Renault chce stavět sportovní elektromobily. Asi ze snů a zbožných přání

Je hezké si něco přát, ale je dobré přitom brát v potaz, zda je to vůbec uskutečnitelné. Smysluplný, elektřinou poháněný sportovní vůz je dnes ryzí utopií.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Renault chce stavět sportovní elektromobily. Asi ze snů a zbožných přání

23.6.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Renault chce stavět sportovní elektromobily. Asi ze snů a zbožných přání

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Je hezké si něco přát, ale je dobré přitom brát v potaz, zda je to vůbec uskutečnitelné. Smysluplný, elektřinou poháněný sportovní vůz je dnes ryzí utopií.

Dovolím si na úvod použít citát z našeho právě připravovaného testu Opelu Ampera, který vydá za tisíc teoretických propočtů: „Rychlá jízda vyčerpala akumulátory za pouhých 20 kilometrů. Nevím, jestli i vy prožijete při čtení těchto řádků mnou zažívanou úzkost, ale jiné pocity jsem z toho opravdu neměl. Takový rychlý přesun po oněch 20 kilometrech trval necelých 10 minut. To je za volantem skoro nic, pouhý mžik. Dobít akumulátory ale trvalo ve většině případů 8-9 hodin.”

Opel Ampera má akumulátory o kapacitě 16 kWh a hmotnosti 175 kilogramů. Sportovní auto to rozhodně není, se svými 150 koňmi výkonu dokáže jet maximálně svižně, omezovač rychlosti má na 160 kilometrech v hodině. Pokud by někdo chtěl udělat elektrický sporťák, musel by u dát asi tak dvakrát více výkonu, který by akumulátory vyčerpal ještě rychleji. Na alespoň víkendový dojezd na nabití okolo 150 kilometrů sportovní jízdou by to tak chtělo přinejmenším nějakých 160 kWh kapacity akumulátorů.

Dá se to? Jistě, v nejlepších dnes široce dostupných akumulátorech (li-ion) by to znamenalo přinejmenším 1,75, ale spíše ke 2 tunám hmotnosti jen v akumulátorech. Dobíjení by pak v obvyklé zásuvce trvalo přinejmenším dva dny (a jak právě test Ampery ukázal, i využít naplno pouhé kombinace 230 V a 16 A, zdánlivě běžné, není v praxi vůbec samozřejmé).

Už z toho je zjevné, že do vynalezení mnohonásobně lepší akumulátorů je alespoň trochu využitelný sportovní elektromobil něco naprosto nerealizovatelného, nevychází to ani na papíře a vězte, že praxe je vždy ještě horší. Renault se přesto pochlubil tím, že by rád podobný vůz vyvinul.

Thierry Koskas, nejvýše postavený člověk v Renaultu odpovědný za elektromobily britskému Autocaru prozradil, že by firma mohla vyvinout elektrické verze modelů Renaultsportu nebo právě znovuzrozeného Alpine. Celá věc je prý podrobována zkoumání a „jsou zde nějaké myšlenky to udělat”. Koskas dále mj. řekl: „Přineslo by to leccos dobrého ve smyslu jízdních vlastností a akcelerace.”

Ano, přineslo by, mohlo by, ale nepřinese a nemůže. Leda by chtěl Renault takové auto stvořit ze snů a zbožných přání, v dnešní realitě se takový, na trhu skutečně uplatnitelný vůz zkrátka nedá postavit.

Vůbec nechápeme, proč někdo o takových věcech mluví, je to prostě nesmysl. Možnosti elektromobilů dnes začínají i končí u městských „postrků” typu Renault Twizy a jejich sportovní provedení leda u modro-bílých polepů z Gordiniho vzorníku...


Renault chce stavět sportovní elektromobily. Asi ze snů a zbožných přání - 1 - Renault DeZir 2010 01Renault chce stavět sportovní elektromobily. Asi ze snů a zbožných přání - 2 - Renault DeZir 2010 02Renault chce stavět sportovní elektromobily. Asi ze snů a zbožných přání - 3 - Renault DeZir 2010 03Renault chce stavět sportovní elektromobily. Asi ze snů a zbožných přání - 4 - Renault DeZir 2010 04Renault chce stavět sportovní elektromobily. Asi ze snů a zbožných přání - 5 - Renault DeZir 2010 05Renault chce stavět sportovní elektromobily. Asi ze snů a zbožných přání - 6 - Renault DeZir 2010 06Renault chce stavět sportovní elektromobily. Asi ze snů a zbožných přání - 7 - Renault DeZir 2010 07Renault chce stavět sportovní elektromobily. Asi ze snů a zbožných přání - 8 - Renault DeZir 2010 08Renault chce stavět sportovní elektromobily. Asi ze snů a zbožných přání - 9 - Renault DeZir 2010 09
Koncept sporťáčku Renault DeZir z roku 2010 byl elektrický. Pochopitelně z něj nebylo nic, tedy nepočítáme-li jeho otisk do nového Alpine A110-50. To je ale zcela konvenční vůz...

Zdroj: Autocar

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.