Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Legendární závodní Peugeot předvedl jekot svého motoru V10, vaše uši se budou tetelit blahem
14.5.2024 | Petr Prokopec
Podobné motory jsou dnes hudbou minulosti, auta jimi vybavená ale pořád dokážou „zahrát” své líbivé árie. Ta z výfuků Peugeot 905 ve specifikaci B, který dvakrát za sebou opanoval 24 hodin Le Mans, je velmi opojná.
Z vytrvalostních klání se začíná stávat jedna z nejprestižnějších závodních sérií světa. Vrcholná kategorie hybridních hypersportů je totiž pořádně našlapaná, neboť startovní rošť čítá značky jako Porsche, Ferrari či Lamborghini. Těm pak navíc společnost dělají speciály Alpine, BMW, Cadillacu, Peugeotu či Toyoty. S něčím takovým nemůže žádný jiný závodní seriál počítat, Formuli 1 nevyjímaje.
Ze všech výše zmíněných výrobců má přitom v rámci závodu 24 hodin Le Mans nejvíce vítězství (19) na kontě Porsche, zatímco Ferrari je prakticky na polovině (10 zářezů). Toyota pak má po pěti zlatých vavřínech, zatímco Peugeot bodoval třikrát. Naposledy se tak stalo v roce 2009 s modelem 908 HDi FAP, předtím pak Francouzi opanovali závod v letech 1992 a 1993, kdy u toho byla evoluční verze soutěžního speciálu 905. Právě na ten se dnes zaměříme, neboť jeden z prototypů byl natočen v akci na belgickém okruhu Spa.
Více než čím jiným tento vůz zaujme svým řevem. Pod kapotou má totiž 3,5litrový desetiválec, přičemž Francouzi agregát s interním označením SA35 vyvinuli pod vlastní střechou. Jednotka pak produkovala 650 koní, což není málo, podstatnější však je, že plný výkon na zadní kola posílala při 12 500 otáčkách. Červené pole motoru pak navíc začínalo lehce nad 14 000 ot./min. Šlo navíc o atmosférické ústrojí, už jen proto nemohl být Peugeot 905 tichý ani náhodou.
S touto konfigurací nicméně značka příliš nezaválela, pro ony roky 1992 a 1993 tak přišla s „béčkovou“ konfigurací. Přepracována přitom byla jak aerodynamika, tak především motor, který nově produkoval dokonce 725 koní. Obojí pak v nemalé míře zafungovalo, neboť Peugeot 905 byl celkově nasazen jen do 17 závodů. V devíti z nich ovšem zvítězil, načež má kromě onoho působivého zvuku na kontě také více než 50procentní úspěšnost.
První verze francouzského závoďáku v Le Mans příliš nezabodovala, její „béčko“ ale následně na okruhu Le Sarthe v letech 1992 a 1993 nenašlo přemožitele. Foto: Peugeot
Zdroj: Robbert Alblas@YouTube
Bleskovky
- Řidič jednoho z nejrychlejších SUV si pohrál s policií při pronásledování, za noční bouře jí zmizel jako přízrak
včera - Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
13.1.2025 - Srovnání s BMW a Audi ukazuje, proč nikdo nechce nesmyslně čtyřválcový Mercedes C od AMG ani ve verzi 43
12.1.2025
Nejnovější články
- K mání je skutečný Batmobil použitý při natáčení. Je plně funkční i s „raketovým výfukem” a „raketu” také bude stát
před 8 hodinami - Pět let trvající pokus Němců elektrifikovat dieselové kamiony s pomocí trolejí nad dálnicí definitivně rozebírají jako miliardové fiasko
před 10 hodinami - John Cena musí spolknout další finanční katastrofu, za auto pořízené za 13 milionů mu nikdo nechce dát víc jak polovinu
před 11 hodinami - Prodejní šéf VW se zoufale snaží udat nechtěná elektrická auta a říká, že jsou spolehlivější. Data ukazují pravý opak
včera - Proč to Škoda neřekne otevřeně? Také její prodeje elektrických aut v roce 2024 meziročně klesly
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva