Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Ohromující nový šestnáctiválec Bugatti má točit přes 9 500 ot./min, při objemu 8,3 to bude brutální stroj
10.3.2024 | Petr Miler
Je fascinující, že se Bugatti vůbec vydalo touto cestou, detaily k samotnému motoru jsou ale ohromující ještě víc. Sama automobilka k nové jednotce mnoho neřekla, i z uvolněných fotek a zveřejněného zvukového projevu se ale kovaným technikům podařilo zjistit víc.
Ještě je na co se těšit, můžeme bez okolků prozradit příznivcům starých dobrých spalovacích motorů s pořádným zdvihovým objemem, vysokým počtem válců a krutě vysoko posazeným omezovačem otáček. A byť zrovna tyhle tři vlastnosti nejdou automaticky dohromady, minimálně v jednom případě se dočkáme všeho z toho v jednom balení.
Byť doba přeje poněkud jiný řešením, paradoxně díky jednomu z velkých zastánců elektromobility přijde nástupce Bugatii Veyron a Chiron znovu s motorem o šestnácti válcích, akorát docela jiné koncepce. Zatímco zmíněné modely vsadily na čtyřikrát přeplňovaný osmilitr v uspořádání W16, novinka dostane atmosféricky plněný motor o podobném objemu s 16 válci do V. Je to oficiální, mohli jsme jej vidět i slyšet a právě díky tomu si o něm můžeme říci víc.
Sama automobilka o novince zase tak moc neřekla, i to málo známých detailů ale rozebral náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained. Jeho video si můžete prohlédnout níže, víc nás ale zaujala poznámka Chrise Perkinse z Motor 1, který evidentně ví pár věcí o akustice. Ani my v tomto oboru nejsme úplně marní, jde o specializaci našeho editora, pod jehož vedením jeden z našich bývalých kolegů napsal o zvucích motorů a jejich technické podstatě rozsáhlý článek. Dnes tedy zůstaneme jen u stručných faktů.
Perkins správně spočítal, že pokud se oficiální video Bugatti dá brát jako berná mince zvukového projevu motoru (a nezdá se, že by tomu tak nemělo být), pak lze ze zvukové frekvence v nejvyšších zaznamenaných otáčkách spočítat, že motor bude točit nejméně 9 562 otáček za minutu. A může jich být klidně víc, tohle je maximum zachycené na videu. Uvážíme-li, o jak objemný motor s tolika válci půjde, je to dechberoucí číslo potvrzující, že Bugatti opět chystá něco naprosto mimořádného. Nemůžeme se dočkat dalších detailů, ty dosud zjistitelné vám představí přiložené video.



Bugatti nám z nového motoru ukázalo hlavně vnitřnosti a pustilo jeho zvuk. Už z toho lze ale zjistit dost, také video níže je velmi výmluvné. Foto: Bugatti
Zdroje: Motor 1, Engineering Explained@Youtube, Bugatti
Bleskovky
Poslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
před 6 hodinamiChystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025
Nejčtenější články
Evropští dodavatelé automobilek propustí dalších 54 tisíc lidí. Čistý minus za pár let se blíží 100 tisícům, varuje asociace
23.1.2025Nová levná Lada dostala ostrou verzi, se svými 173 koňmi bude cupovat okruhy typické pro Rusko
23.1.2025VW už nedokáže oslovovat ani loajální správce firemních flotil. Loni doma masivně ztrácel, konkurence rostla
23.1.2025Nové řešení turba může pomoci spalovacím motorům k záchraně, řeší hlavní problémy spojené s bezemisním palivem
23.1.2025Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
23.1.2025
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 02.23. 13:32 - pavproch
- Onboard videa 02.23. 10:31 - brnenska.odchytova
- Policejní kontroly a měření 02.22. 20:19 - audis
- Náhradné diely z Ameriky 02.22. 17:54 - Pooch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.22. 12:11 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB