. Může se stát, jakkoli bychom nechtěli být v kůži dotyčné, Cruise ale novinářům ukázal záznam z nehody, ve které tento moment vystřihl. Právě to úřady rozlítilo nejvíce, proto přišel okamžitý zákaz.
Smutně pikantní je, že Cruise i v této situaci bazíruje na tvrzení, že nehoda nebyla způsobena primárně jeho vozem. Fajn, ale jezdit po dvakrát přejetém je proto v pořádku? Jak absurdní uvažování to je. Korektní média, která Cruise se stejnou argumentací dříve bránila, už se omluvila za svůj předchozí postoj a fakt, že se spolehla jen na informace prezentované stranou namočenou v celém incidentu, které se ukázaly být značně neúplnými. Není divu, že k robotickým taxíkům se po tomto skandálním chování firmy ovládané koncernem GM veřejnost staví značně negativně. A nedivili bychom se, kdyby to pro testy v provozu bez lidského dohledu znamenalo úplný konec, neboť riziko dalšího podobného incidentu si nikdo nebude chtít vzít na triko.
Autonomní taxík Cruise při první vážné nehodě nejenže přejel dříve sraženou ženu, po chvíli ji začal válcovat, jako by se pod autem nenacházela těžce zraněná. Cruise to zamlčel a zmanipuloval záznam incidentu. Prasklo to, proto má s testy v provozu utrum. Foto: Cruise
Zdroj: LA Times
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 včera 11:30
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejčtenější články
- Německý profesor strhal studii podporující návrat šrotovného. „Vědecký odpad,” říká, pro elektrická auta ohýbá, co se dá
25.10.2024 - Bentley po zrušení přechodu jen na elektromobily zkouší jinou cestu, i se spalovacími motory eliminuje 93 procent emisí
25.10.2024 - VW se překonal a vytáhl dvě stylové novinky znovuzrozené značky, jejich technika je ale pořád stejně marná
25.10.2024 - I v pekle občas sněží, Nizozemsko pod tlakem ruší denní povinná hlášení zaměstnanců o tom, čím jezdí do práce
25.10.2024 - Elon Musk odpískal plány na příchod levné Tesly, byla by podle něj „zbytečná a hloupá”
25.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva