Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Němci vyvíjejí dotykový volant, má dovolit věnovat více pozornosti řízení
13.6.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Klasický volant jako takový se zatím do důchodu nechystá, všechny jeho dílčí součásti ale dost možná ano. Němečtí vědci by místo nich raději viděli jakýsi touchpad.
Při představě dotykového volantu si možná představíte ovládání samotného řízení vozu kroužením prsty po podložce, které nebude nepodobné listování seznamem skladeb ve vašem iPadu. Tímto směrem ale vývoj (alespoň prozatím) nemíří.
Vědci ze stuttgartské a duisbursko-essenské univerzity se spolu s Německým centrem pro umělou inteligenci vdechli život volantu, jenž využívá dotykové části pro ovládání elektronických systémů vozu jako je navigace či autorádio. Jsou totiž přesvědčeni, že dnešní řešení, která vyžadují ovládání těchto systémů pomocí mechanických tlačítek z volantu či na středovém tunelu, příliš odvádí pozornost řidiče od silnice a jsou tak potenciálně nebezpečná. Jejich volant má naproti tomu umožnit řízení těchto systémů pomocí prakticky nekonečného množství přirozených gest, jejichž vydání nenutí řidiče přestat sledovat okolní provoz.
Prototyp takového volantu je tvořen 11 mm tlustou akrylátovou deskou, která je obklopena infračervenými LED a doplněna infračervenou kamerou, jež pozná, když se řidič této desky dotkne. „Pilot” se tak může realizovat na relativně velké ploše a vydat skrze ni jakýkoli příkaz, který systém rozezná.
Vědci pro začátek naučili systém vnímat dvacítku obvyklých gest, která zahrnují třeba přiblížení či oddálení zobrazení mapy navigace pomocí dvou prstů a celé řešení vyzkoušeli s vybranými dobrovolníky na simulátoru jízdy autem. Závěry studie jsou podle nich jednoznačné: podobné ovládání palubních systémů zásadně omezuje množství času, po který řidič hledí jinam než na silnici. V kombinaci s kvalitním head-up displejem nebo třeba něčím jako je vize čelního skla budoucnosti od Autoglassu by pak řidič nemusel jinam než před vůz hledět prakticky vůbec.
Myšlenka je to jistě zajímavá, zdá se nám však, že němečtí vědci poněkud postrádají zkušenosti s reálným provozem. Důležité totiž není jen dívat se před vůz, ale možná ještě více věnovat maximum mozkové kapacity řízení jako takovému. Zatímco klasické ovladače na volantu či v jeho blízkosti, které slouží pro nastavení tempomatu, přeskočení přehrávané skladby nebo snížení hlasitosti dopravního hlášení, lze používat zcela automaticky bez znatelného vyrušení řidiče, řešit podobné situace rychlým vymýšlením pochopitelných gest může mnohem komplikovanější. A to nemluvíme o tom, že vydat takový příkaz v autě pohupujícím se může být i ryze mechanicky velmi komplikované. Ostatně si zkuste za jízdy ovládat některý z dnešních dotykových systémů, na horší silnici je to takřka nemožné.
Ale nepředbíhejme, čas teprve ukáźe, kam se vývoj tohoto řešení bude ubírat. Němečtí vývojáři věří jeho reálné využitelnosti a aktuálně jsou prý v kontaktu s vybranými automobilkami, které by jej mohly v nejbližších letech uvést do praxe.

Dotykový volant při testech
PhysOrg.com
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Někdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
včeraNejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězný double Manziho, 16. Vostatek včera 15:58
- Bulegův vítězný hattrick včera 14:37
- Vítězná Herrera, 16. Ouředníčková včera 13:05
- Bulega vyhrál v Cremoně Superpole Sprint Race včera 12:06
- Suverénním vítězem Bulega před Toprakem 3.5.2025
Nejnovější články
„Západní” automobilový průmysl je z valné většiny ztracen a musí dostat pořádnou ránu, aby se konečně probral
před 19 minutamiNejnovější specialita Mercedesu působí opravdu zoufale, oslavuje neexistující tým Formule 1
před hodinouNa tomto elektromobilu někdo za rok prodělal 1 milion Kč, i když ho ani pořádně nevybalil, nepřihlásil a skoro nic s ním nenajel
před 3 hodinamiNová verze nejlevnějšího MG srazila jeho cenu v zahraničí o desítky tisíc níž. Pokud dorazí k nám, bude to jedno z nejlevnějších aut na trhu
před 4 hodinamiČerný přízrak mezi luxusními superexpresy německých dálnic je k mání krásný a málo jetý za cenu lepší Škody
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 05.05. 12:41 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 05.05. 12:39 - M.Z.
- Rychlodotazy před 43 minutami - audis
- Řidiči, co to mají v ruce... před 2 hodinami - Truck Daškam
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI před 4 hodinami - tomkathy
- Genesis před 4 hodinami - lauralordelaure
- VZKAZY včera - řidičBOB
- Onboard videa včera - Truck Daškam