Nissan Juke 2012: ve jménu boje s ekologickou chimérou

Nízké emise oxidu uhličitého budou od příštího roku velmi vážené. Natolik, že se kalkuluje s každým gramem. Nissanu při tom počítání vyšlo, že se kvůli tomu dokonce vyplatí zhoršit dynamiku.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Nissan Juke 2012: ve jménu boje s ekologickou chimérou

22.9.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Nissan Juke 2012: ve jménu boje s ekologickou chimérou

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nízké emise oxidu uhličitého budou od příštího roku velmi vážené. Natolik, že se kalkuluje s každým gramem. Nissanu při tom počítání vyšlo, že se kvůli tomu dokonce vyplatí zhoršit dynamiku.

Už poněkolikáté upozorňujeme, co čeká automobilky od příštího roku. Evropský byrokratický aparát vydal závazné nařízení, které od ledna zprůměruje emise oxidu uhličitého celého portfolia modelů zde prodávaných značek a za každý čtvrtý a další gram navíc oproti limitu 130 g/km (ekvivalent cca 5,2 l/100 km) za každé prodané auto bude udělovat pokuty 95 Eur, v přepočtu asi 2 400 Kč.

Pokud prodáváte auta s průměrnou spotřebou sedm, osm nebo dvanáct litrů čehosi na sto, patrně se smíříte s tím, že toto dodatečné zdanění prostě přenesete na své zákazníky, nebo ušetříte na dodavatelích či kvalitě výrobku. Ale v případě, že se pohybuje těsně nad zmiňovanou hranicí, hledáte cestičky, jak z toho vybruslit.

Podobně přemýšleli také v Nissanu nad zážehovou šestnáctistovkou o výkonu 117 koní v modelu Juke s pohonem předních kol a manuální převodovkou, který v kombinovaném cyklu bral z nádrže rovných šest litrů na sto a emitoval 139 g CO2 na kilometr. Co s tím? Zavést takzvaný „optimalizační program revidující převodové poměry“.

V řeči obyčejných smrtelníků jde o delší stupně v převodovce, které automobil pouze přizpůsobí normovanému testu spotřeby a ušetří pár gramů CO2. Konkrétně 8 g/km, což je přibližně 0,4 litru na 100 km. I když bychom připustili, že těžší převody v ustáleném jízdním režimu pomůžou také reálně, podobná opatření mají na oplátku neblahý vliv na pružné zrychlení. Žádné buď a nebo ale v nabídce nebude. „Optimalizační program“ pro převodovku dostanete po náběhu výroby automaticky. Dost možná je tedy na čase vyrazit pro nový Juke ještě dříve, než se této „optimalizace” dočká. V našem testu se totiž právě vhodné zpřevodování jeho přímo řazené převodovky zdálo být jednou z devíz...

Tip: Přečtěte si náš test Nissanu Juke právě s motorem 1,6i.


Nissan Juke 2012: ve jménu boje s ekologickou chimérou - 1 - Nissan Juke 01Nissan Juke 2012: ve jménu boje s ekologickou chimérou - 2 - Nissan Juke 04Nissan Juke 2012: ve jménu boje s ekologickou chimérou - 3 - Nissan Juke 05Nissan Juke 2012: ve jménu boje s ekologickou chimérou - 4 - Nissan Juke 03Nissan Juke 2012: ve jménu boje s ekologickou chimérou - 5 - Nissan Juke 06
Boj s každým gramem oxidu uhličitého nabírá absurdní otáčky

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.