Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Koenigsegg omylem zajel rekord jednoho z nejdelších okruhů Evropy. Ani se nesnažil, prostě se to stalo při testech
29.11.2023 | Petr Prokopec
Dokážete si představit, že byste třeba „na pohodu” dobíhali tramvaj a náhodou se zjistilo, že jste zaběhli stovku rychleji než Bolt? Něco takového se přihodilo Koenigseggu s modelem Jesko - při vývoji a využití jen 90 procent potenciálu vozu.
Pod pojmem Gottland má nejspíše většina Čechů zafixovanou bývalou vilu zesnulého zpěváka Karla Gotta, která stojí v Jevanech. Zbytek světa vás nicméně odkáže na sever Evropy, kde se nachází největší švédský ostrov téhož názvu. Byť zdvojené „T“ je v jeho případě už jen součástí historie, moderní doba zná pouze označení Gotland. Přičemž jednou z jeho dominant je okruh zvaný Gotland Ring, jenž patří k nejdelším v Evropě - jedno kolo měří 7,3 kilometru.
Pokud o této trati slyšíte poprvé, nedivíme se, je relativně nová. Důvodem, proč nyní přichází na přetřes, je nový rekord stanovený Koenigseggem. Vše je navíc nadmíru pikantní, neboť švédská automobilka se o rekord vůbec nesnažila. Její testovací jezdec Niklas Lilja totiž vyrazil na trať s modelem Jesko jen kvůli jeho dalšímu ladění. Nakonec z toho ale byl čas 2 minuty a 25,97 sekundy, jenž je o 7 sekund lepší než dosavadní rekord.
Již výše zmíněné by stačilo k hlubokému obdivu před Koenigseggem, neboť špičkových časů dosahují automobilky povětšinou po dlouhých přípravách. A svým snahám přizpůsobují vše myslitelné, což často vede k diskuzím o tom, jak moc je takový rekord legitimní, když jej dosáhl do jisté míry jiný vůz, než jaký si následně můžete koupit. Lilja ale skutečně vůz jen testoval, i proto jel pouze na 90 procent. Přesto překonal Porsche 911 GT3 RS v úpravě Manthey Racing řízené na 100 procent.
Aby toho nebylo málo, Jesko bylo v daný moment natankované regulérním 98oktanovým benzinem. V takové chvíli jeho hnací ústrojí posílalo na zadní kola 1 297 koní, což samozřejmě není málo. Jenže Koenigsegg své motory vyvíjí tak, aby byly schopné spalovat i biopalivo, které je ve Švédsku populární. Pokud by tedy v nádržích byl mix ethanolu a benzinu E85, 5,1litrový osmiválec twin-turbo by již disponoval 1 622 koňmi. To by pak nejspíše vedlo k ještě lepšímu času.
Zmínit už můžeme jen pár dalších slov o Gotland Ringu, který chce taktéž pokořit světový rekord - po plném dokončení má být totiž nejdelším okruhem planety. Jedno kolo by v té chvíli mělo měřit 28 kilometrů, tedy o sedm více, než je třeba zajet v pohoří Eifel pro obkroužení slavné Severní smyčky Nürburgringu. Organizátoři různých závodů, testů či okruhových dní si nicméně budou moci pronajmout jen část trati, neboť tu již nyní tvoří tři navzájem se prolínající úseky. Do budoucna jich ale bude hned šest.
Chystané Jesko bude k mání ve verzích Absolut a Attack. První bude zaměřená na maximální rychlost, druhá na maximální přítlak. Po Gotland Ringu se pochopitelně prohnala ta druhá. Foto: Koenigsegg
Zdroj: Koenigsegg
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Pokud jste si ještě ráno přišli bohatí, zchladíme vás, ani na nová kola pro Ferrari Purosangue nejspíš nemáte
před hodinou - Výrobce lákavých elektroaut zkrachoval s nulou na účtu a miliardovými dluhy. Ani se nepokusí nic spravit, přijde okamžitá likvidace
před 3 hodinami - CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
před 4 hodinami - Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
včera - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.18. 22:26 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- IT poradna 01.18. 14:49 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie