Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Bugatti Chiron oficiálně, detailně. Toto jsou tajemství nej auta světa
29.2.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ 194 foto, videa) Bugatti odhalilo veškeré informace o Chironu včetně jeho hmotnosti. Víme také, jak moc se proměnila W16 pod kapotou.
Doplněno: Přidali jsme dalších 60 fotek vozu z jeho výstavní premiéry a také další snímky zaměřené na jeho techniku. Všechny najdete v přiložené galerii - zachycují do detailu také nový motor 8,0 W16.
Jen chvíli po předčasném odhalení oficiálních specifikací Bugatti oficiálně představuje jednu z nejočekávanějších novinek letošní Ženevy a zároveň fanoušky Veyronu nejtoužebněji očekávaný stroj - Bugatti Chiron. První pohled na fotografie odhalí, že rozličné špionážní obrázky, které jsme vám po týdny servírovaly, říkaly o vzhledu hotového auta docela dost.
Designově Chiron zřetelně vychází z Veyronu, ale je mnohem modernější, o kousek atletičtější a nemá tak zakulacenou záď. Vypadá tak o něco lehčí než je, což jistě bylo jedním ze záměrů designérů. Zmizela sání zpoza kabiny, částečně odkrytý motor však zůstává. Chiron saje chladicí vzduch po stranách v ohromných obloucích, zdůrazněných linkami vedoucími od předních kol až zpátky na dolní konec A-sloupků. Všimněte si také náznaku středové ploutve, která běží od přední kapoty přes střechu až na záď auta a je jasným odkazem na Type 57.
Horkého vzduchu bude asi skutečně hodně, protože v podstatě celá záď je jeho odvodem. Jsou tu jen minimalistická zadní světla, táhnoucí se přes celou šíři zádě, a prostor pro registrační značku, to je vše. A zcela pochopitelně, 1 500 koní musíte nějak uchladit. Dole se krčí jistě funkční difuzor - tuneři, zapište si, jak tahle věc vypadá - a uprostřed vidíme čtveřici výfuků.
Interiér je oproti tomu ve Veyronu také vizuálně o hodně lehčí. Vidíme tenkou středovou konzoli, která se vůbec neobtěžuje s displejem infotainmentu nebo navigace, všechno tohle bude mít patrně řidič v kapličce přístrojů a spolujezdec se bude moct dívat tak maximálně z okna. Na konzoli se ovládá jen klimatizace a zapínají výstražná světla, jinak řidič ovládá jízdní režimy i startuje vůz na volantu.
Pozoruhodný nedostatek ovladačů udeří do očí silněji ve chvíli, kdy člověka napadne zadat cíl do navigace. To se bude pomocí čtyř šipek a „OK” na volantu dělat dost mizerně, ale možná tu bude i hlasové ovládání, které může všechno značně zjednodušit. Nebo systém nebude moci fungovat bez telefonu a všechny funkce budete ovládat na něm; detaily infotainmentového systému zatím neznáme.
V kapličce přístrojů jsou skutečně vidět dva displeje. Ten levý aktuálně zobrazuje otáčkoměr, palivoměr a teploměr oleje, ten pravý zase ukazuje navigaci. Uprostřed vidíme ohromný tachometr, cejchovaný do 500 km/h. Jistě, displeje jsou univerzálnější, ale pět klasických budíků Veyronu oku lahodilo lépe. Snad i proto, že uprostřed byl ohromný otáčkoměr a byl tu také pozoruhodně velký budík, ukazující aktuální výkon motoru. Jinak je interiér dle očekávání plný kůže, karbonu a broušeného hliníku. Naprostou prvotinou v produkčním autě je čelní airbag spolujezdce, který vystřeluje skrz karbonový kryt.
Po stránce parametrů motoru moc nového nepřineseme, pořád to je 1 500 koní v 6 700 otáčkách a 1 600 Nm v rozsahu od 2 do 6 tisíc otáček. Motor je to stejný jako u Veyronu, ovšem dostal kompletně nové karbonové sání, nové vstřikovače, kterých je celkem 32, větší turba, větší mezichladiče a kompletně nový výfukový systém, který má celkem šest katalyzátorů, ale přesto má mít výrazně menší zpětný tlak než sériový výfuk Veyronu.
Sekvenční funkce turbodmychadel, která byla nakousnuta v článku o uniklých specifikacích, spočívá v tom, že při nízkých otáčkách budou foukat jen dvě turba. Až při 3 800 otáčkách se připojí i další dvě, dost možná větší dmychadla. Dá se očekávat, že takovéto nastavení bylo zvoleno pro snížení prodlevy turba v nízkých otáčkách.
