Nový německý „Giga vlak” Tesly firma nenavrhla, nevyvinula, nevyrobila a dokonce jí ani nepatří. Ale aspoň už nejezdí na naftu

Komedie okolo vlakové dopravy do továrny Tesly u Berlína pokračuje. Firma dál - a dál stejně nepochopitelně - doplácí na neochotu elektrifikovat trať vedoucí k její fabrice. Místo dieselového vlaku je tu vlak na baterky, což je jen o málo smysluplnější řešení.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Nový německý „Giga vlak” Tesly firma nenavrhla, nevyvinula, nevyrobila a dokonce jí ani nepatří. Ale aspoň už nejezdí na naftu

16.9.2024 | Petr Miler

Nový německý „Giga vlak” Tesly firma nenavrhla, nevyvinula, nevyrobila a dokonce jí ani nepatří. Ale aspoň už nejezdí na naftu

/

Foto: Tesla

Komedie okolo vlakové dopravy do továrny Tesly u Berlína pokračuje. Firma dál - a dál stejně nepochopitelně - doplácí na neochotu elektrifikovat trať vedoucí k její fabrice. Místo dieselového vlaku je tu vlak na baterky, což je jen o málo smysluplnější řešení.

Tesla neproslula zrovna jako výrobce vlaků. Když se tedy o ní v této souvislosti poprvé psalo loni, rychle se ukázalo, že tehdy nový „Tesla Zug” je ve skutečnosti dieselový Bombardier Talent, což bylo s ohledem na principy automobilky poněkud tragikomické. Nyní tu máme zbrusu nový „teslí vlak”, který si říká rovnou Giga Train, protože u Tesly je všechno „giga”, i kdyby firma měla začít vyrábět spodní prádlo. Tak kontroverzní stroj jako loni to není, přesto má k předmětu nekritického obdivu z podstaty daleko.

Automobilka totiž dál doplácí na to, že trať vedoucí ke své továrně odmítla kvůli minimalizaci nákladů na výstavbu elektrifikovat, i když jde o krátký, asi 7 km dlouhý navazující spoj. Nemůže se tedy spolehnout na klasické elektrické soupravy, které by k jejím preferencím v oblasti pohonu seděly nejvíc. Její nový Giga Train přesto elektrický je, musí ale spoléhat na lithium-titan-oxidové baterie, což omezuje jeho akceschopnost a ekonomicky komplikuje jeho provoz. Navíc s Teslou vlastně nemá nic společného, jak uvádí SWR.

Automobilka totiž tento stroj nenavrhla, nevyvinula ani postavila, dokonce ho ani nevlastní. Ve skutečnosti se jedná o vlak Siemensu jinak známý jako Mireo Plus B, který provozuje ta samá soukromá firma jako dieselového předchůdce (NEB, Niederbarnimer Eisenbahn), a to pro Bádensko-Württembersko. Až od toho si jej automobilka pronajímá v dokonce nezměněném barevném provedení, pouze s pár nápisy na bocích. Na baterie dokáže ujet nanejvýš 120 km a se 120 místy k sezení přepraví jedním vrzem maximálně 500 osob.

Jeho smyslem je dovoz zaměstnanců do Gigafactory Tesly u Berlína, a tak pendluje mezi stanicemi Erkner a Tesla Süd s cílem převážet okolo 4 500 lidí denně. Tím má pomoci snížit potřebu rozšiřování parkoviště u fabriky a zmenšit zatížení silnic v oblasti. Zda to dokáže, to se teprve ukáže, řečeno veršem. Už teď je ale patrné, že i kdyby ano, bez jisté kontroverze se to po prvotní dieselové soupravě znovu neobejde.


Nový německý „Giga vlak” Tesly firma nenavrhla, nevyvinula, nevyrobila a dokonce jí ani nepatří. Ale aspoň už nejezdí na naftu - 1 - Tesla Giga Train 2024 oficialni 01Nový německý „Giga vlak” Tesly firma nenavrhla, nevyvinula, nevyrobila a dokonce jí ani nepatří. Ale aspoň už nejezdí na naftu - 2 - Tesla Giga Train 2024 oficialni 02
Z neoficiálního „Tesla Zugu” je oficiální Tesla Giga Train. Už nejezdí na naftu, elektrický je ale pořád podivně - nutnost bateriového pohonu na firmou zbudované trati je pochybná. Foto: Tesla

Zdroje: Tesla, SWR

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše