Nadšenec poprvé nastartoval vlastnoručně postavený brutální Wankel s 12 rotory, jeho zvuk je pastva pro uši

Je to nejšílenější projekt, do jakého se kdy pustil. Zatím je asi v jeho půlce, na konci má ale zaržát přes 5 000 „rotačních koní”. Zajímavé je, že na jejím počátku stál majitel nejvyleštěnější Tesly Cybertruck současnosti.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Nadšenec poprvé nastartoval vlastnoručně postavený brutální Wankel s 12 rotory, jeho zvuk je pastva pro uši

včera | Petr Prokopec

Nadšenec poprvé nastartoval vlastnoručně postavený brutální Wankel s 12 rotory, jeho zvuk je pastva pro uši

/

Foto: Mazda

Je to nejšílenější projekt, do jakého se kdy pustil. Zatím je asi v jeho půlce, na konci má ale zaržát přes 5 000 „rotačních koní”. Zajímavé je, že na jejím počátku stál majitel nejvyleštěnější Tesly Cybertruck současnosti.

Na jaře 2023 jsme mohli poprvé zmínit, že Rob Dahm, jinak také celebrita toho největšího kalibru pro všechny, kdo milují rotační motory, chystá světový unikát. A sice Wankel s dvanácti rotory, jejichž spalovací komory jsou ekvivalentem 15,7litrové pístové jednotky. Tato šílenost nicméně původně nevznikla v jeho hlavě, místo toho se o ní již v roce 2015 zasadil Tyson Garvin. Toho totiž už nebavilo sledovat, jak se osmiválce Chevroletu v závodních člunech rozpadají, a tak přišel s náhradou, která doslova bere dech.

Proč se Garvin rozhodl projekt ukončit, nevíme. Je nicméně možné, že prsty v tom má elektromobilita, neboť několikanásobný světový šampion v závodech rychlých člunů pět let čekal na svou Teslu Cybertruck. Tu přitom loni ihned po převzetí nechal rozleštit tak, až připomíná pojízdné zrcadlo. Motor tak prodal Dahmovi, který se rozhodl, že jej dostane na silnici. Což ovšem znamenalo, že Wankel byl rozmontován do posledního šroubku. Následně došlo na jeho modifikace a opětovné složení.

Před koncem loňského roku pak Dahm poprvé dosáhl toho, že jednotka naskočila. Rozhodně to ovšem nebyl jednoduchý úkol, neboť bylo zapotřebí dvou startérů a hned sedmi baterií. Vše přitom muselo být sladěné, což se týká i vstřikování paliva. Unikátní Wankel je totiž v podstatě složen ze tří čtyřrotorových jednotek navěšených na nosník ve tvaru písmene „Y“. Jednotlivé svíčky jsou ovšem vespod agregátu, což znamená, že může poměrně snadno dojít na jejich zaplavení.

Na dalším videu Dahm pro změnu musel sáhnout po fukaru na listí, který se stará o ideální přívod vzduchu. V důsledku toho mohlo dojít na harmonizaci celého ústrojí. Přesto všechno je před rotačním guru stále ještě hodně práce. Jakmile ale bude mít hotovo, vůz, který tento agregát dostane, nejspíš roztrhá silnice. Když na něm totiž pracoval Garvin, měla jednotka zhruba 1 400 koní v atmosférickém stavu. S turby a závodním benzinem má ale nabízet přes 5 tisíc kobyl. Brutální, bez nadsázky.


Nadšenec poprvé nastartoval vlastnoručně postavený brutální Wankel s 12 rotory, jeho zvuk je pastva pro uši - 1 - Mazda RX-7 Wankel ilustracni foto
Takto vypadá Wankel se dvěma rotory, Rob Dahm jich ale má k dispozici hned dvanáct. Tato brutalita svého druhu má produkovat přes pět tisíc koní. Ilustrační foto: Mazda

Zdroj: Rob Dahm@YouTube

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše