Potvrzeno: současné BMW M3 je poslední em-trojkou s atmosférickým motorem

Chvála Bruselu, proslulé atmosféricky plněné motory BMW se stávají minulostí. Po šestiválcích budou na odstřel i osmiválce, nejnověji špičkový čtyřlitr současné M3.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Potvrzeno: současné BMW M3 je poslední em-trojkou s atmosférickým motorem

6.4.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Potvrzeno: současné BMW M3 je poslední em-trojkou s atmosférickým motorem

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Chvála Bruselu, proslulé atmosféricky plněné motory BMW se stávají minulostí. Po šestiválcích budou na odstřel i osmiválce, nejnověji špičkový čtyřlitr současné M3.

Dalo se to čekat, ale je vždy horší to vědět - krátce po třílitrovém šestiválci N53 a jeho modifikacích se voda zavře i za čtyřlitrovým osmiválcem S65, který je dnes vlastní pouze současné generaci BMW M3. Potvrdil to nejmenovaný zástupce automobilky v rozhovoru pro AOL Autos při příležitosti odhalení odlehčené M3 sedan v Mnichově. V nové M3 už uvidíme jen menší přeplňovaný motor, zřejmě modifikaci současného třílitrového biturba z modelu 1 M Coupe.

Důvod? Od příštího roku začnou platit limity emisí CO2 nařízené Evropskou komisí. Budou se týkat celé modelové nabídky té které automobilky a firmy se tak s předstihem snaží snížit emise tohoto plynu kde se dá. Množství vypouštěného CO2 přitom odpovídá množství spotřebovaného paliva při normovaných testech a to není disciplína, ve které by objemné atmosférické motory bodovaly. Jsou tak postupně vytlačovány menšími přeplňovanými, a to přesto, že po nich nevznikla žádná výrazná nová poptávka a jejich spotřeba je někdy v praxi i vyšší než u těch atmosférických. Platí to zvláště u sportovních vozů, kterým M3 bezesporu je. Přesto padla sekyra i na ni, normované emise jsou normované emise.

Vzniklý stav tak v plné nahotě potvrzuje nedávná slova kolegy Krafta, která vyřkl při příležitosti jiné podobné eliminace - již zmíněnému začátku nahrazování šestiválce N53 novým turbočtyřválcem N20. Zatímco v tomto případě ještě mohla být diskuse o tom, zda o takové nahrazení stojí trh a nebo Brusel, v případě S65 žádná taková diskuse nepřipadá v úvahu. Ve světě aut se již chvíli pohybuji a neznám jediného majitele M3, který by si přál nahrazení atmosférického motoru turbem. Přesto k němu dojde.

Není pochyb o tom, že postupem času budou z trhu vytlačeny všechny objemnější motory. Co bude následovat, to si netroufám odhadovat. Jistě o tom totiž nerozhodnou preference zákazníků, ale bruselský úředník. Ostatně, on už má své plány. Kdybyste si chtěli ještě současnou M3 s motorem V8 pořídit, máte na to tak rok, maximálně dva - po tuto dobu by ještě měla být prodávána verze kupé, neboť nová „trojka” F30 se v této karosářské verzi ještě dlouho na trhu neobjeví.

Pokud jste z toho roztrpčelí tak jako já, můžete se pokusit najít útěchu třeba v našem nedávném srovnání Audi RS5 a BMW M3. V něm se to objemnými vysokootáčkovými osmiválci jen hemží...


Potvrzeno: současné BMW M3 je poslední em-trojkou s atmosférickým motorem - 1 - m3rs501Potvrzeno: současné BMW M3 je poslední em-trojkou s atmosférickým motorem - 2 - m3rs502Potvrzeno: současné BMW M3 je poslední em-trojkou s atmosférickým motorem - 3 - m3rs523
BMW M3 4,0 V8 vs. Audi RS5 4,2 V8 - tak na takové souboje budeme moci brzy už jen vzpomínat...

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.