Nejsilnější diesel v osobním autě v historii lidstva ukázal, co 10 let po svém konci dokáže na Autobahnu

Může se zdát, že automobilový svět kráčí stále vpřed a včerejší hrdinové jsou zítřejší poražení. Jenže tak jednoduché to není, v případě dieselů dodnes nevzniklo nic, co by překonalo extrémní stroj Audi, jehož éra skončila už v roce 2012.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Nejsilnější diesel v osobním autě v historii lidstva ukázal, co 10 let po svém konci dokáže na Autobahnu

9.5.2022 | Petr Miler

Nejsilnější diesel v osobním autě v historii lidstva ukázal, co 10 let po svém konci dokáže na Autobahnu

/

Foto: Audi

Může se zdát, že automobilový svět kráčí stále vpřed a včerejší hrdinové jsou zítřejší poražení. Jenže tak jednoduché to není, v případě dieselů dodnes nevzniklo nic, co by překonalo extrémní stroj Audi, jehož éra skončila už v roce 2012.

Konec předminulé dekády byl jedním z vrcholů zřejmě doznívající automobilové éry. Downsizing nehrál roli, koncernu VW vládl Ferdinand Piëch a nikdo ještě pořádně netušil, co jednoho dne budou znamenat SUV. VW Golf tehdy mohl mít šest válců, BMW M3 se prodávalo s motorem 4,0 V8 a myšlence sportovně-užitkového Ferrari s přeplňovaným motorem se v Maranellu leda smáli. Jak moc se toho za jedinou dekádu změnilo...

Všechny výše zmíněné ingredience pak měly vliv i na to, že koncern VW přišel s něčím takovým, jako je produkční motor 6,0 V12 TDI. Tato tři písmenka byla pro Němce zdrojem pýchy, tímto strojem chtěli ukázat svou nadvládu. Ačkoli na přetřes přišly i jiné možné aplikace, nacpali jej nakonec jen do modelu Q7, neboť tehdy ještě nikdo pořádně nevěděl, po čem zákazníci SUV touží. V12 TDI se zdál být lékem na vše - byl tichý, kultivovaný, výkonný, relativně úsporný a jako každý dvanáctiválec patřičně výjimečný.

Dnes nepředstavitelná věc generovala až 500 koní výkonu 1 000 Nm a je stále nejsilnějším motorem TDI historie i nejsilnějším sérovým dieselem, který se kdy objevil v osobním autě. Vůz se vyráběl mezi léty 2009 a 2012 a jeho ideovým nástupcem se stal model SQ7 TDI. Na V12 a 500 koní ale mohl zapomenout a jeho 4,0 V8 TDI s 435 koňmi a 900 Nm už mezitím stihla též spadnout do propadliště dějin.

Primát Q7 V12 TDI vzhledem k dobovým náladám už těžko někdo někdy vezme, a tak se můžeme díky videu níže už jen pokochat, co bylo také možné naposledy před 10 léty, kdy tento model končil ve výrobě. Zrychlení ze 100 na 200 km/h okolo 15 sekund s a maximálka tachometrových 277 km/h, to jsou skutečně vynikající hodnoty i na dnešní dobu, navíc dosahované nenuceně za relativně noblesního zvukového projevu. Podívejte se ale sami, co tohle auto i dnes dovede, konkurenci mezi aktuálními naftovými modely by nejspíše hledalo marně.


Nejsilnější diesel v osobním autě v historii lidstva ukázal, co 10 let po svém konci dokáže na Autobahnu - 1 - Audi Q7 V12 TDI prodej ilu 01Nejsilnější diesel v osobním autě v historii lidstva ukázal, co 10 let po svém konci dokáže na Autobahnu - 2 - Audi Q7 V12 TDI prodej ilu 03Nejsilnější diesel v osobním autě v historii lidstva ukázal, co 10 let po svém konci dokáže na Autobahnu - 3 - Audi Q7 V12 TDI prodej ilu 06Nejsilnější diesel v osobním autě v historii lidstva ukázal, co 10 let po svém konci dokáže na Autobahnu - 4 - Audi Q7 V12 TDI prodej ilu 07Nejsilnější diesel v osobním autě v historii lidstva ukázal, co 10 let po svém konci dokáže na Autobahnu - 5 - Audi Q7 V12 TDI prodej ilu 16Nejsilnější diesel v osobním autě v historii lidstva ukázal, co 10 let po svém konci dokáže na Autobahnu - 6 - Audi Q7 V12 TDI prodej ilu 18
Tohle auto vypadá jako kus historie, ve skutečnosti je to ale stále největší dieselová mašina mezi osobními auty všech dob. I 10 let po svém konci se na německé dálnici projevuje velmi přesvědčivě. Ilustrační foto: Audi

Zdroj: AutoTopNL@Youtube

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.