Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024 | Petr Miler
„Přežila Napoleonovu invazi, světovou hospodářskou krizi v roce 1929 a dvě světové války,” připomíná Bloomberg. Ale nepřežila nejnovější pokus o zavedení nepřímo plánovaného hospodářství ze strany EU. S německou firmou Gerhardi Kunststofftechnik je nejspíš amen.
Když před dvěma roky zkrachovala německá společnost BIA Forst z Baden Forstu, Mercedes to bagatelizoval. Tato společnost pro „vynálezce automobilu” vyráběla jeho tradiční symbol, tedy třícípé hvězdy skvoucí se přídích vozů, stuttgartská automobilka ale uváděl, že emblémů má dost i z jiných zdrojů. Teď má ale zas o jeden míň.
Jako snad nejvýmluvnější symbol současných problémů německého automobilového průmyslu totiž chvíli před Vánoci vyhlásila bankrot společnost Gerhardi Kunststofftechnik GmbH, jak informuje Bloomberg. Firma byla založena již v roce 1796, kdy pochopitelně ještě nikdo nevěděl, co to je resp. bude auto. Tehdy začala s výrobou kovových výrobků, do automobilového vlaku naskočila až v minulém století a naplno se do něj zapojila s německým automobilovým boomem po druhé světové válce.
Pro Mercedes nedodávala jen třícípé hvězdy, expert na lisování za tepla pro automobilku vyráběl celé masky, chromové lišty, kliky dveří a podobné menší díly. Rostoucím nákladům zejména na energie ve spojení s klesajícím odbytem kvůli celkovému umenšování evropské výroby aut ale u Gerhardi nezvládli dál čelit a vyhlásili bankrot. Firma zaměstnávala 1 500 lidí a byť řízení o úpadku zatím nemá jasný konec, zaměstnanci práci v tuto chvíli práci nemají a nepředpokládáme, že by společnost tím či oním způsobem dál pokračovala ve své dosavadní činnosti.
Jsme svědky další a další devastace místního automobilového průmyslu, který nyní místo poptávky a technické racionality řídí mechanismy EU bojující... O co vlastně? A úpadek Gerhardi není žádnou ojedinělostí, propouští či jinak omezuje své aktivity francouzská Forvia, německé Webasto či Bosch, potíže mají i firmy zapojené do „zelené horečky” jako Northvolt. Bloomberg vypočítává, že jen v roce 2024 ohlásili evropští výrobci autodílů propuštění víc než 53 000 pracovních míst, většinu v Německu. Nezbývá než si pustit „Nám se daří” od Suchánka a Genzera, níže máte možnost...



A zas je jich o jednoho míň... Mercedesu poněkud dochází dodavatelé třícípých hvězd, firma Gerhardi je poslední obětí devastace evropského automobilového průmyslu. Foto: Mercedes-Benz
Zdroje: Bloomberg, Mercedes-Benz
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
Dlouholetý šéfdesignér Škody teď kope za Číňany a tohle je jeho prvotina v novém dresu
před hodinouNáhle zastavená výroba v Polsku neznamená konec, Stellantis ukázal nový model své levné značky, už 15.
včeraNěmci teď poznávají to, co my známe z dob komunismu. V zemi chybí dobíjecí stanice, i když třetinu z nich nikdo nepoužívá
včeraMercedes hledá spásu ve volantu bez věnce a bez fyzického spojení s koly, působí to dost zoufale
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včera
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.24. 22:22 - Stepan
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- S větrem ve vlasech.... 04.24. 16:27 - pavproch
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle
- Dotazník- manuál vs. automat? 04.23. 12:58 - klara07