Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Jak vypadá skutečná spojka v akci? Podívejte se na to přímo dírou v karteru
15.12.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Jak funguje spojka, se běžně můžeme podívat leda na animaci, spatřit ji při práci ve skutečném autě je nemožné. Ale když se do karteru udělá díra...
Nemusíte být až tak technicky zdatní, abyste měli představu o tom, jak funguje spojka v autě s manuální převodovkou. Princip je, že sešlápnutí spojkového pedálu přitiskne ložisko na pružiny přítlačného talíře, čímž uvolní jeho tlak na spojku a ta tak ztratí tření vůči setrvačníku a přítlačnému talíři. Efektem je, že se setrvačník, tj. výstup z motoru, a vstupní hřídel převodovky můžou otáčet jinou rychlostí. Účel je jasný - abyste se mohli s autem plynule rozjet a přeřadit.
Nákresy a animace, které tohle všechno ukazují, najdete velmi snadno, jednu takovou přikládáme i níže. Vidět něco takového skutečně v činnosti je ale téměř nemožné - spojka je běžně uzavřená v neprůhledném obalu a skromně pracuje beze snahy ucházet se o pozornost okolí. Jedna poněkud drastická cesta, jak všechno zmíněné vidět na vlastní oči, ale existuje - vyříznou díru v karteru a prostě se podívat. A na obrázcích a videu níže můžete vidět přesně to.
Jestli padl jeden karter jen za oběť tomu snímku, nevíme, v každém případě můžeme krásně vidět, jak funguje skutečná spojka ve skutečném autě, a to s běžícím i se stojícím motorem. Konkrétně se díváme na převodovku ZF310 v BMW 325is z roku 1998. A také na pozoruhodně velké vibrace přítlačné páky, o kterých si nejsme jisti, jestli jsou projevem standardního stavu nebo spíše závady.
Přikládáme ještě třetí video, které na 25 minutách ukáže funkci manuální převodovky zbavené vnější skříně - to kdyby vás zajímalo, co se děje „za spojkou”. Tahle převodovka je určena pro auto se zadním náhonem, konkrétně pochází z Toyoty Tacoma, ale princip je u všech manuálů stejný, i vstupní hřídel je na jedné straně a výstupní na druhé, máme-li před sebou převodovku pro zadokolku s motorem vpředu podélně.
Chtěli jste někdy vidět spojku při práci? Tady máte vcelku unikátní možnost
Zdroj: Ovalbore@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
3.2.2025 - Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
2.2.2025 - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
1.2.2025
Nejčtenější články
- Někdo o Vánocích odstavil úplně novou, ani nevybalenou Mazdu na opuštěném místě a nikdo neví, proč to udělal
6.1.2025 - „Elektrické Passaty”, modely ID.7 od VW, ihned ruinují majitele. Za pouhý rok a hrstku km ztratily na ceně až 570 tisíc
7.1.2025 - Audi se připravuje na tragické celoroční výsledky, první čísla z USA jsou tristní odshora dolů
7.1.2025 - Čínský supersport umí za jízdy přeskakovat díry na silnici, dokonce úplně sám. Nezastaví ho ani policejní pás s hřeby
7.1.2025 - Prodeje nejzajímavějších Toyot a BMW loni zachránily verze s manuálním řazením, tolik k údajnému nezájmu o něj
7.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva