Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením

Písmena XX byla v Maranellu až do loňska zavazující, byly s nimi vždy spojovány jen vrcholné okruhové speciály postavené na základech silničních modelů. Jejich nalepení na sériový vůz tak nemohlo skončit dobře. Jenže realita je ještě horší, než by si kdo pomyslel.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením

včera | Petr Prokopec

Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením

/

Foto: Ferrari

Písmena XX byla v Maranellu až do loňska zavazující, byly s nimi vždy spojovány jen vrcholné okruhové speciály postavené na základech silničních modelů. Jejich nalepení na sériový vůz tak nemohlo skončit dobře. Jenže realita je ještě horší, než by si kdo pomyslel.

Když Ferrari v červnu loňského roku představilo nový model SF90 XX, zas jednou jsme kroutili hlavou. Dvojité „iks“ totiž italská automobilka do té doby spojovala pouze s okruhovými speciály, které navíc nebyly určeny pro žádnou závodní sérii. Technici a designéři značky tedy měli naprostou svobodu, neboť je nesvazovala žádná pravidla týkající se bezpečnosti, emisí či třeba hluku. A omezením nebyl ani rozpočet, neboť Ferrari je tou značkou, která dokáže i koloběžku cizího výrobce prodat za miliony, stačí jen, aby na ni nalepila svůj ikonický žlutý štít se vzpínajícím se koníkem.

SF90 XX nicméně není okruhovým speciálem, spíše než cokoli jiného jde o evoluci předchozí verze SF90 Stradale, která má silniční homologaci, a tak s ní teď po Monaku jezdí i Charles Leclerc. Což znamená, že svoboda týmu vzala za své a místo toho bylo třeba přistoupit ke značnému množství kompromisů. Jakkoli je tedy hezké, že hybridní pohonné ústrojí posílilo a nabízí 1 030 koní, jenže proti tomu stojí hmotnost v podobě šílených 1 755 kilogramů.

Potlesk tedy opravdu není na místě, ozvat by se spíše mělo bučení, neboť Italové jedním vozem v podstatě zruinovali odkaz, který předtím více než dekádu budovali s pomocí hned několika speciálů. Plně to nyní dokázal Daniel Abt, jenž mimo jiné závodil ve Formuli E. Před třemi lety se ale rozhodl, že více se bude věnovat jiným aktivitám, mimo jiné i tuningové firmě Abt Sportsline založené jeho otcem. V nemalé míře ovšem natáčí také příspěvky pro svůj kanál na Youtube.

Jedno z posledních videí se věnuje souboji SF90 XX a SF90 Stradale, přičemž Abt usedl za volant prvního z nich. A první rozjížďku i vyhrál, neboť jeho známý měl trochu problémy se startem. Nicméně na konci to byl předchozí model značky, který se mohl pyšnit vítěznými vavříny, přičemž rychlejší byl při sprintu na stovku i ve zrychlení ze 100 na 200 km/h či při závodu na 700 metrů, kde XX dostalo naloženo celou desetinu a o chlup prohrálo i v rámci nejvyšší rychlosti.

Dá se předpokládat, že na okruhu by výsledky byly jiné, i proto, že novější Ferrari disponuje výrazným zadním křídlem, které navyšuje přítlak, ovšem zároveň také zvyšuje aerodynamický odpor, což zjevně vedlo k oné prohře v přímém směru. Jenže historie se podrobnostmi až tak nezabývá, místo toho do ní bude zapsáno, že novinka nedokázala naplnit odkaz daný jejím názvem a zároveň ani nezvládla pokořit model, který nahrazuje. Absence jásotu je tak snadno pochopitelná.


Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením - 1 - Ferrari SF90 XX Stradale oficialni nove 2024 01Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením - 2 - Ferrari SF90 XX Stradale oficialni nove 2024 02Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením - 3 - Ferrari SF90 XX Stradale oficialni nove 2024 03Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením - 4 - Ferrari SF90 XX Stradale oficialni nove 2024 04Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením - 5 - Ferrari SF90 XX Stradale oficialni nove 2024 05Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením - 6 - Ferrari SF90 XX Stradale oficialni nove 2024 06
SF90 XX se oproti předchůdci dočkalo 30 koní navíc, ty však páruje se vskutku šílenou hmotností. I proto vlastně v oblasti dynamiky neexceluje tak, jak by se slušelo a patřilo. Foto: Ferrari

Zdroj: Daniel Abt@YouTube

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.