Nikoliv nečekaně proudí výkon motoru na všechna čtyři kola přes sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku. Čtyřkolka má vektorování točivého momentu a samozřejmě elektronické řízení, které prý obsahuje i driftovací mód. Certifikované hodnoty zrychlení zatím nejsou známy, ale podle předběžných dat má být Chiron na stovce pod 2,5 vteřiny, na dvoustovce pod 6,5 s a na třístovce pod 13,6 s.
Maximálka vozu je již zmíněných 420 km/h, ale je to rychlost dosažitelná jen ve speciálním režimu, podobně jako u Veyronu, navíc beztak elektronicky omezená. Když bude aerodynamika nastavená na přilnavost, rychlost bude omezena na 380 km/h. Režim vhodný k dosažení maximálky se jmenuje Top Speed a na výběr jsou další čtyři - Autobahn, Handling, Lift a Auto, při kterém vůz nejspíš zvolí nejlepší mód sám.
Ostatní souvisí kromě aktivních aerodynamických prvků také s nastavením adaptivního odpružení a možná i s elektromechanickým řízením. A podobně jako některá jiná auta bude pro odemčení módu Top Speed potřeba speciálního klíče. Nejspíš se ale nebude strkat nikam do prahu jako u Veyronu, očekávejte bezklíčový přístup, půjde tu jen o kód v klíči.
Základem Chironu je karbonový monokok sendvičové struktury, který je spojen s pomocným rámem pro motor z karbonem vyztužených plastů. Přínosem tu má být tuhost karoserie a nízká váha. Po stránce tuhosti je na tom Chiron prý stejně dobře jako závoďáky LMP1, ale s váhou už to je jinak. Chiron váží neuvěřitelných 1 995 kilogramů, o 155 kg víc než Veyron, a to i přes to, že je skoro celý z karbonu. I tak tu ale máme 751,9 koní na tunu, což by bylo na našem seznamu 20 nejlepších aut v této disciplíně s náskokem nejvíc.
Oproti Veyronu je novinka o kousek větší, na délku to je 82 mm, na šířku 40 mm a na výšku 53 mm, celkem 4 544 mm na délku, 2 038 mm na šřku a 1 212 mm na výšku. To znamená větší prostor v kabině do šířky i na hlavu, ovšem neospravedlňuje to nárůst váhy o jednoho opravdu tlustého člověka. Víme také, že Chiron sedí na pneumatikách o rozměru 285/30 ZR20 vpředu a 355/25 ZR21 vzadu a že přední brzdy mají 420mm kotouče a osmipístkové třmeny, zadní brzdy mají 400mm kotouče a šestipístky.
Podle dostupných informací je aktuálně prodáno 150 Chironů z plánovaných pěti stovek, mezi něž se mají počítat i další verze typu Grand Sport apod. jako u Veyronu. Základní cena stroje, který jsme si právě představili, je 2,4 milionu Eur, tedy 64,9 milionu korun. A počítejte s tím, že jen výběrem barev exteriéru a interiéru klidně strávíte celý den...




























































Chiron se při premiéře ukázal sám naživo a předvedl také svůj motor. Další zajímavé snímky pochází z prezentace a doplněných oficiálních galerií
Záběry z bombastické premiéry mimo koncernový večer VW ukazují neviděné detaily
Chiron je vážně pohledné auto, jen kdyby nebyl tak těžký
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Podívejte se, co musí vydržet nový supersport, aby ho pustili na silnice. Auto v rámci vývoje doslova utýrají
včeraÚplně poslední VW Golf GTI s manuální převodovkou se smutně v tichosti prodal u dealera v zapadákově
3.4.2025Brutální silniční stíhačka od autora nejlepších ef-jedniček se dostala do rukou Stiga, zajel s ní nový rekord Top Gearu
2.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Cremona: Test WorldWCR 2. den včera 18:01
- Test MV Agusta Enduro Veloce: italské dobrodružství včera 08:00
- Cremona: Test WorldWCR 1. den 3.4.2025
- Testy EWC před Le Mans 3.4.2025
- Augusto Fernandez nahradí Oliveiru také při GP Kataru 2.4.2025
Nejčtenější články
Nové Audi A6 je venku a budí hromadu rozpaků: Jménem, vzhledem, technikou i znovu pochybným interiérem
5.3.2025Nové Škodě Enyaq v úplném základu chybí baterka, lak, světa i izolace proti hluku. Přesto není levná
5.3.2025Audi si v reklamě začalo utahovat z Mercedesu, ten mu to vrátil. Nakonec oba konkurenty uzemnilo BMW
5.3.2025Číňané oznámili, že svá Porsche a Ferrari za cenu škodovek nabídnou po celém světě. Teprve teď se Evropa musí bát
5.3.2025Nadšenec si vlastníma rukama staví skrytou podzemní garáž pod svým domem, naráží na pozoruhodné problémy
5.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva