Lotus Elise a Exige končí, automobilka nabídne jejich Final Editions

Časy současných Lotusů Elise a Exige se zdají být sečteny. Automobilka totiž nebude moci dále využívat motoru 1,8 od Toyoty a jiný pro použití ve svých modelech zřejmě již adaptovat nechce.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Lotus Elise a Exige končí, automobilka nabídne jejich Final Editions

17.4.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Lotus Elise a Exige končí, automobilka nabídne jejich Final Editions

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Časy současných Lotusů Elise a Exige se zdají být sečteny. Automobilka totiž nebude moci dále využívat motoru 1,8 od Toyoty a jiný pro použití ve svých modelech zřejmě již adaptovat nechce.

Lotusy Elise a Exige prosluly jako extrémně efektivní auta, která při minimalizaci své velikosti a hmotnosti dokážou i s omezeným výkonem potrápit lecjaký respektovaný sporťák. Jejich hvězda září především na okruzích, v provozu je až tak často nevídáme, i když potřebnou homologaci samozřejmě mají. Inu, jde o velmi úzce zaměřené vozy, ale to co mají dělat dělají správně.

Konec kariéry Elise a Exige se ale zdá být neodvratný, tedy alespoň v jejich současných generacích. Ne snad, že by jejich recept na úspěch přestal fungovat, to spíše naopak, o eutanázii rozhodly okolnosti. Toyota totiž přestává vyrábět svůj neméně proslulý motor 2ZZ-GE - čtyřválcovou 1,8, kterou jsme s výkonem až přes 250 koní mohli vidět v celé řadě sportovně laděných vozů. A mezi nimi se nachází právě i oba zmiňované Lotusy, jenž agregát dosud využívaly v atmosféricky plněné i přeplňované verzi.

Výroba obou vozů bude ukončena k letošnímu červenci, ale aby se s nimi automobilka rozloučila se ctí, připravila takzvané Final Editions, tedy zvláštní edice k závěru výroby. Nevíme zatím, zda budou dostupné po celém světě, nebo pouze USA, odkud pochází informace o ukončení výroby (s ohledem na velmi omezený počet vyrobených vozů předpokládáme to druhé), ať tak či onak ale vypadají zajímavě.

Lotus počítá s dvěma specialitkami na bázi modelu Exige. První se jmenuje Exige S260 Final Edition, vybavena je přeplňovaným čtyřválcem 1,8 o výkonu až 257 koní, okruhovým i cestovním paketem a samosvorným diferenciálem Torsen. Na výběr je pouze barva karoserie a k mání bude za 67 500 dolarů (cca 1,13 milionu Kč, ale americké ceny bohužel tak jednoduše přepočítat nejde). Vyrobeno bude jen 25 těchto vozů.

Alternativou v případě Exige bude S260 Final Edition Matte Black, která se - jak již název naznačuje - bude nad výše zmíněné vyznačovat ještě matně černým lakem a černými koly. Vůz není možné jakkoli dovybavit a přijde na 69 900 dolarů (cca 1,2 milionu Kč). Edice je v tomto případě omezena na 30 exemplářů.

Speciální Elise nese jméno SC Final Edition a bude vyroben jen v 15 exemplářích. Založen je na provedení Club Racer a disponuje tak přeplňovaným motorem 1,8 s výkonem 220 koní, cestovním paketem, „samosvorem” Torsen, černým matným lakem, černými koly a černým difuzorem. Na výběr budou čtyři barvy karoserie (červená, bílá, oranžová, šedá) a cena v tomto případě činí 57 500 USD (cca 960 tisíc Kč).

Pokud půjde jen o americkou záležitost, jsme zvědavi, zda se s podobnou nabídkou Lotus vytáhne i v Evropě. Ostatně i u nás má dnes automobilka zastoupení a krom malých modelů Elise a Exige nabízí také větší Evoru, která nás zaujala v našem nedávném testu. Žádné snímky zvláštních edicí zatím nemáme, přikládáme tedy pouze starší obrázky provedení Exige S260.


Lotus Elise a Exige končí, automobilka nabídne jejich Final Editions - 1 - Lotus Exige S260 01Lotus Elise a Exige končí, automobilka nabídne jejich Final Editions - 2 - Lotus Exige S260 02Lotus Elise a Exige končí, automobilka nabídne jejich Final Editions - 3 - Lotus Exige S260 03Lotus Elise a Exige končí, automobilka nabídne jejich Final Editions - 4 - Lotus Exige S260 04Lotus Elise a Exige končí, automobilka nabídne jejich Final Editions - 5 - Lotus Exige S260 05
Lotus Exige S260 2009

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.