Prodeje aut v Evropě opět klesají, v březnu šly dolů o 5 procent

Pohled na vývoj prodeje aut v zemích Evropské unie za poslední rok nedává mnoho důvodů k radosti. Po 11 měsíců z 12 prodeje klesaly, ten poslední nevyjímaje.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Prodeje aut v Evropě opět klesají, v březnu šly dolů o 5 procent

24.4.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Prodeje aut v Evropě opět klesají, v březnu šly dolů o 5 procent

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Pohled na vývoj prodeje aut v zemích Evropské unie za poslední rok nedává mnoho důvodů k radosti. Po 11 měsíců z 12 prodeje klesaly, ten poslední nevyjímaje.

Evropská asociace výrobců aut (ACEA) vydala své nejnovější statistiky prodejů aut na starém kontinentu již začátkem tohoto týdne. Během něj jsme se ale věnovali především autosalonu v Šanghaji a podobné události v New Yorku, které byly nabité významnějšími novinkami, a pravidelný pohled na evropské prodeje aut jsme si nechali na později. Nechceme vás ale o tyto informace ochudit, a tak se pojďme podívat na to, jak se v Evropě daří jednotlivým prodejcům a dílčím trhům.

Shrnuto dvěma slovy: nic moc. Březnové statistiky zaznamenaly v zemích Evropské unie 1 558 915 prodaných aut, což je o rovných 5 procent horší číslo než loni. Stalo se tak přesto, že dva z klíčových trhů, německý a francouzský, zaznamenaly poměrně významný růst (+11,4 resp. +6,1 %). Z významnějších trhů rostl ještě ten holandský (+26,8 %), další důležité trhy ale zamířily vesměs opačným směrem. Ten aktuálně největší, britský, šel dolů o 7,9 procenta a ještě hůře se vedlo prodeji aut v Itálii (-27,6 %) a ve Španělsku (-29,1 %). Za pozornost stojí i pokles prodejů v Řecku (-55,2 %) a v Portugalsku (-20,6 %).

Český trh se držel na svém, když vykázal jemný růst o 0,3 procenta (17 501 prodaných aut), lépe si vedl slovenský, který šel nahoru o 20,1 % (6 480 aut).

Jak už tomu v posledním roce bylo prakticky vždy, mimo Evropskou unii prodeje rostly (+7,6 %), s celkovými evropskými výsledky to ale mnoho nenadělalo (-4,7 % po započtení výsledků mimo EU).

S ohledem na celkový pokles se nedařilo ani většině výrobců. Obzvláště špatný výsledek zaznamenala Mazda (meziročně -29,7 %) a s ohledem na úpadek italského trhu pohopitelně také Fiat (-20,2 %). Slovem „bída” zřejmě hodnotí březnové výsledky i u Fordu (-16,7 %), Renaultu (-14,6 %) a Hondy (-13,6 %).

Z velkých koncernů si lépe vedl Volkswagen (+3,8 %), když rostly všechny jeho značky krom Bugatti a Bentley. Nahoru tedy šla v Evropě i Škoda (+3 %) a dokonce též Seat, kterému se dlouhodobě příliš nedaří (+2,2 %). Nahoru zamířilo i BMW coby koncern (+ 7 %) díky masivnímu růstu Mini (+21,6 %), Volvo (+7,8 %) a největšími skokany se staly automobilky Nissan a Mitsubishi (+33,7 resp. 31,7 %).

Po drobném únorovém růstu evropského trhu o 0,9 procenta prodeje zamířily opět strměji dolů i přes opačná očekávání. Pětiprocentní březnový pokles je nejhorší od listopadu, kdy se trh propadl o 7,1 procenta. Co bude dál si tak netroufáme odhadovat, pravdu ale poznáme již brzy.

Graf vývoje prodejů najdete níže, kompletní statistiky si můžete ve formátu XLS stáhnout zde.

Vývoj prodeje nových aut v Evropě za posledních 12 měsíců


Prodeje aut v Evropě opět klesají, v březnu šly dolů o 5 procent - 1 - Prodeje aut Evropa 2011 brezen

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.