Nový německý „Giga vlak” Tesly firma nenavrhla, nevyvinula, nevyrobila a dokonce jí ani nepatří. Ale aspoň už nejezdí na naftu

Komedie okolo vlakové dopravy do továrny Tesly u Berlína pokračuje. Firma dál - a dál stejně nepochopitelně - doplácí na neochotu elektrifikovat trať vedoucí k její fabrice. Místo dieselového vlaku je tu vlak na baterky, což je jen o málo smysluplnější řešení.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Nový německý „Giga vlak” Tesly firma nenavrhla, nevyvinula, nevyrobila a dokonce jí ani nepatří. Ale aspoň už nejezdí na naftu

16.9.2024 | Petr Miler

Nový německý „Giga vlak” Tesly firma nenavrhla, nevyvinula, nevyrobila a dokonce jí ani nepatří. Ale aspoň už nejezdí na naftu

/

Foto: Tesla

Komedie okolo vlakové dopravy do továrny Tesly u Berlína pokračuje. Firma dál - a dál stejně nepochopitelně - doplácí na neochotu elektrifikovat trať vedoucí k její fabrice. Místo dieselového vlaku je tu vlak na baterky, což je jen o málo smysluplnější řešení.

Tesla neproslula zrovna jako výrobce vlaků. Když se tedy o ní v této souvislosti poprvé psalo loni, rychle se ukázalo, že tehdy nový „Tesla Zug” je ve skutečnosti dieselový Bombardier Talent, což bylo s ohledem na principy automobilky poněkud tragikomické. Nyní tu máme zbrusu nový „teslí vlak”, který si říká rovnou Giga Train, protože u Tesly je všechno „giga”, i kdyby firma měla začít vyrábět spodní prádlo. Tak kontroverzní stroj jako loni to není, přesto má k předmětu nekritického obdivu z podstaty daleko.

Automobilka totiž dál doplácí na to, že trať vedoucí ke své továrně odmítla kvůli minimalizaci nákladů na výstavbu elektrifikovat, i když jde o krátký, asi 7 km dlouhý navazující spoj. Nemůže se tedy spolehnout na klasické elektrické soupravy, které by k jejím preferencím v oblasti pohonu seděly nejvíc. Její nový Giga Train přesto elektrický je, musí ale spoléhat na lithium-titan-oxidové baterie, což omezuje jeho akceschopnost a ekonomicky komplikuje jeho provoz. Navíc s Teslou vlastně nemá nic společného, jak uvádí SWR.

Automobilka totiž tento stroj nenavrhla, nevyvinula ani postavila, dokonce ho ani nevlastní. Ve skutečnosti se jedná o vlak Siemensu jinak známý jako Mireo Plus B, který provozuje ta samá soukromá firma jako dieselového předchůdce (NEB, Niederbarnimer Eisenbahn), a to pro Bádensko-Württembersko. Až od toho si jej automobilka pronajímá v dokonce nezměněném barevném provedení, pouze s pár nápisy na bocích. Na baterie dokáže ujet nanejvýš 120 km a se 120 místy k sezení přepraví jedním vrzem maximálně 500 osob.

Jeho smyslem je dovoz zaměstnanců do Gigafactory Tesly u Berlína, a tak pendluje mezi stanicemi Erkner a Tesla Süd s cílem převážet okolo 4 500 lidí denně. Tím má pomoci snížit potřebu rozšiřování parkoviště u fabriky a zmenšit zatížení silnic v oblasti. Zda to dokáže, to se teprve ukáže, řečeno veršem. Už teď je ale patrné, že i kdyby ano, bez jisté kontroverze se to po prvotní dieselové soupravě znovu neobejde.


Nový německý „Giga vlak” Tesly firma nenavrhla, nevyvinula, nevyrobila a dokonce jí ani nepatří. Ale aspoň už nejezdí na naftu - 1 - Tesla Giga Train 2024 oficialni 01Nový německý „Giga vlak” Tesly firma nenavrhla, nevyvinula, nevyrobila a dokonce jí ani nepatří. Ale aspoň už nejezdí na naftu - 2 - Tesla Giga Train 2024 oficialni 02
Z neoficiálního „Tesla Zugu” je oficiální Tesla Giga Train. Už nejezdí na naftu, elektrický je ale pořád podivně - nutnost bateriového pohonu na firmou zbudované trati je pochybná. Foto: Tesla

Zdroje: Tesla, SWR

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.