Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Kia se vysmívala Elonu Muskovi na sociálních sítích dost nevhodným způsobem, po vlně kritiky vše stáhla
11.3.2025 | Petr Miler
Upřímně řečeno to byla docela vtipná a ze své podstaty silně rezonující parafráze na současné dění, z pozice automobilky ale byla prostě nevhodná. A Kia to pochopila až příliš pozdě.
Automobilky mají dlouhodobě problém rozlišovat mezi obchodem a mediálním působením. A jejích přímé, navíc bezprostřední vystupování na sociálních sítích to jen umocňuje. I když problém... Takhle řečené to zní, jako by se snad automobilky ze všech sily snažily to dělat správně a náhodou jim to nevycházelo. Ve skutečnosti mezi tím ale nejenže záměrně rozlišují tuze nerady, s oblibou i celou kartu obrací, aby si zajistily co nejlepší pozici.
Vidět je to zejména ve vztahu k novinářům, kdy by byly rády, abychom se k nim my chovali jako k zákazníkům, tedy nekriticky. Tak to ale není, naši zákazníci jste vy, čtenáři, nikdo jiný. Automobilky si u nás mohou, ale také nemusí kupovat reklamní prostor, v jehož případě seriózní médium nikdy nepřipustí, aby ovlivňovalo cokoli mezi ním. Naopak ale nejsou schopny chápat, že vztah opačným směrem může být ryze obchodní, jak jsme naposledy poukazovali včera. A k novinářům a jejich „sociálním kruhům” se chovají jako k vazalům, aniž by si uvědomovaly, že se v tu chvíli baví se spoustou svých současných potenciálních zákazníků. Je to špatné a zase špatné.
Odstraňte ale prostředníka v podobě samostatných médií a může to být snadno ještě horší. Pro firmy je to relativně nová pozice, neboť dříve žádná média neprovozovaly, v posledních letech ale má snad každá automobilka pár profilů na nějakých těch sociálních médiích, kde v této roli působí. A znovu se chová jako slon v porcelánu. Ostatně si na to obvykle najme někoho z médií, kdo se pak chová jako novinář, tedy vytváří lákavý obsah. To může dělat i skvěle, ostatně to, co udělala Kia v Norsku, se nám jako médiu líbí. Je to jednoduše vtipná, aktuální, zjevně virální věc, jenže má obchodní rozměr, který někomu unikl. A ten je potenciálně škodlivý tím spíš, čím větší dosah taková věc má.
Od přednášky k realitě: Kia v Norsku na svých sociálních médiích vyvěsila nyní už odstraněný příspěvek zachycený níže, opravdu chytře jednoduchou věc - model EV3 s patrně fiktivní nálepkou: „Tohle auto jsem si koupil poté, co se Elon zbláznil,” což je parafráze na nálepku: „Tohle auto jsem si koupil předtím, než se Elon zbláznil,” kterou si majitelé dříve koupených Tesel reálně lepí na svá auta. Elon Musk se samozřejmě nezbláznil, jen začal zastávat politické postoje, se kterými se někteří majitelé Tesel neztotožňují. A tímto to dávají najevo, aby jim snad nějaký levicový aktivista nezapálil auto. Kia se na tom svezla a naznačuje tím, že kvůli témuž lidé také mohou přecházet na auta jiných značek, třeba na ta její.
Zopakujeme, že nám to přijde vtipné a trefné, ale jen mediálně, kde si můžete dovolit cílit na pozitivní reflexi části publika a očekávat ignoraci ze strany zbytku. Ve světě obchodu podobné polarizující kroky moc dráždí, a postup tak Kie vyvolal rozhořčení nejen mezi fanoušky a akcionáři Tesly. I lidé pohybující se mimo tyto kruhy ve velkém namítali, že taková aktivita část potenciálních zákazníků spíš odradí, protože s tímhle buď nechtějí mít nic společného anebo krok Elona Muska podporují. A další trefně poukazovali na to, že to vrhá stín i na lidi, kteří si elektromobily Kie koupili, stejně jako na samotné vozy. Jako by je snad stálo za koupit jen jako projev protestu proti Muskovi či v momentě, kdy Tesly vyloučíte z výběru z „politických důvodů”.
Příspěvek Kie původně sdílený koncem února tak včera po vlně negativních reakcí odstraněn. Snad se aspoň korejská automobilka poučí. A další s ní. Ale spíš se to nestane - jak už padlo, zvolený přístup nebývá jen projevem neumětelství, ale i záměrného mazání nevyhovujících hranic.






Pokus Kie „vytrolit” Elona Muska skrze model EV3 (na fotkách) byl vlastně vtipný, ale z pozice výrobce je taková mediální aktivita krajně nevhodná. Automobilce to museli vysvětlit až její současní i potenciální zákazníci. Ilustrační foto: Kia
Bad look @Kia to have your official Instagram account in Norway posting stuff like this. pic.twitter.com/agpBvsTyXJ
— Sawyer Merritt (@SawyerMerritt) March 9, 2025
Zdroj: Auto Evolution
Bleskovky
Mercedes dal potichu sbohem svému dosavadnímu ikonickému logu, změna je smutným symbolem lacinosti, která stíhá celý obor
dnesDlouholetý šéfdesignér Škody teď pracuje pro Číňany. Tohle jsou první auta, která pro ně udělal
včeraV Monaku můžete absolvovat autoškolu v Porsche 911. A není to jen rozmar nebo promo, provozovatel jej pořídil z rozumných důvodů
8.4.2025
Nejnovější články
EU je tu vážně pro lidi. Je ochotna zrušit cla na čínská auta, stačí, když Číňané slíbí, že je tu nebudou prodávat moc levně
před 4 hodinamiDivoká novinka z Maranella nemusí být Ferrari, ale tento svérázný klenot s velmi podobnou cenou
před 6 hodinamiPrvní elektrická Octavia byla nesmysl a ta příští bude zas. Škoda to tehdy věděla, v mezičase na to zapomněla
před 7 hodinamiGM začíná propouštět ze své zbrusu nové fabriky na elektromobily, s investicí 50 miliard Kč ji otevřel teprve před čtyřmi roky
před 9 hodinamiMercedes dal svému pilotovi Formule 1 nové auto, až do roku 2028 s ním ale nesmí jezdit
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva