Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Opuštěná Tesla uprostřed ukrajinského Mariupolu smutně připomíná limity elektrických aut
22.3.2022 | Petr Miler
Válkou zmítané a od dodávek elektřiny odstřihnuté město skutečně není ideálním místem pro provoz elektrického auta. S tím konvenčním nejspíš zvládnete odjet, elektromobil vám dost možná nezbude než opustit tam, kde zrovna přestal jet.
Už před pár dny jsme probírali, že vybírat si auto podle toho, jak dokáže posloužit během válečného konfliktu, je poněkud zvrácené. Na druhou stranu i tato schopnost ukazuje, kde leží limity té či oné koncepce v komplikovaných podmínkách. A je bez debat, že možnosti elektrického pohonu jsou v tomto ohledu omezenější.
Jde už o dojezd sám a možnost jeho doplnění. Je nakonec celkem jedno, jestli auto pohání elektrický motor nebo cvičený bobr, možnosti každé koncepce mají nějaká omezení a za válečného konfliktu bude platit, že čím déle dokáže to či ono řešení sloužit, tím lépe. Nafta, benzin či jiné podobné zdroje mají výhodu v ohromné energické hustotě, která prostě dává velkým a těžkým autům možnost dojet na jeden zátah mnohem dál, i když spalovací motor nepracuje se vstupní energií s bůhvíjakou efektivitou.
Možnosti doplnění energie a skladovatelnost jednotlivých zdrojů je totéž v bledě modré. I s kanystrem v ruce můžete autu doplnit stovky kWh v řádu minut klidně uprostřed pole, zkuste to s elektřinou - nepůjde to nikdy a nikde, natož pak uprostřed onoho pole. A pokud elektřina neproudí rozvodnou sítí a náhodou doma nemáte opravdu silný soukromý zdroj, nepomůžete si nijak. Tohle všechno pramení v to, že elektrické auto za války snáze dojede a stane se zcela nepoužitelným.
Připomínají to níže přiložené záběry z ukrajinského Mariupolu, který byl odstřižen od dodávek elektrické energie. Jednomu z místních majitelů Tesly Model 3 tak po vyčerpání energie nezbylo než auto odstavit, kde se zrovna dalo, a pokračovat v cestě jinak. Autor videa to popisuje stručně - najít nějaké palivo ve válečných podmínkách půjde o mnoho déle než elektřinu, je to přinejmenším o mnoho pravděpodobnější.
Nadšenci do elektrické mobility kontrují tím, že auto má ušlou pneumatiku a odstaveno bylo kvůli tomu, což je podle nás nepravděpodobné. Spíše ušla po jeho odstavení jiným poškozením, nakonec i zbytek auta dostal pár ran. Však kdybyste ujížděli před válkou, pojedete i na prázdné pneu, kam to jen půjde. Nebudete přece auto šetřit, nemusí z něj zbýt nic a holý život vám bude bližší než ožvýkaný ráfek. Je taktéž zavádějící říci, že čerpací stanice samy potřebují k fungování elektřinu - ano, ale benzin nebo naftu uchováte i v PET-láhvích, z nádrží pod čerpací stanicí je dostanete i mechanickou pumpou atp. A říkat, že si snáze vyrobíte elektřinu než benzin, je též demagogické. Obecně vzato ano, ale kdo má doma (zvlášť na Ukrajině) cokoli, co je schopné vyrábět takové množství elektřiny, aby to autu vůbec k něčemu bylo? Dříve vyrobený benzin mnohem pravděpodobněji „ještě někde bude”, než abyste doma náhodou měli obří solární elektrárnu.
Platí zkrátka výše zmíněné limity, které se u elektrických aut projeví dříve než u jiných. Neříkáme tím: Nekupujte si elektromobil, bude válka, to je nesmysl. Tvářit se ale, že za takových podmínek naprostá většina elektrických aut nepřestane sloužit dříve, je jen lhaním si do vlastní kapsy, je to technicky nevyhnutelné.
Udržovat v chodu elektrickou Teslu Model 3 ve skutečně válečných podmínkách je velmi obtížné a pro naprostou většinu lidí nemožné, jak ukazuje i video níže. Konvenční auta půjde provozovat přece jen déle. Ilustrační foto: Tesla
Abandoned Tesla in Mariupol, you can always find some petrol, but when electricity is out, then its out.. pic.twitter.com/JTYeKnj3Dx
— Aldin (@aldin_ww) March 19, 2022
Zdroj: Aldin@Twitter
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
před 52 minutami - Porsche říká, že Macan bude jeho nejprodávanějším autem i s elektrickým pohonem. Počkáme si na to
před 2 hodinami - Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
včera - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
včera - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva